عضویت نمایندگان کردستان در کمیسیون برنامه و بودجه ؛از افتخارآفرینی تا انتظارات بزرگ/ بختیار عزت پناه

سرویس کردستان- دکتر بختیار عزت پناه، عضو هیئت علمی دانشگاه در یادداشت زیر به بررسی دستاوردهای عضویت نمایندگان کردستان در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس پرداخته است.

کردپرس- از 6 نفر نماینده استان کردستان در مجلس شورای اسلامی 3نماینده(نمایندگان شهرستانهای سقز-بانه،مریوان-سروآباد و یکی از نمایندگان سنندج-دیواندره-کامیاران) عضو کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هستند. این کمیسیون که متشکل از 23 نماینده است برای انجام وظایف محوله در محدوده برنامه، بودجه، نظارت برنامه و بودجه و دیوان محاسبات و امور مالی مجلس و..تشکیل می‌گردد.
با حضور بی سابقه نمایندگان استان در یکی از مهمترین و تخصصی ترین کمیسیونهای مجلس انتظار میرفت شاهد تسریع روند توسعه استان محروم کردستان باشیم. اما با نگاهی به عملکرد این نمایندگان در طی یک سال و نیم گذشته واقعیت دیگری اثبات میشود. از روند تهیه و تصویب برنامه ششم توسعه کشور که با نظارت و حضور این نمایندگان در سال 1396 مصوب شده است متوجه میشویم که نمایندگان مذکور نقش چندانی در تدوین برنامه ششم با هدف ایجاد تعادلات منطقه ای و کاهش شکافهای موجود بین استان محروم کردستان با مناطق توسعه یافته نداشته اند. برای نمونه ضعف این کمسیون تاجایی بوده است که منجر به حذف بند سوم الحاقی ماده 26 برنامه ششم توسعه توسط شورای نگهبان گردید که بر اساس آن بایستی3 درصد از درآمد صادرات نفت خام و میعانات گازی به استانهای نفت خیز و مناطق و شهرستانهای کمتر توسعه یافته اختصاص می یافت. این در حالی بود که در برنامه چهارم توسعه کشور این ماده عملیاتی شده بود و 2 درصد از درآمدهای صادرات نفت و گاز به 10 استان محروم کشور اختصاص یافته بود که کردستان را هم در بر میگرفت.
علاوه براین جذب بودجه های جهشی جهت جبران عقب ماندگیهای چندین ساله استان و یا حتی جذب اعتباراتی در راستای تحقق موادی از برنامه ششم همچون ماده 23 که ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی را منوط به تأمین زیرساختهای مورد نیاز برای استقرار واحدهای تولیدی نموده است ضرورتی انکارناپذیر میباشد که نمایندگان تا به حال یا از آن غافل مانده اند و یا از تحقق آن ناتوان بوده اند. همچنین استاندار جدید کردستان به تحقق پذیری 60 درصدی از اعتبارات 830 میلیاردی سفر ریاست جمهوری به استان از سال 94 تاکنون خبر داده است که حاکی از عجز نمایندگان حتی در جذب اعتباراتی است که توسط دولت اختصاص یافته است.
عدم نظارت دقیق بر عملکرد مدیران حوزه اقتصادی استان نمونه ای دیگر از ناتوانی نمایندگان در حوزه بودجه و اعتبارات جهشی برای جبران عقب ماندگیهای منطقه بشمار میرود بطوریکه بر اساس اظهارات رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان و با پیگیری ایشان قرار بود دولت از محل تسعیر نرخ ارز در سال 95 مبلغ 700 میلیارد تومان را به استان اختصاص دهد که معاون استانداری نتوانست این اعتبارات را جذب نماید.اگرچه در اینجا میتوان به غفلت استانداری بعنوان دلیل عمده عدم جذب این اعتبارات اشاره نمود اما همزمان نقش نمایندگان مجلس بخصوص اعضای این کمیسیون که وظیفه نظارت بر بودجه ها و نحوه هزینه ها را برعهده دارند را هم نمیتوان در این زمینه نادیده گرفت. اگرچه در بودجه 96 رشد بودجه 400 میلیاردی برای پروژه ها پیش بینی شده است اما این رقم به نسبت نیازمندیهای استان و پروژه های عمرانی نیمه تمام مبلغ ناچیزی بشمار میرود چراکه به گفته یکی از نمایندگان استان، اجرای پروژه های استان به مبلغی مابین 6 الی 7 هزار میلیارد تومان نیاز دارند که باتوجه به میانگین بودجه های استان در سالهای اخیر در خوشبینانه ترین حالت، تحقق همین پروژه ها و بدون تعریف نمودن پروژه های جدید، حدود 10 سال به طول می انجامد.
به نظر میرسد با بی توجهی مسئولان دولتی و ضعف نمایندگان کردستان فعلاً نباید امید چندانی به گشایش در تأمین اعتبار برای فرودگاه سقز، بیمارستانها، سدها، جاده های ارتباطی و دهها پروژه عمرانی دیگر در این مناطق و در نتیجه آبادانی و پیشرفت استان داشته باشیم. همچنین منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه -مریوان و الحاق شهرستان سقز به آن بعنوان مهمترین پروژه استان کردستان در هاله ای از ابهام قرار دارد و نمیتوان به صرف موافقت صوری اعضای کمیسیون با تصویب این لایحه اکتفا نمود چراکه این پروژه بزرگ پیش زمینه ها(زیرساختهای مربوط به تولید و تأییدیه های زیست محیطی،نظامی و امنیتی) و تلاشهای گسترده تری را بصورت لابیگری و توجیه اقتصادی طرح می طلبد که در بین نمایندگان کردستان (بخصوص نمایندگان عضوء کمیسیون) انگیزه ها و برنامه ریزیهای لازم برای پیشبرد این پروژه را نمیتوان یافت.
با این شرایط فعلاً مردم نجیب استان کردستان به افتخار حضور وکلایشان در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اکتفا نموده در عوض، انتظارات دست نیافتنی شان را در رمان "آرزوهای بزرگ" اثر چارلز دیکنز، ترجمه مرحوم دکتر ابراهیم یونسی مطالعه نمایند.

این یادداشت بیانگر نظر نویسنده آن است و انتشار آن در خبرگزاری کردپرس به معنی تایید محتوای آن نیست

کد خبر 49666

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha