درگیری مسلحانه، غارت و کمبود امکانات؛ موانع امدادرسانی به زلزله زدگان ترکیه

سرویس ترکیه – براساس گزارش ها، درگیری مسلحانه، غارت و کمبود مواد غذایی و لوازم گرمایشی در برخی مناطق زلزله زده ترکیه، روند امداد و نجات را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش کردپرس، براساس گزارش های متعدد منتشر شده از شرایط مناطق زلزله زده ترکیه، مشکلاتی همچون درگیری و تیراندازی، سرقت و غارت ساختمان های فروریخته و کمبود مواد غذایی و لوازم گرمایشی، روند امداد رسانی، آوار برداری و نجات زیر آوار ماندگان را کند و در برخی مناطق متوقف کرده است.

به نوشته دویچه وله، سخنگوی تیم سازمان امدادرسانی فنی آلمان گفته است که فضای استان ختای ملتهب و منقلب است. مدیر سازمان آلمانی جست‌وجو و نجات نیز اعلام کرده که تعلل‌ها و محرومیت مردم از نیازمندی‌های انسانی، به عصبانیت و عصیان منجر شده است.

دویچه وله در توصیف شرایط ختای نوشته است: «استان ساحلی ختای در زلزله مهیب ترکیه خسارات سنگینی متحمل شده است. خانه‌ها به تلی از خاک تبدیل شده‌اند، هزاران نفر زیر آوار مانده‌اند و جان به در بردگان در مضیقه‌ هستند. آنها لوازم گرمایشی و لباس کافی ندارند و از غذای گرم و آب سالم نیز محرومند. با گذشت چند روز از فاجعه، شوک اولیه جای خود را به خشم و اعتراض داده است.

وبسایت آلمانی اشپیگل نیز نوشته است که واحد امدادرسانی ارتش اتریش به دلیل "مناقشه و نزاع مسلحانه بین گروه‌های ترک" فعالیت نجات در ختای را متوقف کرده است.

این واحد که شامل ۸۲ سرباز می‌شود، یک روز پس از زلزله در ختای مستقر شده و تا کنون ۹ نفر را از زیر آوارها نجات داده است. در گزارش اشپیگل آمده که مسئولان تیم‌ اتریشی نمی‌دانند چه گروه‌هایی با یکدیگر درگیر هستند و منشأ تیراندازی‌ها را نیز نمی‌شناسند.

تیم‌های امداد و نجات اتریشی و آلمانی هم اینک در مقر مشترک خود در قری‌خان مستقر شده‌ و دست از کار کشیده‌اند. سرپرست‌های دو تیم گفته‌اند عملیات به دلیل ناامنی موجود معلق شده اما اگر نشانه مشخصی وجود داشته باشد که بتوان کسی را زنده یافت، درنگ نخواهد شد. آنها افزوده‌اند که به محض آرام شدن وضعیت، عملیات نجات را بدون وقفه از سر می‌گیرند.

این در حالی است که شانس زنده ماندن زیر آوار بعد از پنج روز بسیار اندک است. به طور معمول هر فرد می‌تواند ۷۲ ساعت بدون آب زنده بماند. سرمای شدید زمستانی هم جان افرادی را که زیر آوار مانده اند تهدید می‌کند.

حکومت ترکیه در پی زلزله در 10 استان این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد و از نیروهای ارتش برای امدارسانی و تأمین امنیت مناطق زلزله زده استفاده کرد. با وجود این سرقت و غارت یکی از مشکلات این مناطق عنوان شده است، تا جایی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد برای برخورد با این جرم تدابیر جدی اتخاذ خواهد شد.

کد خبر 42682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha