راه حل بحران سوریه باید سوری باشد

به گزارش کردپرس، حزب اتحاد دموکراتیک (PYD)با توجه به دوازدهمین سالگرد آغاز بحران سوریه با انتشار بیانیه‌ای بحران موجود سوریه را درگیری برای تصاحب قدرت دانست و اعلام کرد که راه‌حل بحران سوریه باید سوری باشد.

به گزارش کردپرس، حزب اتحاد دموکراتیک(PYD) به مناسبت دوازدهمین سالگرد آغاز بحران سوریه با انتشار بیانیه‌ای بحران سوریه را درگیری برای تصاحب قدرت توصیف کرد و گفت که راه‌حل بحران سوریه باید سوری باشد.

به نوشته آژانس خبری هاوار، در بیانیه مجلس عمومی PYD آمده است: « ۱۲ سال از بحران و تنش در سوریه بدون اقدامی جدی برای حل این بحران و تنش می‌گذرد. برخلاف منافع میلیون‌ها تن که در مارس ۲۰۱۱ تظاهراتی برای تغییر و ایجاد دموکراسی در سوریه برگزار کردند، جنبش مردم سوریه هیچگاه به اهداف خود نرسید. در طول ۱۲ سال، کشور به عرصه جنگ، تسویه‌حساب مذهبی، اختلافات ناحیه‌ای و بین‌المللی تبدیل شد و هیچ حرکت سیاسی از سوی اکثریت مخالفان و دولت سوریه که مدعی نمایندگی مردم سوریه هستند، به سطح بالایی از عمل برای حل بحران سوریه نرسید. با این وجود، این طرفها اجازه دادند که بحران سوریه عمیق‌تر شود و به کشتار و ویرانی و مداخلات کشورهای خارجی در سوریه منجر شود و یک نوع معامله به وجود بیاید که در نتیجه آن بحران سوریه طولانی تر و پیچیده‌تر شود. اکنون بحران سوریه در چارچوب جنگ برای قدرت و یکسان‌سازی سوریه و یا تقسیم قدرت در سوریه بر اساس نیروهای پشتیبانی که در اصل برای معامله بر سر سوریه فعالیت می‌کنند، قرار گرفته است. فعالیت‌هایی که در زمینه بحران سوریه صورت می گیرند، تصمیمات بین‌المللی را کم رنگ کرده و سعی در بازگرداندن دولت سوریه بر سر قدرت دارند و این تلاش برخی از ویژگی‌های ائتلاف موجود با حمایت دولت ترکیه را نیز در بر می‌گیرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «در چارچوب تغییرات ویرانگر در جغرافیا و زیرساخت‌های اجتماعی سوریه، بحران سوریه سخت‌ترین مراحل خود را پشت سر می‌گذارد و این تغییرات آینده سوریه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این راستا، از نیروهای میهنی سوریه درخواست می‌شود که در سطحی بالا و سریع متحد شوند تا طرح‌ها و پروژه‌هایی که به دور از سوری‌ها و منافع آنها انجام می‌شود، شکست بخورند.»

در پایان این بیانیه آمده است: «در حالی که جنبش سوریه در مارس ۲۰۱۱ را یک ضرورت تاریخی و به چندین دلیل وقوع آن را لازم و ناگزیر می‌دانیم، بار دیگر از مردم سوریه و نیروهای میهنی در داخل و خارج سوریه می‌خواهیم که با ایجاد یک تلاش ملی برای حل واقعی بحران سوریه مطابق با منافع ملی و برای نجات کشور از درگیری ویرانگر و تصرف آن توسط بیگانگان متحد شوند و با کمک همدیگر سوریه‌ای آزاد، غیرمتمرکز و دموکراتیک را ایجاد و بحران سوریه را بر اساس قطعنامه بین‌المللی ۲۲۵۴ حل و فصل کنند که مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه یک الگوی عملی و واقع بینانه از این قطعنامه است.»

کد خبر 44011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha