سرویس کردستان- نگاه به زاویه های درونی جامعه از ابعاد مختلف و تلاش برای رفع هر آنچه امکان پذیر است به خصوص از طرف مدیران مسئول می تواند ایجاد انگیزه ای برای حرکت به سوی تقویت فکر و اندیشه باشد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، روز چهارشنبه نشست هم اندیشی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با هنرمندان و فعالان فرهنگی و ادبی شهرستان قروه در حالی برگزار شد که با تکرار مکررات بیان مشکلات و دغدغه های این قشر از جامعه همراه بود. هرچند بارها تمامی دغدغه های جامعه فرهنگ و هنر و رسانه برای مسئولان استانی و شهرستانی بیان شده و هر بار به وعده های شعاری پیوند خورده اند اما این بار این نشست تفاوت بسیار شاخصی داشت.

در همین زمینه «ساویا خزایی»؛ فعال فرهنگی و هنری در قروه در یادداشتی به نحوه برگزاری این نشست و تأثیرات آن در منطقه پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: این برای نخستین بار است که یک مقام مسئول استانی بدون تشریفات آنچنانی با لحنی صمیمی با جامعه هنر و فرهنگ و رسانه دیدار داشت. دیداری که چندین ساعت به طول انجامید اما نتایج امیدبخشی را به ارمغان آورد.

«جلال قلعه شاخانی» گوشی شنوا برای شنیدن درد دل های اعضای حاضر در نشست داشت و با زبان نگاه همراه گوینده بود و همپای او به تفکر می پرداخت و این نمونه بارزی است برای مدیریت صحیح در حوزه حساسی همانند فرهنگ و هنر.

فضای هم اندیشی به گونه ای بود که اکثریت حاضران در نشست با خرسندی و بسیار راحت به بیان دیدگاه های خود پرداختند و همین نقطه عطفی بود برای رسیدن به مسیر درست.

جامعه هنری تئاتر قروه با بیان هنرمندانه توانستند چراغ امید برای اهالی نمایش را روشن سازند و به پلاتوی نمایش در قروه در آینده ای نزدیک دست یابند و از آن طرف هم انگیزه پیدا کنند برای همراهی و همیاری بهتر با مردم.

جامعه ادبی هم به گوشه چشمی از توجه رسید و در این میان جامعه رسانه اما مثل همیشه کمی به کورسویی زد و تلاش برای رفع مشکلات خبرنگاران شهرستان به بن بستی قانونی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی ترس از آینده برخورد کرد. هرچند توجه مدیر کل ارشاد استان و تلاش برای گفت و گو جهت تسهیل کار اصحاب رسانه بی مثال بود و همین توانست نقطه امیدی باشد برای بهتر شدن وضعیت این قشر حساس در آینده.

در این میان بهترین بخش نشست نکات قابل تأملی بود که مدیر کل فرهنگ ارشاد استان به آن اشاره کرد و این برای اولین بار بود که یک مقام مسئول اینگونه با ریزبینی به واکاوی مسایل پرداخته و شکاف میان جامعه و مسئولان را نمایان کرد.

آنچه جلال قلعه شاخانی به آن اشاره کرد مربوط به احیای فرهنگ با شناخت نیازهای مخاطبان توسط اهالی هنر و رسانه بود. از طرف دیگر سخن وی به مسئولان هم رسید که چرا همیشه به مطالبات عام مردم توجه می شود و زیرشاخه های حساس هرگز در تیررس نگاه نیستند.

این گفته ها در حالی زده شد که امروزه جامعه در یک بحران فرهنگی عمیق از همه نظر به سر می برد. بحرانی که نه تنها ابعاد سیاسی که اقتصادی و اجتماعی را هم تحت تأثیر خود قرار داده است به خصوص در شهرستانی همانند قروه که از همه نظر مورد بحث تمامی مسئولان می باشد.

مسئولانی که دغدغه اصلی برای قروه را فرهنگ و بازخوانی ریشه های اصیل در این منطقه می دانند اما موانع مختلف برای رفع این دغدغه ها سالهاست به جریانی دنباله دار تبدیل شده است. جریانی که به گفته تمامی فعالان فرهنگی و هنری اگر ادامه یابد درهای تالار اندیشه فرهنگی شهرستان را برای همیشه باید بست.

جریانی که به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد کردستان برای کنار گذاشتن آن نیاز به تعامل و تبادل اصولی است. تعاملی که خواسته های لازم را بنا به استانداردهای تصویب شده عملی نماید.

هرچند جلال قلعه شاخانی نگاه مناسب به حذف جریانات فکری در این خصوص را در تعامل می داند اما گاهی اوقات مبارزه برای تثبیت نقش فرهنگ در جامعه و ایجاد نشاط اجتماعی لازم و ضروری است. در این میان نقش مردم بسیار مهم به نظر می رسد مردمی که اگر برنامه های هنری، فرهنگی و ادبی در قروه را دنبال کرده و استقبال داشته باشند قطعاً عامل موفقیت آمیزی برای کنار گذاشتن بعضی از موانع نادرست خواهند بود.

البته این استقبال مردمی باید به گونه ای باشد که برنامه های اجرا شده هم ارزش پذیرش از جانب مردم را داشته باشد. این درست همان مسئله ای بود که در گفته های جلال قلعه شاخانی به آن اشاره شد. وی مخاطب شناسی را نیاز اصلی برای اثبات هنر در جامعه دانست و از شکاف میان نیاز مردم و آنچه در عمل مورد توجه قرار می گیرد گفت.

از طرفی دیگر این مقام مسئول باتوجه به دغدغه اقتصادی فعالان فرهنگی و هنری به ارائه تدبیری برای اقتصاد در این زمینه پرداخت و خواستار صداقت و شفافیت و نوعی رعایت اخلاق فرهنگی در این زمینه شد.

این گفته شاید کمی زیرپوستی به مسایل حساس اشاره داشته باشد اما همین که هرم اصلی مشکل از زبان یک مسئول به راحتی نشانه گرفته شد خود جای تأمل و حتی تقدیر دارد. چرا که گاهی اوقات ما خود بدون شفافیت و صداقت فقط دنبال برهم زدن تفکرات مخالف هستیم. نباید این سخن مدیر کل ارشاد را تنها به مسئولان وصل کرد یک طرف این ماجرا به مسئولان و یک طرف دیگر به فعالان این عرصه می رسد. البته بسیار مهم است که مسئولان و هنرمندان و دیگر فعالان فرهنگی و رسانه ای تا چه میزان میان خود شفاف بوده و به اخلاق لازم پایبند هستند.

در هر صورت نشست هم اندیشی مدیر کل ارشاد کردستان با فعالان فرهنگی و هنری و رسانه ای شهرستان قروه با یکسری امتیازات ویژه برگزار شد که سالها بود این گونه سخن گفتن و متعاقب آن اینگونه شنیدن و بررسی کردن آرزوی فعالان این عرصه ها شده بود.

شاید در واقع امر بسیاری از مشکلات به حل مسئله نرسند اما همین که گفت و شنوی منطقی و به دور از هرگونه ریاکاری صورت گرفت خود انگیزه ای بود برای کسانی که می توانند با اجرای برنامه های مناسب به اصول صحیح فرهنگ سازی دست یابند.

کد خبر 52583

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha