تهدید اقلیم کردستان به استفاده از حقوق ترکیه در معاهده های بین المللی

سرویس ترکیه - در بیانیه شورای عالی امنیت ملی ترکیه آمده است: علی رغم تمام هشدارها اگر رفراندوم استقلال کردستان برگزار شود؛ ترکیه از حقوق خود که در توافقنامه های بین المللی آمده است استفاده کرده و از این حقوق محافظت خواهد کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از Haber7، جلسه شورای عالی امنیت ملی ترکیه در حالی پس از 3 ساعت تشکیل جلسه به کار خود پایان داده است که این شورا بیانیه مهمی در ارتباط با رفراندوم استقلال کردستان منتشر کرده است.

در این بیانیه کتبی آمده است: از اقلیم کردستان عراق دعوت می کنیم تا زمان باقی مانده از این رفراندوم منصرف شوند. در این صورت ترکیه آماده است هر کاری از دستش برمی آید برای حل و فصل مسائل میان اقلیم کردستان عراق و حکومت مرکزی از راه های مذاکره و قانون اساسی را انجام دهد. علی رغم تمام هشدارها اگر این رفراندوم برگزار شود؛ ترکیه از حقوق خود که در توافقنامه های بین المللی آمده است استفاده کرده و از این حقوق محافظت خواهد کرد.

لازم به ذکر است بر اساس توافقنامه 1926 آنکارا که بعد از معاهده لوزان تنظیم شد در صورت ایجاد هرج و مرج در منطقه و تغییر مرزهای عراق، ترکیه مشروعیت بین المللی را به دست می آورد تا در موصل و کرکوک مداخله کند. یعنی در صورت ایجاد یک بحران عمیق در منطقه، ترکیه خواهد توانست کنترل کرکوک و موصل را به دست بگیرد.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 45182

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha