کردها بر 30 درصد خاک سوریه تسلط دارند/ مقاماتypg و pyd در نشست روسیه شرکت نمی کنند

سرویس جهان- آلدار خلیل از مقامات ارشد جنبش جامعه دموکراتیک سوریه تاکید کرد با توجه به این که کردها 30 درصد خاک سوریه را در کنترل خود دارند باید در مذاکرات صلح سوریه مشارکت داشته باشند با این حال مقامات ارشد pyd و ypg که ترکیه روی آنها دست گذاشته در مذاکرات صلح سوریه در سوچی روسیه حضور نخواهند داشت.

به گزارش کردپرس، آلدار خلیل عضو شورای رهبری جنبش جامعه دموکراتیک سوریه به سایت المانیتور گفته است «تغییری در موضع روسیه نسبت به مشارکت کردها در نشست صلح سوریه در شهر سوچی روسیه ایجاد نشده است. در همه گفتگوهای ما با روسها، آنها بر حضور ما در کنگره تاکید کردند. به ما نگفته اند که برخی اسامی وتو شده اند. روسها به سیپان حمو فرمانده ارشد ypg که به مسکو رفته بود، گفته اند تغییری در موضع روسیه ایجاد نخواهد شد.»

وی افزود: « ما 30 درصد خاک سوریه را در کنترل خود داریم. مهم نیست که چه کسی به دنبال راه حل است. هیچ راه حلی که ما در آن حضور نداشته باشیم کارساز نخواهد بود. ما واقعا نمی دانیم نتیجه نشست سوچی چه خواهد بود. آنها زمینه حضور 1500 نفر را به مدت روز در این نشست فراهم کرده اند. آنها کمیته قانون اساسی تشکیل خواهند داد. این همه آن چیزی است که ما اطلاع داریم.

آلدار خلیل گفت:« کردها رویکردی را در پیش گرفته اند تا به روسیه در پایان دادن به مخالفت ترکیه کمک کند. عنوان لیست 155 نفره که ما به روسها داده ایم این است:« نهادهای اداری و سیاسی خودمختار». اسمی از pyd برده نشده است. همچنین نام هایی که ممکن بود رجب طیب اردوغان آنها را وتو کند در این لیست نیامده است.»

عضو شورای رهبری جنبش جامعه دموکراتیک افزود: «ما به روس ها گفتیم که ما برای این نخواهیم آمد که فقط نماینده کردها باشیم. ما نماینده اعراب، کردها،آشوریها و چچن ها و غیره هستیم. ما لیستی 150 نفره که نماینده رقه، حسکه، قامیشلی، کوبانی و منبج هستند به روس ها دادیم. لیست به همان صورت مورد پذیرش قرار گرفت. نام هایی که اردوغان با آن مخالف است در این لیست نیامده است. برای مثال، رهبران مشترک حزب کردی اتحاد دموکراتیک یا pyd و یا فرماندهان ypg در این لیست نیامده است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 50952

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha