جایگاه والای امام محمد غزالی نزد علمای سنی و شیعه

سرویس کردستان - نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: تاثیرپذیری از امام محمد غزالی تنها مختص علمای اهل سنت نیست بلکه علمای اهل تشیع و مکتب جعفری نیز جایگاه و ارزش زیادی برای ایشان قائل هستند.

به گزارش کرد پرس، آیت‌الله سیدمحمد حسینی ‌شاهرودی در کنگره امام محمد غزالی در جاکارتا پایتخت اندونزی با بیان اینکه آنچه در رابطه با موضوع تاثیر زیارت برادر امام محمد غزالی در تحکیم اخوت و وحدت اسلامی مهم است اینکه ما در عصری زندگی می‌کنیم که از یک طرف بخشی از عالم بشریت از دین رویگردان و بخش عمده‌ای بازگشت به دین دارند، گفت: عصر امروز از دیدگاه متخصصان فن عصر معنویت است لذا سفرهایی که اتفاق می‌افتد و تورهایی که انجام می‌شود عمدتا مقصد آسیا و به جاهایی است که جنبه معنوی دارد. بازدید از اماکن دینی و مذهبی، مساجد و زیارتگاه‌ها هدف بسیاری از این سفرها و تورهای گردشگری است و این نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از بشریت به سمت دین حرکت می‌کنند.

وی اذعان کرد: این موضوع موجب سوءاستفاده برخی‌ها شده است و دشمنان اسلام با توجه به این مسئله، عرفان‌های کاذب و تندرویی‌هایی را طرح و پیش کشیدند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان تصریح کرد: عالمان دینی ما همواره در صدد این بودند که مشترکات بین ادیان الهی به ویژه دین اسلام را مطرح کرده و با بهره‌گیری از آن بستر وحدت را بیش از پیش در بین امت اسلامی را فراهم نموده و گسترش دهند.

حسینی‌شاهرودی تصریح کرد: ایجاد اخوت و برادری از مسائلی است که علمای دینی همواره مورد توجه قرار داده‌اند و امام محمد غزالی از جمله عالمان دینی است که همه آن را قبول داشته و از جهات مختلف مورد توجه است.

وی با عنوان این مطلب که امام محمد غزالی را همه فرقه‌های اسلام از جنبه‌های مختلف قبول دارند، اذعان داشت: در این میان، ایران که در غرب آسیا واقع است و محل رشد بسیاری از بزرگان اهل سنت و تشیع است، امام محمد غزالی را خیلی قبول دارند.

حسینی‌شاهرودی خاطرنشان کرد: مکانی که به عنوان قبر امام محمد غزالی مشهور بود بعدها به این نتیجه رسیدند که آنجا سنگ یادبود این امام همام است و الان بعد از کاوش‌هایی که انجام گرفته مکان دیگری را که به احتمال زیاد قبر امام محمد غزالی است پیدا کرده‌اند که بعد از به قطعیت رسیدن این موضوع، کار ساخت مقبره این عالم دینی انجام خواهد شد.

نماینده مردم استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اگر این مکان تا به امروز ساخته نشده، به این دلیل است که هنوز به قطعیت کامل نرسیده‌ایم و اگر این امر مسجل شود قطعا مکان در خور شأن ایشان بنا خواهد شد.

وی جایگاه امام محمد غزالی در کشور ایران را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: این امام در میان ایرانیان به عنوان حجت‌الاسلام و متکلم خراسانی مشهور است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان همچنین خاطرنشان کرد: امام محمد غزالی به عنوان شافعی ثانی نیز مشهور است چرا که این شخصیت والا در علوم مختلف نظریاتی دارد که همه را با گذشت هزار سال تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته وی، تاثیرپذیری از امام محمد غزالی تنها مختص علمای اهل سنت نیست بلکه علمای اهل تشیع و مکتب جعفری نیز جایگاه و ارزش زیادی برای ایشان قائل هستند.

وی اظهار کرد: نزدیک‌ترین مذهب به مذهب شافعی، مذهب جعفری است لذا پیروان مذهب شافعی دنیا باید بیایند وحدت و برادری را بین تشیع و تسنن در ایران ببینند که وحدت نهادینه شده و خدشه‌ناپذیر است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان یادآوری کرد: امروز ازدواج بین پیروان این دو مذهب و مشترکات بین آنها در کشور ایران قابل توجه بوده و همین وحدت عامل اصلی غلبه بر دشمنان است.

وحدت شیعه و سنی در ایران

وی همچنین، امنیت ایران را حاصل وحدت بین تشیع و تسنن نام برد و اضافه کرد: ایران در منطقه‌ای ناامن قرار گرفته اما به برکت این وحدت هیچگونه ناامنی ندارد و به عنوان کشوری مقتدر نقش مهمی در معادلات جهانی دارد.

حسینی‌شاهرودی با بیان اینکه در زمان غزالی هم دیدگاه‌های افراطی جهان اسلام را با مشکل مواجه کرده بود، گفت: این امام همام دیدگاه افراطی را موجب نابودی جوامع اسلامی می‌دانست و همواره بر دوری از افراط تاکید کرده است.

وی گفت: افراطیون توسط دشمنان اسلام تربیت شده و به خون مسلمانان تشنه هستند لذا تنها راه مقابله با آنها حفظ وحدت و مقابله با دیدگاه‌های افراطیون است.

به گفته نماینده ولی فقیه در استان کردستان، زیارت قبور بزرگان دین که امروز افراطیون با آن مخالفت می‌کنند موجب افزایش برادری در بین مسلمانان می‌شود کما اینکه زیارت قبور در زمان پیامبر(ص) هم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اذعان کرد: علمای اهل سنت هم به زیارت قبور بزرگان می‌رفتند که مزار بایزید بسطامی و بسیاری از بزرگان اهل سنت و تشیع در ایران وجود دارند که محل زیارت و میعادگاه عاشقان دین است.

حسینی‌شاهرودی گفت: امروز تمام دشمنان برای ایجاد تفرقه و شکاف در بین مسلمانان تلاش می‌کنند پس می‌طلبد که تشیع و تسنن در کنار هم برای تحکیم اخوت و برادری همت بیشتری به خرج دهند.

به گفته نماینده ولی فقیه در استان کردستان، ایران اقلیم‌های مختلفی دارد و در کنار ظرفیت‌های دینی و تمدن غنی ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری دینی است.

وی به نقش انقلاب ایران در تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی از زمان تشکیل تا به امروز نقش مهمی در توسعه دین اسلام و دفاع از ارزش‌های آن داشته است.

امریکا را در دهه 90 از منطقه بیرون کردیم

حسینی ‌شاهرودی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب ایران در دهه 50 فرمودند ما امروز آمریکا را از ایران بیرون کردیم و همنی اتحاد و یگپارچگی سبب شده است که در دهه 90 هم این کشور استکباری را از منطقه بیرون کردیم.

وی افزود: اسرائیلی که ادعا داشت از نیل تا فرات را می‌گیرد امروز گیر افتاده و مسلمانان متحد شده و جبهه اسلامی شکل گرفته است.

حسینی‌ شاهرودی با بیان اینکه زیارت امام رضا (ع) از برکاتی است که مردم دنیا در سفر به ایران می‌توانند از برکات آن بهره‌مند شوند، گفت: بزرگانی اهل سنت نقل کرده‌اند ما در تبرک جستن به مرقد امام رضا هرآنچه کرامت می‌خواستیم اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: سعی می‌کنیم کنگره عظیم دیگری از امام محمد غزالی را در ایران برگزار کنیم البته امروز نام این امام همام بر سر در بسیاری از اماکن علمی و مکان‌های مهم در ایران می‌درخشد.

کد خبر 52148

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha