چه کسی جانشین طالبانی خواهد شد؟

سرویس عراق و اقلیم کردستان - روزنامه «الحیات» لندن در مقاله کوتاهی تحت عنوان «چه کسی جانشین طالبانی خواهد شد؟» به بررسی شکاف و اختلافات در داخل حزب اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) و موضوع تشییع پیکر طالبانی در سلیمانیه پرداخته است.

به گزارش کردپرس، روزنامه الحیات نوشت: جدا شدن برهم صالح از حزب اتحادیه میهنی کردستان که رهبری آن را از هنگام تاسیس آن جلال طالبانی فقید برعهده داشت، احتمالات تعیین صالح به جانشینی طالبانی را کاهش داده و احتمالات برگزیده شدن کوسرت رسول را که درخلال هفته های گذشته مهم ترین جناح های سیاسی و نظامی حامی همه پرسی در اقلیم کردستان را در کنار مسعود بارزانی، رئیس اقلیم رهبری کرده است، افزایش داده است.

اختلافات بین کوسرت رسول با خانواده طالبانی، کم تر از اختلافاتش با برهم صالح نیست و این موضوع، تعیین جانشن طالبانی را در روزهای آینده با توجه به فشارهای منطقه ای و بین المللی علیه اقلیم کردستان مشکل تر و پیچیده تر خواهد کرد.

بیماری طالبانی که به مدت نزدیک به پنج سال به طول انجامید، انتخاب رئیس جدیدی برای حزب وی را با توجه به شکاف و اختلافات شدید در این حزب که به جدایی برهم صالح معاون دبیرکل حزب و تشکیل جریان جدیدی توسط او انجامید، دشوار کرد.

سلیمانیه روز جمعه گذشته پذیرای پیکر طالبانی از برلین بود و تعدادی از سیاستمداران بغداد – اربیل از جمله فؤاد معصوم، رئیس جمهوری عراق، سلیم الجبوری، رئیس مجلس نمایندگان، جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و تعدادی از مسئولان و سفرای کشورهای مختلف جهان بود، اما حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در مراسم تشییع حضور نداشت و قاسم الاعرجی به نیابت از او در این مراسم شرکت کرد. اما نکته مهم در مراسم استقبال از پیکر طالبانی در فرودگاه سلیمانیه و پیچیده شدن تابوت او در پرچم اقلیم کردستان هنگام خارج کردن تابوت از هواپیما بود که این موضوع به کشمکش سیاسی گسترده ای انجامیده که همچنان ادامه دارد.

به نظر می رسد که تشییع جنازه طالبانی با پرچم اقلیم کردستان اقدامی هدفمند بوده؛ چراکه نزدیکان خانواده طالبانی گفتند که دولت فدرال به برگزاری مراسم رسمی تشییع طالبانی در بغداد چندان حساس و جدی نبوده و سیاستمداران عراقی از جمله جاسم محمد جعفر، نماینده ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق از مخالفت خانواده طالبانی با پیچیده شدن پیکر رئیس جمهوری پیشین عراق در پرچم این کشور انتقاد کرد.

تمامی واکنش ها علیه حزب طالبانی که هیرو ابراهیم، همسر طالبانی و قباد و بافل پسران وی برآن سیطره دارند و ضرورت جدا بودن مواضع این حزب از مواضع حزب بارزانی بویژه پس از بیانیه شدید اللهن هیرو ابراهیم علیه رئیس اقلیم کردستان و متهم شدن بارزانی به تشکیل شورای رهبری سیاسی کردستان - عراق همانند دوران رژیم صدام حسین متمرکز بود.

کد خبرنگار: 20103

کد خبر 46088

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha