بازتاب جهانی محاکمه صلاح الدین دمیرتاش

<span style="color:#444444">سرویس جهان- محاکمه رهبر مشترک حزب کردگرای دموکراتیک خلقها یا <span style="color:#444444">HDP<span style="color:#444444"> در ترکیه که امروز آغاز می شود واکنش های زیادی در سانه های جهانی و محافل حقوق بشری داشته است.

به گزارش کردپرس، رسانه ای ترکیه اعلام کردند امروز پنج شنبه، صلاح الدین دمیرتاش که در محافل جهانی به اوبامای کُردها شهرت دارد محاکمه می شود. وی از تاریخ دسامبر 2016 در زندان به سر می برد و به اتهام ارتباط با گروه های تروریستی محاکمه می شود. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دمیرتاش که نپذیرفته از طریق ویدئو کنفرانس با دادگاه در ارتباط باشد به صورت غیابی محاکمه میشود. آسوشیتدپرس به نقل از مقامات ترکیه دلیل عدم حضور دمیرتاش را مسائل امنیتی اعلام کرده اند.

هیو ویلیامسون مدیر آسیای مرکزی و اروپای سازمان دیده بان حقوق بشر در واکنش به محاکمه صلاح الدین دمیرتاش به سایت این سازمان گفته است بازداشت رهبر یکی از احزاب عمده اپوزیسیون در ترکیه به اتهامات غیرموجه به مدت بیش از یک سال نشانه سوء استفاده سیاسی از سیستم قضایی ترکیه است که ما مرتب شاهد آن هستیم.

وی بازداشت طولانی مدت دمیرتاش و گستتن ارتباطات وی با مردم و رای دهندگان حزبش را نقض حقوق سیاسی دمیرتاش و سلب ازادی بیان از وی عنوان کرد.

بر اساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر، پرونده صلاح الدین دمیرتاش رهبر مشترک حزب HDP شامل 500 صفحه اتهامات گوناگون علیه وی شامل اشاعه خشونت میان مردم ترکیه و طرفداری از گروه های ترویستی است که در صورت اثبات آن، وی باید 142 سال را در زندان بگذراند.

هیو ویلیامسون تاکید می کند که بیشتر اتهامات علیه دمیرتاش بر پایه سخنرانیهای وی است و پایه و اساس محکمی برای اثبات جرم علیه وی ندارد.

به نوشته رویترز، بیشتر نهادهای مدنی و حقوق بشری و نیز برخی متحدان ترکیه این اتهامات را وسیله ای برای سرکوب سیاسی مخالفان رئیس جمهور ترکیه می دانند.

آژانس خبری فرانسه درباره محاکمه صلاح الدین دمیرتاش نوشت: بر اساس اظهارات برخی تحلیل گران، دمیرتاش هیچ گاه نتوانست بی ارتباط بودن خود و حزبش را با پ.ک.ک به صورت کامل اثبات کند.

صلاح الدین دمیرتاش در زندان هم به فعالیت خود ادامه می دهد. وی شعر می سراید و توییت هایی نیز از وی منتشر می شود. ناشر کتاب تازه انتشار یافته وی به نام «سحر» به خبرگزاری فرانسه گفته است تاکنون 150000 نسخه از کتاب «سحر» چاپ شده و 15 بار تجدید چاپ شده است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 49673

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha