جایگزینی از جامعه جهانی نرسیده و همه پرسی در موعد مقرر برگزار می شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان - کومیسیون عالی همه پرسی اقلیم کردستان پس از نشستی به منظور بررسی گزینه جایگزین جامعه جهانی برای همه پرسی اعلام کرد که هنوز پیشنهادی که بتواند جایگزین همه پرسی شود، به دست اقلیم نرسیده و همه پرسی در موعد مقرر برگزار می شود

به گزارش کردپرس به نقل از شارپرس، در حالی که کمتر از سه روز دیگر تا موعد تعیین شده برای برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان باقی مانده، کومیسیون عالی همه پرسی اقلیم نشستی را با حضور مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان، برای بررسی پیشنهادات جامعه جهانی و جایگزینی این پیشنهادات با همه پرسی برگزار کرد.

این کمیسیون پس از برگزاری نشست طی بیانیه ای اعلام کرده به دلیل اینکه هنوز پیشنهادی که بتواند جایگزین همه پرسی استقلال شود، از طرف جامعه جهانی ارائه نشده و زمان کافی هم باقی نمانده، اگر تضمین های کافی برای استقلال اقلیم کردستان داده نشود، همه پرسی در موعد مقرر خود برگزار می شود.

این بیانیه همچنین تاکید می کند که درهای گفتگو با بغداد گشوده خواهد بود و زمان کافی نیز به این گفتگوها داده می شود و هیئت کمیسیون عالی همه پرسی اقلیم نیز روز شنبه 1مهر/23 سپتامبر، به منظور گفتگو با دولت مرکزی و اعلام مواضع اربیل، به بغداد روانه می شود.

در یکی از بندهای بیانیه آمده که قانون رعایت حقوق اقلیت ها و ادیان و اقوام و اصول کلی حکومت مستقل کردستان پیش از روز برگزاری همه پرسی اعلام و منتشر می شود.

همه پرسی قرار است 25 سپتامبر/3 مهر، برگزار شود و روز جمعه گذشته برت مک گورک نماینده رئیس جمهور آمریکا در راس هیئتی عالیرتبه، با مسعود بازرانی رئیس اقلیم دیدار کرده و اعلام کرد که پیشنهاد گزینه جایگزینی را به جای همه پرسی به وی داده و همزمان رهبران کشورهای جهان از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز با تاکید بر حفظ یکپارچگی عراق و مخالفت با همه پرسی استقلال از بارزانی خواسته اند که همه پرسی به تعویق بیافتد.

پارلمان اقلیم کردستان نیز ساعاتی پس از نشست بارزانی و نمایندگان کشورهای غربی با تشکیل نشستی که پس از دو سال تعطیلی پارلمان برگزار شد، برگزاری همه پرسی در موعد مقرر را با اکثریت آرا، تصویب کرده است.

.

کد خبر 45152

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha