کارت فشارهای اقلیم کردستان علیە بغداد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نمایندە کرد مجلس عراق گفت کە اقلیم کردستان، می تواند خروج از دولت عراق و اعلام برگزاری رفراندوم از سوی اهل سنت کشور را، بە عنوان کارت فشارهایی برای مقابلە با اقدامات تنبیهی بغداد علیە اقلیم، استفادە کند.

بە گزارش کردپرس عادل نوری نمایندە کرد مجلس عراق، در گفتگو با رادیونوا گفت کە مجلس عراق، نمایندە همه طیف ها و گروەهای عراقی نیست و تحت تسلط جریانی خاص، کردها را بە حاشیە راندە و تصمیمات اخیر شورای ملی عراق، علیە اقلیم کردستان نیز کشور را بە سوی تک روی و حکومت یک جانبە حیدر عبادی نخست وزیر ، سوق می دهد و تصمیمات عبادی برای تحریم و گرسنە نگە داشتن اقلیم، غیر قانونی است.

وی افزود کە اقلیم کردستان نیز برای مقابلە با اقدامات غیرقانونی عبادی، کارت فشارهایی در دست دارد، اول اینکە کردها می توانند از دولت عراق خارج شوند و در این صورت منصب ریاست جمهوری عراق کە در اختیار فواد معصوم است طبق قانون، بە نوری مالکی بە عنوان معاون اول وی، واگذار می شود و چنین امری هم اختلافات شدید میان جریان های شیعە عراق را بە دنبال دارد؛ چرا کە جریان صدر، بە شدت با مالکی مخالف هستند.

عادل نوری اهل سنت عراق را یکی دیگر از کارت های فشار اقلیم علیە بغداد، نام برد و گفت کە اهل سنت عراق بە شدت از دولت کنونی کشور، ناراضی هستند و خود را برای برگزاری رفراندوم آمادە می کنند و عملی شدن چنین امری، موجب برداشتە شدن فشارهای جهانی از کردها می شود و انتقادات را متوجە شیعیان کشور می سازد؛ کە چرا با عملکرد خود کردها و اهل سنت را ناچار بە برگزاری رفراندوم و اقدام برای استقلال، کردەاند.

نمایندە کرد مجلس عراق همچنین آب و مرزهای اقلیم را بە عنوان کارت های دیگری کە اقلیم برای وارد ساختن فشار بر دولت عراق در دست دارد؛ دانست و گفت کە اربیل، می تواند در شرایط ضروری از این کارت فشارها بهرە بگیرد.

دولت عراق در پی برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان، اقداماتی تنبیهی از جملە بستن مرزها، ممنوعیت پروازهای خارجی در فرودگاه های اقلیم و توقف فعالیت های اداری و بانکی را علیە اقلیم کردستان در پیش گرفتە است.

کد خبر 46262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha