خبر هجوم سوری ها به ترکیه پس از زلزله صحت ندارد/درهای ترکیه به روی مناطق تحت کنترل YPG بسته است

سرویس ترکیه - چاووش اوغلو در سخنانی اخبار مربوط به هجوم شهروندان سوری به ترکیه از مرزهای باز شده برای کمک به زلزله زدگان را تکذیب کرد. 

به گزارش کردپرس، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر هجوم شهروندان سوری به ترکیه پس از زلزله هفته گذشته، این اخبار را تکذیب کرد و گفت که ادعاهای مربوط به آغاز موج مهاجرت جدید پناهجویان از سوریه به ترکیه سندیت ندارد و به‌دور از واقعیت است. او همچنین اعلام کرد که به جز درهای مناطق تحت کنترل یگان های مدافع خلق (YPG) باقی مسیرهای ترکیه برای امداد بین المللی به سوریه باز هستند.

بنا بر گزارش آناتولی ترکی، چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نجلا منقوش وزیر امور خارجه لیبی در آنکارا گفت: «در این روزهای سخت که در حال گذراندن آن هستیم، ما بیش از همه به همبستگی و همکاری نیاز داریم، با این حال انرژی خود را باید برای تکذیب اطلاعات نادرست منتشر شده در رسانه های اجتماعی و رسانه های مختلف صرف کنیم.»

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه انتقاد یا مخالفت با دولت به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امری طبیعی است، گفت: «اما انتشار اطلاعات نادرست برای تحریک افکار عمومی احتمالاً از روی نیت خیر نیست.»

او یک بار دیگر درباره موضوع انتقال کمک ها به سوریه گفت که درهای ترکیه همچنین حریم هوایی ترکیه برای ارسال کمک های بین المللی به سوریه زلزله زده باز هستند. «اما این موضوع به معنای آن نیست که مهاجران سوری از این دروازه ها به ترکیه هجوم آورده اند.»

وزیر خارجه ترکیه افزود: «دروازه های مرزی ترکیه به سوی مناطقی که تحت کنترل YPG و PKK هستند، باز نخواهد شد.»

گفتنی است، در پی بالا گرفتن انتقادات علیه اردوغان و دولت AKP، موجی از اخبار انتقاد آمیز علیه پناهجویان نیز در رسانه های اپوزیسیون ترکیه به راه افتاده است. این رسانه ها اخباری مبنی بر راهزنی پناهجویان سوری و حمله آنها به کاروان های امدادی، همچنین هجوم موج جدیدی از پناهجویان به ترکیه از مسیر سوریه را منتشر کردند. با این حال بسیاری از اخبار که حمله به کاروان های امدادی و فروشگاه ها را کار خارجی ها به ویژه سوری ها می دانستند، پس از بازداشت این افراد از سوی پلیس نقض شدند. به نظر می رسد موج نفرت پراکنی از سوی اپوزیسیون ملی گرا علیه خارجی ها برای کسب آرای بیشتر در انتخابات آتی همچنان در زمان کمک به زلزله زدگان نیز ادامه دارد.

کد خبر 42760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha