هیچ کس در این جامعه درامان نیست

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ ریواز فایق رییس پارلمان کردستان اعلام کرد: در بحران اجتماعی به سر می‌بریم، و هیچ کس در این باره درامان نیست،نه تنها بعنوان سیاستمدار بلکه بصورت فردی نیز مورد لعن و نفرین مردم قرار می گیریم، به مرحله‌ای می‌رسیم که مردم از ما متنفر می شوند. و ی گفت: با قوه قضاییه در اجرای قوانین مشکل داریم ، نباید هیچکدام از خبرنگاران هیچ زمان تصور کنند که قوه قضاییه نهادی مستقل است.

به گزارش کردپرس به نقل از خندان: «ریواز فایق» در سخنرانی خود در شهر سلیمانیه اعلام کرد: ممکن است آزادی بیان برای گروههای سیاسی در شرایط کنونی اقلیم کردستان یکی از موضوعات ضروری باشد که باید به آن پرداخته شود.اما این بدان معنا نیست که از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم. وقتی که من را برای شرکت در این کنفرانس بسوی آینده ای بهتر برای آزادی بیان در اقلیم کردستان دعوت کردند، گفتم می‌دانم که شرایط بدی حاکم است اما باز با این شرایط به این کنفرانس می‌آیم ، می‌دانم که بدتر از آن این است که از مسئولیت فرار کنی و بگویی که ربطی به من ندارد، چرا، به همه‌ی ما ربط دارد و مشخصا به خود ما مربوط می‌شود.
خانم ریواس فایق به این هم اشاره کرد: برای تمرین آزادی بیان به ابزارهای آن نیاز داریم،ما قانون داریم نه مشکل کفالت قانونی و نه مشکل خلا قانونی داریم، ممکن است آرزو داشته باشیم قوانین ما از آنچه که هستند بهتر باشند،اما قوانین ما در مقایسه با جغرافیای منطقه و در مقایسه با بیشتر کشورهایی که از نظر سیاسی و اجتماعی همانند ما هستند یکی از بهترین زیربناهای قانونی را برای اعترضات دارا هستیم. در زمینه کار خبرنگاری، کسب دانش و در سایر قوانین هم بندهای خوبی داریم، اما مشکل ما در پیاده کردن و نحوه اجرای این قوانین است.
ریواز فایق به این هم اشاره کرد: امیدوارم قوه قضاییه این را به منزله دخالت تلقی نکند، چون من به خود اجازه نمی‌دهم که در امورات بقیه دخالت کنم، در اجرای این قوانین با قوه قضاییه مشکل داریم که نباید در واقعیت چنین باشد و نباید هیچکدام از خبرنگاران تصور کنند که قوه قضاییه نهادی مستقل است.
وی این را هم بیان کرد: با قدرت اجرایی دولت هم مشکل داریم این موضوع تفکیک شده‌ای نیست که در شرایط آرام به خوبی اجرا شود و در شرایط غم و سختی فراموش شود.ما در روش اداره کردن در اقلیم کردستان مشکل داریم، قوانینی که اکنون وجود دارند نیاز به اصلاح دارند و درمواردی هم نیاز به وضع قوانین جدید داریم. اما در واقع مطمئن نیستم اگر ما این قوانین را دستکاری کنیم بهتر شوند، نه اینکه جرات انجام این کار را نداشته باشیم، بلکه به این دلیل از این کار پرهیز می‌کنیم پرهیز هم بخشی از سیاست است.
رییس پارلمان کردستان گفت:« در بحران اجتماعی به سر می‌بریم، و هیچ کس در این باره درامان نیست،نه تنها بعنوان سیاستمدار بلکه بصورت فردی نیز مورد لعن و نفرین مردم قرار می گیریم، به مرحله‌ای می‌رسیم که مردم از ما متنفر می شوند و همه بصورت فردی و خانوادگی در معرض خطر قرار می‌گیریم، صحبت از عدم محبوبیت سیاستمداران می شود ، این امری طبیعی است، اما در واقع آنچه که در جامعه بعنوان آزادی بیان وجود دارد نابودی ازادی بیان است.مورد اول قابل حل است (عدم محبوبیت سیاستمداران)، اما آنچه به جامعه وارد شده است در حال تبدیل شدن به بخشی از فرهنگ جامعه است، (فرهنگ دشنام دادن ) به همه ما دشنام می‌زنند عکس فرزندت را پایین بکشی به تو توهین می‌کنند.
ریواز فایق گفت:«باید قوانینی داشته باشیم که از خشونت های قومی نژادی و منطقه‌ای جلوگیری کنند در حال حاضر ما به گروههای تقسیم شده‌ایم که از هم متنفر هستیم ، و شرایطی را فراهم کرده‌ایم که همه از همدیگر متنفر باشند، وظیفه دستگاه قانونگذار این است که برای وضع قانون جلوگیری از خشونت تدبیری بیاندیشد. موضوع مهم دیگر آژانس های مخصوص سازمان ملل متحد و گزارش اتحادیه اروپا و گزارش دوستانمان در کنسولگری‌ها و نمایندگان کشورهایی که در کردستان هستند، است گزارشات سازمان های غیر دولتی اقلیم کردستان و همەی گزارشاتی که درباره شرایط آزادی بیان در اقلیم کردستان تهیه شدەاند با انکار کردن حل نمی‌شوند و نباید آنها را انکار کرد بلکه باید اعتراف کرد که مشکل داریم»
وی گفت: این گزارشات اگر ۱۰۰%درست نباشند اما قسمت‌های از آنها واقعیت دارند که حاکی از آنند که ما به راه‌حل نیاز داریم، زمانیکه قدرت سیاسی که من هم جزیی از آن هستم می تواند شرایط را بهبود ببخشد حداقل به واقعیتهای این گزارشات اعتراف کند با تکذیب مداوم این گزارشات شرایط بهبود نمی‌یابد .
درباره رسانه‌های الکترونیکی، رییس پارلمان اعلام کرد: به اسم آزادی اندیشه نظرات و دیدگاههای بیشماری در این رسانه بیان می شوند، تلاش پارلمان برای راه‌اندازی رسانه الکترونیکی برای حفاظت از خبرنگاران و اصحاب رسانه در برابر مجازات آنها با استفاده قانون ابزارهای ارتباطی بود ، قصد داشتیم بعنوان تنها موضوع در زیر مجموعه ماده ۳۵ ان را بگنجانیم و دو کنفرانس بزرگ در اربیل و سلیمانیه دراین رابطه برگزار کنیم باقدرت جلو رفتیم اما وقتی که ممانعت به عمل آمد ما هم گفتیم تازمانیکه نظری وجود دارد که معتقد است هنوز زمان انجام این کار نرسیده است ، آن را به تعویق بیاندازیم. پس از آن گروهی از خبرنگاران و سازمانهایشان نزد ما آمدند و خواستار دستیابی به راه‌حلی برای عدم مجازات انها با استفاده از قانون ابزارهای ارتباطی شدند، ما هم در پاسخ به آنها گفتیم که کاری از دست ما بر نمی آید، می خواستیم که در این باره به شما کمک کنیم اما شما مانع این کار شدید. و شروع به فعالیت بر علیه ما در شبکه‌های اجتماعی ‌کردند.

کد خبر 42747

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha