برگزاری رفراندوم استقلال کردستان قدمی عملی برای پروژه اسرائیل بزرگ است

سرویس ترکیه - مصطفی شنتوپ، رئیس کمیسیون قانون اساسی پارلمان ترکیه و نماینده حزب عدالت و توسعه در پارلمان گفت: رفراندوم استقلال کردستان یک اقدام عملی برای تحقق پروژه اسرائیل بزرگ است.

به گزارش کردپرس، مصطفی شنتوپ، نماینده استانبول در پارلمان ترکیه از حزب عدالت و توسعه و رئیس کمیسیون قانون اساسی پارلمان ترکیه طی اظهاراتی با اشاره به رفراندوم کردستان عراق عنوان کرد: اسرائیل در تلاش است با کسانی که در منطقه با آنان دارای روابط حسنه ای هستند یک منطقه مجزا و مستقل را به وجود آورند. برای رسیدن به ایده آل خودشان که "از نیل تا فرات؛ اسرائیل بزرگ" می باشد اقدامات زیادی را طراحی کرده و برای آن تئوری های زیادی را تعریف کرده اند. این روزها با طرح رفراندوم استقلال کردستان یکی از قدم های عملی همین تئوری در حال برداشته شدن است. تنها کشوری هم که از این رفراندوم حمایت می کند اسرائیل است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در شمال عراق تنها کردها نیستند، در آنجا ترکمن ها و اعراب نیز حضور دارند. در شرایطی که منطقه از لحاظ سیاسی و اقتصادی در وضعیت مناسبی به سر نمی برد تلاش می شود تا یک دولت جدید تاسیس شود. تصور می کنم کشورهای غربی و آمریکا در برابر این مسئله بسیار ضعیف عمل کرده اند. در پشت پرده این واکنشات تاثیر لابی های اسرائیلی نیز وجود دارد.

شنتوپ خاطرنشان کرد: ترکیه کشوری است که در شرایط نامساعد ااقتصادی در کنار اقلیم کردستان عراق و بارزانی بوده است. هر نوع امکاناتی در اختیار آنان قرار داده است. از 1990 که اوج مشکلات آن منطقه بوده ترکیه همواره در کنار مردمان آن منطقه بوده است. بارزانی که همواره در مشکلات از ترکیه کمک می خواست اکنون برخلاف میل ترکیه حرکت می کند که این مسئله باعث ناراحتی عمیق ما شده است.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 45125

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha