دولت اقلیم کردستان 550 چاه نفت و 500 میلیون دلار درآمد ماهانه را از دست داده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان - سازمان تحقیقات نفتی موسوم به دور در اقلیم کردستان اعلام کرد که دولت اقلیم در پی خروج نیروهای پیشمرگ از کرکوک و مناطق مورد مناقشە دستکم 550 حلقە چاه نفت و 500 میلیون دلار درآمد ماهیانه نفتی را از دست داده و بخش انرژی اقلیم، در آستانه سقوط قرار گرفتە است.

به گزارش کردپرس به نقل از سبه ی، سازمان دور که به صورت اختصاصی در مورد پرونده نفتی اقلیم کردستان فعالیت می کند، طی گزارشی اعلام کرد که در پی وقایع 16 اکتبر و خروج نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان از کرکوک و مناطق اطراف آن که موجب کنترل میدان های نفتی این مناطق توسط دولت عراق شد؛ دولت اقلیم 550 حلقە چاه نفت را از دست داده که از 360 چاه آن نفت استخراج می شد و درآمد ماهیانه این چاه های نفت به 500 میلیون دلار درماه می رسید.

طبق این گزارش هم اکنون تولید نفت اقلیم کردستان از 700 هزار بشکه در روز به 220 الی 250 هزار بشکه در روز رسیده است و دولت اقلیم و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم اقلیم روز به روز بدتر می شود.

همچنین اشارە شده که منابع گاز طبیعی نیز با وجود آنکه نقطە قوتی برای اقلیم کردستان محسوب می شود، بهتر است تا استقلال اقتصادی کامل از بغداد، صادر نشده و فقط جهت مصارف داخلی در اقلیم استفاده شود.

دولت اقلیم کردستان در سال 2013 قراردادی را با شرکت جنل انرژی ترکیه به منظور استخراج و صادرات گاز اقلیم به امضا رساند، اما وزارت منابع طبیعی اقلیم پس از مدتی بدون ارائه هیچ توضیحی این قرارداد را لغو کرد.

این در حالی است که دولت اقلیم کردستان پیش از وقایع 16 اکتبر، با وجود در اختیار داشتن منابع نفتی کرکوک قادر به پرداخت حقوق نیمە تمام کارکنان و حقوق بگیران خود نبود و با توجە به اینکه 84 درصد از منابع درآمدی دولت اقلیم از صادرات نفت تامین می شد، اکنون این دولت برای پرداخت حقوق کارمندان خود با مشکلات جدی روبرو است.

کد خبر 49474

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha