بارزانی : پیشنهاد قانع کننده ای ارائه نشدە تا نظرم درباره موعد و برگزاری همه پرسی تغییر یابد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان اعلام کرد، دلیلی برای تعویق همه‌پرسی وجود ندارد. وی همچنین اشاره کرد، بدون جایگزینی مناسب که زمان برگزاری همه‌پرسی در آن ذکر شده باشد، حاضر نخواهیم بود همه‌پرسی را به تعویق بیاندازیم.

به گزارش کردپرس، به نقل از گاردین، بارزانی، رئیس اقلیم کردستان اعلام کرد، احتمال می‌رود پس از همه‌پرسی مذاکرات با بغداد و هم‌پیمانان منطقه‌ای در دو سال آینده آغاز شود.

وی همچنین اشاره کرد، دلیلی برای تعویق همه‌پرسی وجود ندارد و همه‌ی پیشنهادات در خصوص بازگشت به مذاکرات با بغداد است. مذاکراتی که طی 14 سال گذشته با شکست مواجه شده است.

بارزانی همچنین ابراز کرد، تنها در شرایطی همه‌پرسی به تعویق خواهد افتاد که راه حلی پیشنهادی از جانب سازمان ملل و حاوی زمان و برنامه‌ی همه پرسی ارائه گردد. چرا که بدون جایگزین و برنامه‌ای حقیقی و بدون تعیین زمانی معین برای برگزاری همه‌پرسی، با سرپرستی سازمان ملل، همه‌پرسی به تعویق نخواهد افتاد.

وی اعلام کرد، لازم است بغداد در فکر چگونگی انجام مذاکرات باشد تا بتوانیم در مدت زمان معینی به دو همسایه خوب تبدیل شویم.

رئیس اقلیم کردستان همچنین اشاره کرد، بخش اعظمی از جامعه‌ی بین‌الملل مطالبه‌ی کردها را کم‌ارزش جلوه داده و دچار کج‌فهمی شده‌اند، به نظر آنان اقلیم از همه‌پرسی به عنوان یک اهرم فشار استفاده می‌‌کند و همه‌پرسی را گامی به سوی استقلال نمی‌دانند.

بارزانی افزود: "ما جغرافیا، خاک، فرهنگ و زبان خود را داریم و حاضر نیستیم به دنباله‌رو عراق بدل شویم".

همچنین ادامه داد: "پارلمان عراق، پارلمانی فدرال نبوده بلکه پارلمانی نژادپرست و طایفه‌ای است. اقلیم هیچ‌گونه اعتمادی به بغداد ندارد".

بارزانی در این مصاحبه این پرسش را مطرح کرد، آیا اگر نظر مردم خود را در خصوص آینده‌شان بپرسیم، این جرم است؟ وی نسبت به واکنش جامعه‌ی بین‌الملل ابراز تعجب کرد و اظهار نمود که پس از ایثار و فداکاری نیروهای پیشمرگ کردستان در جنگ با داعش، از جامعه‌ی بین‌الملل انتظار می‌رفت، به تصمیم برگزاری همه‌پرسی احترام بگذارند.

رئیس اقلیم کردستان با طرح پرسش‌هایی مانند؛ "پس دموکراسی شما کجاست؟" و "پس احترام شما به آزادی بیان و منشور سازمان ملل چه شد؟" از جامعه‌ی بین‌الملل انتقاد کرد.

همه‌پرسی استقلال کردستان در روز 25 سپتامبر 2017، در اقلیم کردستان و مناطق مورد مناقشه برگزار خواهد شد.

کد خبرنگار: 60108

کد خبر 45171

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha