درصورت تجزیه عراق، توافقنامه آنکارا اجازه مداخله ترکیه در کرکوک و موصل را می دهد

سرویس ترکیه - بر اساس توافقنامه 1926 آنکارا که بعد از معاهده لوزان تنظیم شد در صورت ایجاد هرج و مرج در منطقه و تغییر مرزهای عراق، ترکیه مشروعیت بین المللی را به دست می آورد تا در موصل و کرکوک مداخله کند. یعنی در صورت ایجاد یک بحران عمیق در منطقه ترکیه خواهد توانست کنترل کرکوک و موصل را به دست بگیرد.

به گزارش کردپرس، با مطرح شدن استقلال کردستان عراق و تغییر مرزهای عراق، چیزی که در داخل ترکیه محافل سیاسی این کشور را این روزها حساس کرده ، توافقنامه 1926 آنکارا و معاده لوزان است.

همانگونه که امروز بینالی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه با مطرح کردن توافقنامه 1926 و معاهده لوزان برآن نیز تاکید کرد. کرکوک و موصل که در دهه 20 میلادی بعد از میثاق ملی درون مرزهای ترکیه باقی مانده بود در 1926 بعد از توافقنامه آنکارا به شرط "تامین تمامیت ارضی" از این کشور جدا شد. بند 16 معاده لوزان تاکید می کند: «بدین وسیله ترکیه از حق و حقوق خود در قبال تمامی سرزمین‌ها و جزایری که از مرزهای ترسیم شده در این پیمان خارج است؛ چشم پوشی می‌کند به استثناء مناطقی که طبق این پیمان دارای خودمختاری می‌باشند. وضعیت این مناطق توسط طرفین حل و فصل شده یا خواهد شد.» که در پی این توافقنامه 1926 آنکارا مطرح شده و مسئله موصل و کرکوک نهایی می شود.

بعد از معاهده لوزان ترکیه در توافقنامه 1926 موصل و کرکوک را از دست داده بود اما بندی در آن توافقنامه قرار دارد که دولت ترکیه این روزها بر این بند از توافقنامه تاکید می کند. در واقع این توافقنامه و جدا شدن کرکوک و موصل از ترکیه با یک شرط صورت گرفته و آن نیز اساس قرار دادن حفظ تمامیت ارضی عراق می باشد.

بر اساس این توافقنامه در صورت ایجاد هرج و مرج در منطقه و تغییر مرزهای عراق، ترکیه مشروعیت بین المللی را به دست می آورد تا در موصل و کرکوک مداخله کند. یعنی در صورت ایجاد یک بحران عمیق در منطقه ترکیه خواهد توانست کنترل کرکوک و موصل را به دست بگیرد.

ماده های توافقنامه 1926 آنکارا به شرح ذیل می باشد:

  • ولایت موصل متعلق به عراق خواهد بود.
  • عراق 10 درصد از عایدی نفت حاصل از موصل را به مدت 25 سال به ترکیه خواهد داد
  • خط مرزی بروکسل به عنوان خط مرزی آتش بس میان ترکیه و عراق شناخته خواهد شد.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 45181

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha