چالش ها و انتظارات بخش خصوصی استان کردستان

سرویس کردستان- رییس اتاق بازرگانی اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در استان را یکی از مهمترین خواستههای بخش خصوصی از استاندار جدید و مسئولان استان عنوان کرد.

سید کمال حسینی در گفت و گو با کرد پرس با اشاره به اینکه آقای مرادنیا خود فعال اقتصادی بوده و علاوه بر آشنایی با مشکلات، چالش‎ها و موانع پیش روی فعالیت بخش خصوصی را از نزدیک لمس کرده است، گفت: اقتصاد بینادی‎ترین اصل برای حرکت در مسیر توسعه است. خوشبخاته استاندار جدید دید مثبتی به بخش خصوصی دارد و اولین گروهی هم که با او بعد از آغاز به کار جلسه و نشست داشت فعالان بخش خصوصی بودند که این مسئله خود جای امیدواری است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با بیان اینکه اقتصاد رکن توسعه است و شکوفایی اقتصادی در کشور و خصوصا در استان کردستان جز با مشارکت گسترده و فعال بخش خصوصی شکوفا نمی‎شود، افزود: اگر اقتصاد تقویت شود بقیه بخش‎های موثر در توسعه همه جانبه را هم با خود بالا خواهد کشید. بسیاری از آسیب‎های اجتماعی در کشور به طور عام و در استان کردستان به طور خاص ریشه در فقر اقتصادی و کمبودهای معیشتی دارد و برای عبور از این آسیب‎ها نیازمند رشد سریع و پایدار اقتصادی هستیم.

حسینی ریشه رشد برخی ایدولوژی‎های افراطی و خطرناک و عضو گیری از بین جوانان را هم فقر اقتصادی عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی که حتی دشمنی‎ها هم به عرصه اقتصادی کشیده شده و شاهد جنگ اقتصادی علیه کشورمان هستیم، به تقویت بخش‎هایی نیاز داریم که می‎تواند به رفع مشکلات اقتصادی منجر شود. در شرایط فعلی نمایندگان مجلس با شعارهای اقتصادی راهی مجلس می‎شوند؛ کاندیداهای ریاست جمهوری اولویت شعارهای خود را اقتصای قرار می‎دهند و رای می‎آورند و نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری هم با تاکیدات اقتصادی انجام می‎شود، بنابراین باید شاهد تحول اقتصادی مثبت هم در جامعه باشیم.

وی افزود: امیدواریم استاندار جدید و مسئولان استان همراستا با جهت‎گیری‎های کلی در کشور در راستای توسعه اقتصادی تلاش کنند و در حوزه رشد اقتصادی در استان همساز با سایر نقاط کشور پیش بروند.

استمرار جلسات شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی

رییس اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به اثرات مثبت برگزاری جلسات شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در سطح ملی و استانی، گفت: در سال‎های گذشته برگزاری این جلسات در استان کمرنگ بوده و ما به عنوان بخش خصوصی یکی از انتظاراتمان برگزاری این جلسات به دور از فضای شعاری و به صورت نتیجه بخش است. در این جلسات راهکارها و پیشنهادهای دولت و بخش خصوصی به صورت دو طرفه بیان و انتظارات این بخش‎ها هم از همدیگر به صورت شفاف بیان می‏شود و این مسئله می‎تواند در رشد و تعالی اقتصاد استان تاثیرگذار باشد.

حسینی با بیان اینکه فعالان بخش خصوصی به مثابه مشتریان برای ارگان‎های دولتی هستند، افزود: همانگونه که میزان عملکرد مثبت یک کارخانه یا برند تجاری از طریق سنجش رضایت مشتریان انجام می‎شود؛ سنجش میزان موفقیت دستگاه‎های دولتی از طریق میزان رضایتمندی بخش خصوصی امکان پذیر است.

وی افزود: اگر به دور از موضع‎گیری‌های حزبی و جناحی خواهان مشورت پذیری در مورد عملکردها باشیم بهترین ماخذ نمایندگان بخش خصوصی هستند. ما می‎توانیم مشاورانی بی مزد و منت برای مسئولان همه قوا در استان باشیم.

حسینی با بیان اینکه بر اساس قوانین کشور اتاق بازرگانی باید به عنوان مشاور قوای سه گانه کشور در تصمیم‎گیری‎ها مشارکت داشته باشد، گفت: در حال حاضر اتاق بازرگانی ایران در تصمیم‎گیری‌های ملی از طریق مشاوره‎های تخصصی به دولت؛ مجلس و قوه قضاییه نقش آفرینی می‎کند و ما هم خواهان بر عهده گرفتن چنین نقشی در استان کردستان هستیم.

اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار

رییس اتاق بازرگانی سنندج با بیان اینکه یکی از مهم‎ترین خواسته‎های اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و تسهیل امور برای فعالیت بخش خصوصی در استان است، گفت: ما به دنبال تزریق پول از سوی دولت نیستیم و می‎دانیم که اعتبارات دولتی هم برای پیشبرد اهداف توسعه‎ای در استان به طور خاص و در کشور به طور عام کافی نیست. ما خواهان تسهیل فضای کسب و کار براساس قانون مصوب مجلس در این رابطه هستیم.

حسینی با بیان اینکه سهولت در راه‎اندازی کسب و کار، کاهش بورکراسی‎های اداری، تسهیل در پرداخت مالیات؛ کاهش زمان ارایه مجوز، افزایش سرعت وام دهی و... شاخص‎هایی است که در منشور مورد وفاق اتاق بازرگانی ایران و مجلس مورد توجه قرار گرفته است، افزود: براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته رتبه کشورمان در میان 190 کشور در حوزه فضای کسب و کار در سال 2016 ، 117 بوده و در سال 2017 این رتبه به 120 نزول کرده است. این وضعیت باید تغییر کند و در استان کردستان هم به شدت نیازمند تغییر این فضا هستیم.

پتانسیل‎های فراوان و نیاز فوری به سرمایه‎گذاری

رییس اتاق بازرگانی سنندج با بیان اینکه درد مزمن و تاریخی اقتصاد کشورمان سهم بالای دولت در اقتصاد است، افزود: اقتصاد ایران در حدود 80 درصد دولتی است و از زمان‎های دور و حتی قبل از انقلاب سهم استان‎های مرزی و حاشیه‎ای نسبت به استان‎های مرکزی از جذب منابع مالی و سرمایه‎گذاری‎های دولتی بسیار اندک بوده، افزود: این وضعیت تا جایی پیش رفته که به قول دکتر محسن رنانی، نظریه پرداز برجسته اقتصاد ایران، موجب شکل‎گیری «مزیت عقب ماندگی» در برخی نقاط کشور از جمله در استان کردستان شده است.

وی توضیح داد: معنی دیگر این نظریه این است که زمینه برای سرمایه‎گذاری در هر بخشی در استان‎هایی مانند کردستان بکر است. حوزه گردشگری و معادن و صنعت استان کردستان دارای پتانسیل‎های بیشماری است که تشنه سرمایه‎گذاری است و برای توسعه متوازن و همه جانبه در کشور هم ضرورتا باید از این پتانسیل‎های بکر با مشارکت مردم و بخش خصوصی استفاده شود.

تامین امنیت سرمایه‎گذاری و حمایت از تولید

حسینی با اشاره به اهیمت تامین امنیت سرمایه‎گذاری و کاهش ریسک اقتصادی برای جذب سرمایه‎گذاری، گفت: تولید صادرات محور؛ برونزایی و درونگری و مردمی کردن اقتصاد از جمله تاکیدات مهم در سیاست‎های اقتصاد مقاومتی است. استان کردستان دسترسی بسیار مناسبی به بازارهای صادراتی دارد و اگر می‎خواهیم سنگر تولید در کشور مستحکم شود، باید از ظرفیت‎های اقتصادی این استان هم به صورت ویژه بهره برداری شود. انتظار ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی از استاندار جدید توجه ویژه به این مسائل است.

کد خبر 47823

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha