پافشاری جنبش تغییر بر تعویق همه پرسی / جایگزین آمریکا به کُردها در سه گزینه

سرویس اقلیم کردستان- جنبش تغییر (گوران) بر خواسته خود مبنی بر به تعویق افتادن همه پرسی اقلیم کردستان، در 25 سپتامبر 2017، اصرار می ورزد و معتقد است، پافشاری بر برگزاری این همه پرسی فاجعه به دنبال دارد . یکی از مسئولین این جنبش هم می گوید: "آمریکا به کردها جایگزینی پیشنهاد کرده است که در سه گزینه خلاصه می شود".

بە گزارش کردپرس، هوشیار عمر علی، عضو دفتر روابط دیپلماسی جنبش تغییر، طی گفتگویی با خبرگزاری آناتولی از مسئله همه پرسی و پافشاری حزبش بر به تعویق افتادن آن سخن به میان آورده و به بیان تهدیدها و فشارهای دول ابرقدرت و منطقه و همچنین آخرین نشست های نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا با جریان های سیاسی کُرد و ماهیت آلترناتیو آن ها به جای همه پرسی می پردازد.

هوشیار عمر علی، به عنوان مسئول روابط دیپلماسی جنبش تغییر، به جلسات نماینده کشورهای جهان، با این حزب، اشاره می کند که روزانه با اعضای جنبش تغییر در سلیمانیه دیدار می کنند و مسئله مهم مورد بحث در این جلسات نیز، موضوع همه پرسی است.

وی به ماهیت این جلسات اشاره کرده و می گوید: " استقلال و حق تعیین سرنوشت هدف والا و استراتژی جنبش تغییر و مردم است، چیزی است که همه ما خواهان آن هستیم و هیچگاه بخشی از عراق نبوده ایم، بلکه به اجبار سرزمین ما را به این کشور واگذار کرده اند. اما تصمیم گیری در مورد همه پرسی به عقیده ما یک تصمیم شخصی بوده و توافق سیاسی در مورد آن صورت نگرفته و هیچگونه مشروعیت پارلمانی و دموکراتیک ندارد".

در خصوص تهدیدات کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه نسبت به همه پرسی، گفت: این کشورها در جنگ با داعش، هم پیمان بودند و در سال 1991 میلادی با مصوبه شماره 688 شورای امنیت سازمان ملل، مناطق پرواز ممنوع را اعلام و اقلیم کردستان را حفظ کردند. در سال 1998 هم به جنگ داخلی پایان دادند. حال آن ها بر این باورند که این اقدام در سطوح داخلی و خارجی مشروعیت ندارد و هم بغداد و هم آنها نتایج همه پرسی را به رسمیت نمی شناسند، زیرا پروسه همه پرسی، ناظر و کارشناس بین المللی ندارد و سازمان ملل هم علاوه بر این که در برگزاری و نظارت آن نقشی ندارد، بارها مخالفت خود را اعلام کرده است".

این مسئول جنبش تغییر، با اشاره به احتمال ایجاد درگیری به ویژه با نیروهای حشدالشعبی گفت:" آنچه ما به عنوان خطرات احتمالی احساس می کنیم در درجه اول ترس از ایجاد درگیری و جنگ است، به ویژه در مناطق مورد مناقشه که مجموعه ای نیروی غیر کُرد خصوصاً نیروهای حشدالشعبی حضور دارند".

جنبش تغییر معتقد است که برگزاری همه پرسی برای مردم کردستان بی احترامی به رای دهندگان است .

وی دراین باره می گوید:"همه پرسی یک ابزار سیاسی بسیار موثر است، اما تاثیر آن در این است که یا از آن استفاده نشود و یا با تعقل و تدبر به کار گرفته شود. به عقیده جنبش تغییر سوال کردن از مردم در خصوص این که خواهان استقلال کردستان هستند یا خیر، بی احترامی محسوب می شود، زیرا در طول یک قرن گذشته برای رسیدن به آزادی و دموکراسی و تاسیس کشور مبارزه کرده ایم. در اساس رای مردم مشخص است و آرای عمومی برای استقلال کردستان بلی است، همچنین پارلمان داریم که دو سال است به نحوی غیردموکراتیک تعطیل شده است. ارگانی که نماینده تمام مردم کردستان در آن حضور دارند و می تواند در این باره تصمیماتی اتخاذ کند. یعنی در واقع اگر بخواهیم کشور تاسیس کنیم در اصل مردم کردستان نیازی به همه پرسی ندارند زیرا رای عموم مردم در این باره مثبت است. دوم این که همه پرسی در یک کشور دموکراتیک بر گزار می شود، مانند آن چه در بریتانیا برای نظر مثبت و منفی مردم درمورد استقلال اسکاتلند برگزار شد.زیرا بریتانیا خود موافق بود.اما در عراق، هم برای توافقات و هم برای همه پرسی این معادلات و قدرت هریک از نیروهاست کە نقش تعیین کنندە دارد، لذا نتیجه موثری نخواهد داشت، زیرا در مورد خاورمیانه و عراق، مثل مشهوری هست که می گوید، ضعفا توافقنامه امضا می کنند و نیرومندان آن را پاره می کنند".

هفته گذشته برت مک گورک، فرستاده رئیس جمهور آمریکا با جنبش تغییر دیدار کرد و موضع کشورش را در مورد مسئله همه پرسی بیان کرد. هوشیار عمر که در این دیدار حضور داشته است، ماهیت جلسه، سخنان مک گورک و گزینه های جایگزین را تشریح کرد. هوشیار عمر در این باره گفت:" سیاست آمریکا این است که در شرایط کنونی در عراق جنگ داعش پایان نیافته است، داعش هنوز در سوریه وجود دارد و این برای عراق تهدید است.

همچنین حضور داعش در عراق ویرانی های زیادی به دنبال داشته است که آن ها می خواهند، از دست آوردهای نظامی در این باره برای تحولات سیاسی و اقتصادی و توسعه در عراق استفاده کنند و اجازه ندهند اشتباهات بعد از سال 2003 تکرار شوند. بر اساس سیاست آن ها باید عراق مجدداً به بخشی از بازی سیاسی منطقه تبدیل شود، برای این منظور هم با کشورهای عربستان، اردن و ترکیه رایزنی هایی صورت گرفته است.

آمریکایی ها سه گزینه به مردم کردستان، پیشنهاد کرده اند که عبارتند از:

1- همه پرسی به تعویق بیفتد، با بغداد در خصوص استقلال، کنفدرالیسم، مرز و نفت به طور مفصل مذاکره شود و این مشکلات معلق حل و فصل گردند. دولت عراق برای مذاکره در این مورد آمادگی دارد و ائتلاف شیعیان هم از این پروسه حمایت می کنند، کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه و سازمان ملل با تشکیل کمیته ای در این مذاکرات مشارکت خواهند کرد و زمانی را نیز برای اجرایی کردن آن در نظر می گیرند. همچنین این طرح مورد پسند شورای امنیت سازمان ملل بوده و از آن حمایت خواهد کرد.

2-همه پرسی برگزار شود اما نه در کرکوک و مناطق مورد مناقشه . آن ها می گویند در این صورت ما سکوت می کنیم اما نتایج آن را به رسمیت نمی شناسیم و آن را قبول نمی کنیم. بغداد نیز همین نظر را دارد.

3- انتخاب کنونی مسئولین کُرد که برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان و مناطق کردنشین خارج از اداره اقلیم می باشد، این گزینه به نظر آن ها بسیار خطرناک است و آمریکا به هیچ شیوه ای از آن حمایت نمی کند. گفته مک گورک این بود که وی از واشنگتن ماموریت یافته و آمریکا صد در صد مخالف برگزاری این همه پرسی است، زیرا معتقدند پیامدهای برگزاری همه پرسی، دستاوردهای اقلیم کردستان را به مخاطره می اندازد.

مک گورک همچنین اظهار کرد که در صورت مداخله حشدالشعبی، ایران و حتی ترکیه در مسئله همه پرسی و ایجاد تنش، نباید اقلیم کردستان از آمریکا انتظار حمایت داشته باشد، زیر آمریکا نمی تواند یک بار دیگر اقلیم کردستان را از مخمصه برهاند. مک گورک در جلسه مذکور طی سوالی پرسید، اگر همه پرسی از طریق پارلمان به تعویق بیفتد، جنبش تغییر مشارکت خواهد کرد؟ که ما در جواب گفتیم باید نشست های پارلمان برای چند روز به تعویق بیفتند تا ما با احزاب و جریان های سیاسی بحث و تبادل نظرهایی داشته باشیم، زیرا ما خطر را احساس می کنیم و برای جلو گیری از رخ دادن این خطرات آمادگی داریم، چنانچه این پروسه همچنان تداوم داشته باشد و بارزانی بدون حمایت بین المللی، به ویژه حمایت کشورهای عضو ائتلاف بر تصمیمات خود اصرار داشته باشد، جنبش تغییر بخشی از راه حل مسئله خواهد بود".

به گفته این عضو دفتر روابط دیپلماسی (خارجی) جنبش تغییر، تا این لحظه جنبش تغییر موافق به تاخیر افتادن همه پرسی است و در صورت اصرار کمیسیون عالی انتخابات بر برگزاری همه پرسی، برای تعیین موضع جنبش تغییر، مجمع ملی تصمیم گیری می کند.

هوشیار عمر دراین مورد می گوید: " پارلمان کردستان بالا ترین مرجع قانونی و منتخب مردم است و این نهاد قانون گذاری می تواند در خصوص همه پرسی تصمیم گیری کند و زمان و راهکارهایش را تعیین کند. همچنین ما معتقد بودیم در این باره با بغداد و کشورهای همسایه در سطح بین المللی گفتگوی جدی داشته باشیم و قبل از استفاده از اهرم همه پرسی، راهکارهای موجود را امتحان کنیم، زیرا نمی توانیم هر روز همه پرسی برگزار کنیم. عواقب و پیامدهای این همه پرسی تجزیه و تحلیل نشده است. باید پرسید کە در تاریخ 26/9/2017 و وقتی که بغداد پس از برگزاری همه پرسی حاضر نیست مذاکره کند؛ چکار می کنید .

بارزانی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت، آرای رای دهندگان جنبش تغییر در مورد همه پرسی مثبت است، این حرف غیر مسئولانه ای است، او حق ندارد به جای جنبش تغییر اظهار نظر کند، جنبش تغییر یک جریان سیاسی بزرگ است که دارای استقلال فکری بوده و قدرت تصمیم گیری دارد. "ما در حال حاضر بر این باور هستیم که همه پرسی به تعویق می افتد، زیرا جایگزین آن پیشنهاد شده است و بغداد هم پیشقدم شده و گام هایی نهاده است، اما اگر باز هم همه پرسی برگزار شد و به تعویق نیفتاد، به نظر ما فاجعه به دنبال خواهد داشت و به اهداف مورد انتظار آن دست نمی یابد، در نتیجه از رسیدن به استقلال و کشور دور خواهیم شد".

درصورت برگزاری همه پرسی موضع جنبش تغییر برای هوادارانش چه خواهد بود؟ هوشیار عمر علی عضو دفتر روابط خارجی جنبش تغییر گفت: " در صورت برگزاری همه پرسی در تاریخ تعیین شده، شورای ملی جنبش تغییر صلاحیت دارد تصمیم جنبش تغییر را در این خصوص اعلام کند".

کد خبر 45137

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha