همه پرسی، خطری برای کردستان است / پیشنهادات جامعه جهانی پذیرفته شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان - دو حزب جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان، در بیانیەای ضمن تاکید بر اینکە حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشور کردستان حق طبیعی مردم اقلیم کردستان است، تاکید می کنند کە برگزاری همه پرسی در مقطع بحرانی و پرآشوب کنونی، اقدامی است کە حال و آیندە اقلیم را در معرض خطر قرار می دهد

بە گزارش کردپرس، در بیانیەای کە از سوی حزب جماعت اسلامی کردستان (کومل) و جنبش تغییر(گوران) منتشر شدە است، آمدە:" تصمیم گیری در مورد حق تعیین سرنوشت خود و تشکیل کشور مستقل کردستان، حق طبیعی مردم کرد است. مبارزات آزادیخواهانە مردم ما، در تمام کردستان کە بیش از صد سال است ادامە دارد، در راە رسیدن بە استقلال و حق تعیین سرنوشت بودە است. همه پرسی یکی از راە های رسیدن بە این هدف ملی است. اما، بلکە اقدامی است کە حال و آیندە ملتمان را در معرض خطر قرار می دهد، چراکە:
اول/ اگر همه پرسی همانطور کە تصمیم گرفتە شدە در کرکوک و دیگر مناطق کردستانی خارج از اقلیم کردستان برگزار شود، موجب بروز تنش و آشوب و درنتیجە، از دست دادن این مناطق می شود کە تاکنون برای آن ها هزاران قربانی دادەایم و اگر هم همه پرسی در این مناطق انجام نشود، یعنی نزدیک بە نیمی از خاک کردستان را در عراق؛ رها کردەایم!
دوم/ بروز جنگ و درگیری میان نیروهای پیشمرگ و نیروهای عراقی و گروەهای مسلح موجود در منطقە، موجب از بین رفتن امنیت بیشتر مناطق کردستان می شود و این اقدام نە تنها موجب رفاە مردم نیست، بلکە زندگی آنان را دشوارتر کردە و سنگینی بار دوش مردم را بیشتر می کند.
سوم/ بە دلیل مواضع متفاوت مردم در مورد همه پرسی، با این اقدام شکاف عمیق دیگری، میان صفوف ملت مان ایجاد می شود و ترمیم جراحت ناشی از آن، بسیار زمان بر بودە و تبعات آن دهشتناک است.
اما اکنون سازمان ملل، آمریکا و دول اروپایی از احزاب سیاسی اقلیم کردستان درخواست می کنند کە همه پرسی برگزار نشود. این دولت ها درعین حال، برای ایفای نقش میانجی گری میان اقلیم کردستان و بغداد و تلاش برای حل مشکلات فیمابین، اعلام آمادگی کردەاند.
با در نظر گرفتن این موارد مهم و برای رهایی از وضعیت وخیم و مبهم و نامشخصی کە ملتمان در آن گرفتار شدە، با احساس مسئولیتی دینی، ملی و میهنی، درخواست می کنیم کە پیشنهادات جامعە جهانی مورد استقبال و قبول اقلیم قرار گیرد. همچنین بار دیگر لازم می دانیم، همانطور کە در دو بیانیە پیشین خود درخواست کردەایم، بازهم درخواست کنیم کە همە پرسی بە تعویق انداختە شدە و از طریق ایجاد اتحاد و یکپارچگی در صفوف ملت و احزاب سیاسی اقلیم و بهبود وضعیت معیشتی و زندگی مردم و بازگرداندن مشروعیت و حاکمیت بە ارگان و نهادهای قانونی اقلیم، زمینەسازی های لازم برای همه پرسی انجام شود. همچنین لازم است کە پس از زمینەسازی داخلی، در سطح منطقەای و بین المللی نیز، زمینە لازم برای این همه پرسی؛ در شرایطی مناسبتر کە همه پرسی منجر بە کسب استقلال شدە و خطرات احتمالی را کاهش دهد، فراهم آید.

کد خبر 45040

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha