رفتار ترکیه در قبال رفراندوم استقلال کردستان عراق نشان داد که دولت ترکیه؛ دولت کردها نیست

سرویس ترکیه - سعید شاهین، معاون و سخنگوی حزب اسلام گرا و کردی هدی پار در مقاله ای که اخیراً به چاپ رسانده؛ عنوان می کند: ادبیات و رفتاری که ترکیه در برابر رفراندوم استقلال کردستان عراق از خود نشان داد؛ این موضوع را درذهن متبادر می سازد که ترکیه آن گونه که عنوان می کرد دولت کردها نیست.

به گزارش کردپرس به نقل از زرنیوز، سعید شاهین، معاون و سخنگوی حزب اسلام گرا و کردی هدی پار در مقاله ای که به چاپ رسانده است با اشاره به وضعیت کردهای ترکیه عنوان کرده است: تمام اتفاقاتی که برای کردها در گذشته رخ داده بود را کنار گذاشتیم. ادبیات و رفتاری که ترکیه در برابر رفراندوم استقلال کردستان عراق از خود نشان داد؛ این موضوع را در ذهن متبادر می سازد که ترکیه آن گونه که عنوان می کرد دولت کردها نیست. اظهارات مقامات عالی رتبه ترکیه در خصوص ترکمن های کرکوک نشان داد که ترکیه به عنوان دولت کردها به حساب نمی آید. این در واقع موضع جدیدی هم نیست. هر زمان در بیرون اتفاقی رخ دهد و ترک های بیرون از ترکیه مطرح شوند ترکیه به حمایت از آن ها پرداخته و آنان را "خویشاوندان" خود معرفی می کند. به ترک های بیرون از ترکیه به راحتی شهروندی جمهوریت ترکیه اعطا می شود ولی در خصوص کردها چنین چیزی ممکن نیست.

در ادامه این بیانیه عنوان شده است: ... هر زمانی که دولت ترکیه کردهای بیرون از ترکیه را نیز به عنوان خویشاوندان خود بداند؛ آن موقع می توان اعلام کرد که ترکیه دولت کردها نیز هست. تبعیض ها علیه کردها تنها در خارج صورت نمی گیرد؛ در داخل ترکیه نیز وضع به همین منوال است. در مصاحبه های استخدام این مسئله آشکارا دیده می شود. متاسفانه دولت ترکیه نتوانسته است به کردها این احساس را بدهد که دولت ترکیه؛ دولت کردها است. در ترکیه کردها تنها شهروند هستند. به عنوان صاحبان دولت دیده نمی شوند. رفراندوم استقلال کردستان عراق به نظر بنده یک فرصت است، حکومت نگرانی های خود از آراء ملی گراهای داخل ترکیه را کنار گذاشته و از اتوبوس حزب حرکت ملی ترکیه که سوار آن شده است پیاده شود. در این صورت می توان فرصت شکوفایی تاریخ پژمرده کردها را به دست آورد.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 46068

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha