متن کامل بیانیه شورای عالی امنیت ملی ترکیه:

سرویس ترکیه - در بیانیه شورای عالی امنیت ملی ترکیه آمده است: رفراندوم 25 سپتامبر استقلال کردستان عراق غیر مشروع و غیر قابل قبول می باشد. این اقدام که امنیت ملی ترکیه را مستقیماً تهدید می کند؛ اتحاد سیاسی عراق و تمامیت ارضی این کشور را نیز بر هم زده و یک تهدید جدی بر صلح، امنیت و ثبات منطقه می باشد که یک اشتباه وخیم به حساب می آید.

به گزارش کردپرس، جلسه شورای امنیت ملی ترکیه که با محوریت استقلال کردستان عراق برگزار شده بود با انتشار بیانیه ای کتبی به کار خود پایان داده است که متن کامل بیانیه به شرح ذیل می باشد:

«در این جلسه تمام مسائل امنیتی داخلی و خارجی با تمام ابعاد مورد بررسی قرار گرفته است، تدابیری که پیش از این برای مبارزه با تمام گروه های تروریستی به خصوص جماعت گولن، پ.ک.ک/ی.پ.د – ی.پ.گ و داعش اتخاذ شده بود مورد ارزیابی قرار گرفته و بر تداوم مبارزات یک بار دیگر تاکید شده است.

یک بار دیگر اعلام شده است که رفراندوم 25 سپتامبر استقلال کردستان عراق غیر مشروع و غیر قابل قبول می باشد. این اقدام که امنیت ملی ترکیه را مستقیماً تهدید می کند؛ اتحاد سیاسی عراق و تمامیت ارضی این کشور را نیز بر هم زده و یک تهدید جدی بر صلح، امنیت و ثبات منطقه می باشد که یک اشتباه وخیم به حساب می آید. از اقلیم کردستان عراق دعوت می کنیم تا زمان هست از این رفراندوم منصرف شوند. در این صورت ترکیه آماده است هر کاری از دستش برمی آید برای حل و فصل مسائل میان اقلیم کردستان عراق و حکومت مرکزی از راه مذاکره و قانون اساسی را انجام دهد. تمام کشور عراق که شمال این کشور را نیز در برمی گیرد از اعراب، کردها، ترکمن ها، ایزدی ها، کلدانی ها، سوریانی ها و دیگر گروه های اجتماعی تشکیل شده و یک ساختار تکثرگرایانه را به وجود آورده است که این اجتماع بر پایه تمامیت ارضی این کشور بنا شده است.

علاوه بر ترکیه، شورای امنیت سازمان ملل متحد، جوامع بین المللی و حکومت مرکزی عراق نیز با این موضوع مخالفند و در صورت اصرار بر این اشتباه؛ به وجود آمدن نتایج وخیم که به شمال عراق و تمام منطقه آسیب های جدی وارد خواهد کرد گریز ناپذیر خواهد بود. علی رغم تمام هشدارها اگر این رفراندوم برگزار شود؛ ترکیه از حقوق خود که در توافقنامه های بین المللی آمده است استفاده کرده و از این حقوق محافظت خواهد کرد.

با احترام این شرح جلسه را به پیشگاه افکار عمومی می رسانیم»

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 45183

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha