رئیس مجلس: رونق صادرات به عراق را پیگیری می کنم

سرویس آذربایجان غربی- رئیس مجلس شورای اسلامی با با اشاره به لزوم توجه به رونق صادرات در منطقه گفت: پیگیری‌های لازم را برای رونق صادرات به کشور عراق انجام خواهم داد.

به گزارش کردپرس به نقل از خانه ملت، دکتر علی لاریجانی که امروز (یکشنبه، 26 شهریور ماه) به استان آذربایجان غربی سفر کرده عصر امروز در نشست مشترک با فعالان اقتصادی این استان گفت: اینکه فعالان اقتصادی دغدغه‌های خود را مطرح می‌کنند موضوع خوبی است اما نباید احساس شود که در دو طرف میز هستیم؛ باید این موضوع درک شود که به طور مشترک باید برای رفع مشکلات تصمیم اتخاذ کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است فعالان اقتصادی انتظار داشته باشند که همه زیرساخت‌ها آماده شود و بانک‌ها خدمات مطلوب ارائه کنند اما باید به میزان بضاعت نیز توجه شود، متأسفانه این اشکال مدیریت وجود دارد که به صورت صریح با مردم صحبت نمی‌کنند و این باعث به وجود آمدن ابهامات می شود آن وقت می‌توان تصمیم صحیح اتخاذ کرد.

وی تصریح کرد: اینکه همیشه فعالان اقتصاد احساس کنند حقوق آنها ضایع شده که البته ممکن است حق نیز داشته باشند قابل تأمل است اما باید توجه شود که اینگونه نیست یک طرف دارای توان مالی باشد و دریغ کند.

دکتر لاریجانی خاطر نشان کرد: اگر اقتصاد کشور در وضعیت خوبی قرار داشت به این اندازه اوراق مشارکت برای اجرای پروژه‌های عمرانی چاپ نمی‌شد که مشکل به وجود آید و مسائل بانکی را متأثر کند البته اینگونه روش‌ها اشتباه است و جلوی آن گرفته می‌شود.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: وضع بودجه جاری کشور خوب نیست و بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی و نفتی خرج هزینه جاری می‌شود و با توجه به 2.5 میلیون نفر کارمند و علاوه بر این میزان تعداد بازنشستگان و نیروهای مسلح می‌توان گفت حدود 18 میلیون نفر تحت تأثیر دریافت حقوق از دولت هستند که باید اینگونه مسائل رفع شود.

وی گفت: یک نگاه نیمچه سوسیالیستی در کشور به وجود آمد و نگذاشت اقتصاد کشور در بخش‌های مختلف، مردمی شود البته یک زمانی اینگونه حرف‌ها خریدار داشت و فضای روشنفکری در دهه‌های قبل از انقلاب تحت تأثیر چپ‌زدگی بود همین ما فکر می‌کردیم عدالت در اینگونه موارد است.

دکترلاریجانی در این رابطه افزود: اگر ادبیات قبل از انقلاب را ببینید در 90 درصد موارد گرایش چپ وجود دارد حتی زمانی که روشنفکران قلم می‌زدند تحت تأثیر فضای چپ بودند که این موضوعات روی اقتصاد بعد از انقلاب سایه انداخته و باعث شد بنگاه‌های اقتصادی دولتی ایجاد شوند و برای خروج از وضعیت موضوع اصل44 اجرایی شود که یک دولتی می‌آید آن را به سقط جنین خراب می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم اجرای صحیح قانون اصل 44 خاطر نشان کرد: بعضی از دولت‌ها در زمینه اداره کشور عملکرد بدی داشتند ولی بهرحال ما وارث این وضعیت هستیم و با غصه خوردن مشکلات حل نمی‌شود بنابراین باید با توجه به بضاعت‌های موجود در مسیر بهبود حرکت کرد اما این موضوع را بدانید که در سطح کلان کشور اعتقاد راسخ به اقتصاد بخش خصوصی وجود دارد.

وی ادامه داد: ممکن است اصل44 قانون اساسی به صورت صحیح اجرا نشده باشد اما مسئولان مصمم به اجرای صحیح آن هستند البته تلاش می‌شود نظارت‌های بیشتری اعمال شود.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: در زمینه عدم ارائه مناسب یارانه بخش تولید باید عنوان کرد حق با تولید‌کنندگان است اما یارانه‌ها از ابتدا به صورت صحیح اجرا نشد، موضوع یارانه‌ها باید به مسیر صحیح بازگردد و کمیسیون بودجه مجلس به این موضوع توجه کند، اگر همین یارانه‌ها به صورت استانی و شهرستانی پخش شود امکان دارد با مردم توافق شود که به نحوی این یارانه‌ها برای آبادانی منطقه هزینه شود.

دکتر لاریجانی با تأکید بر لزوم احیای سهم یارانه بخش تولید گفت: معافیت‌های مالیاتی مربوط به مناطق محروم است اما باید پیشنهاداتی ارائه شود که استان‌هایی نیز که جزو مناطق محروم نیستند اما در سطح مطلوبی نیز قرار نگرفته‌اند بتوانند از برخی مزایا برخوردار شوند البته باید در هر صورت نیم نگاهی به وضعیت منابع کشور داشت به دلیل اینکه با منابع مذکور باید کشور اداره شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش ارائه مشوق‌ها برای ایجاد سرمایه‌گذاری در کشور گفت: البته اگر پیشنهادات در زمینه تسهیل سرمایه‌گذاری و ارائه مشوق از سوی دولت به صورت لایحه ارائه شود با موضوع ایجاد بار مالی در شورای محترم نگهبان روبرو نمی‌شود البته به مرکز پژوهش‌های مجلس در این رابطه توصیه می‌شود کار کارشناسی انجام دهد.

وی ادامه داد: ارائه سند جامع برای بخش کشاورزی نکته خوبی است و باید شرایطی فراهم شود تا باغداران با مشکلاتی مانند عدم فروش محصولات کشاورزی روبرو نشوند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: باید به موضوع آبیاری‌های نوین و تحت فشار توجه شود و با توجه به اذنی که از مقام معظم رهبری گرفته شده دولت 85 درصد از هزینه ارتقاء نحوه آبیاری را پرداخت می‌کند پس در این رابطه انگیزه فراوان وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تغییر کشت در کشاورزی به مهندسی جدید نیاز دارد و دلیلی ندارد که روی روش‌های سنتی پافشاری کرد البته باید در این راستا به بحث آمایش سرزمین توجه شود.

رئیس نهاد قانونگذاری گفت: توجه به صنایع بسته‌بندی زمینه تحقق صادرات بخش کشاورزی را فراهم می‌کند البته باید به زنجیره در این بخش توجه شود.

وی ادامه داد: در کل کشور یک مقدار به موضوع واردات بیشتر از صادرات توجه کرده که باید صادرات مورد پشتیبانی قرار گیرد و اگر قرار است تغییراتی در ساختار دولت اتفاق بیفتد باید این تغییرات به نحوی باشد که به اقتصاد کمک کند.

دکتر لاریجانی گفت: فکر می‌کنم برای جهش در صادرات ایجاد وزارتی برای توسعه صادرات و بازرگانی داشته باشیم مفید است؛ در هر صورت باید در این زمینه مطالعه جدی شود و در صورت دستیابی به نتیجه مطلوب مجلس حمایت خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت وجود مشوق‌های صادراتی گفت: موضوع ارائه مشوق‌های صادراتی باید سامان یابد و نکته دیگر اینکه باید با همراهی دولت افقی بلندی برای صادرات تعریف شود تا صادرکنندگان از پشتیبانی ممتد برخوردار باشند.

وی افزود: در جلسه رأی اعتماد وزرا نیز به آقای ظریف تأکید شد که یکی از محورهای اصلی در وزارت خارجه باید موضوع دیپلماسی خارجی فعال باشد و در این رابطه عنوان شد که وزارت اقتصاد باید تغییرات ساختاری لازم را انجام ده.

دکتر لاریجانی با اشاره به لزوم توجه به رونق صادرات در منطقه گفت: پیگیری‌های لازم را برای رونق صادرات به کشور عراق انجام خواهم داد و نکته دیگر اینکه برای توسعه بخش کشاورزی می‌توان از ظرفیت رادیو و تلویزیون استفاده کرد اما به این معنی نیست که برای هر موضوعی شبکه تلویزیونی ایجاد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مفقود‌الاثر بودن در حرف زدن کار دست کشور داده بنابراین باید به صورت شفاف با مردمص صحبت کرد، همچنین بحث خروج 7 هزار از صنایع از رکود اقتصادی باید بررسی شود که در این زمینه استان آذربایجان غربی به چه میزان توفیق داشته است.

وی گفت: یکی از اولویت‌ها این است که واحدهای راکد اقتصادی که از سابقه خوبی برخوردار بوده‌اند مورد حمایت بانکی قرار گیرد تا احیا شود.

دکتر لاریجانی با اشاره به بررسی لایحه دولت در خصوص مالیات بر ارزش افزوده گفت: به صلاح نیست در شرایط رکودی در زمینه اخذ مالیات سختگیری شود باید اجازه داد صنایع فعال شوند و به درآمد برسند و بعد بر اساس مکانیزم مشخص مالیات اخذ شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید به اقتصاد بومی و دانش بنیان توجه شود اما باید پذیرفت به صورت آنی و با دستور نمی‌توان به این مهم دست یافت، در خصوص اختصاص ردیف بودجه برای توازن استانی خیلی مخالفت ندارم اما باید مجموعه‌ای از اقدامات در این زمینه صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: با همکاری و هماهنگی نمایندگان استان آذربایجان غربی و مسئولان استانی پیگیر رفع مشکلات فعالان اقتصادی و مردم این استان هستیم./

کد خبر 44849

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha