هفته نامه کُردی خویبون مراسم روز زبان مادری را برگزار می کند

سرویس ترکیه - هفته نامه کُردی خویبون مراسم روز جهانی زبان مادری را با حضور هنرمندان و احزاب سیاسی در دیاربکر برگزار می کند.

به گزارش کردپرس، هفته نامه کُردی خویبون، که انتشار آن از 22 دسامبر 2019 آغاز شده است، با ترتیب دادن مراسمی به مناسبت 21 فوریه روز جهانی زبان مادری، از همه مردم خواست تا در کنار این نشریه کُردی باشند و آن را تنها نگذارند.

قدری اسن صاحب امتیاز خویبون با بیان این که این نشریه به زبان کردی هم در پایگاه اینترنتی و هم به طور کاغذی در دسترس مردم است، گفت که خویبون تنها نشریه ای است که در کردستان ترکیه به طور کامل به زبان کردی منتشر می شود. ما به مناسبت چهار ساله شدن نشریه و با هدف جلب توجه نسبت به زبان مادری مراسمی را ترتیب داده ایم.

او با اشاره به این که روز 21 فوریه در همه جای دنیا به عنوان روز جهانی زبان مادری گرامی داشته می شود، گفت: «زبان کردی در کردستان ترکیه ممنوع است. این زبان اجازه ندارد به عنوان زبان رسمی و آموزشی در این کشور وجود داشته باشد.»

به گفته اسن، در این مراسم که بسیاری از هنرمندان کرد در آن شرکت می کنند، قرار است قدیر چات و کوما سورژیان خوانندگان کُرد به روی صحنه بروند. همچنین خوانندگانی که در تبعید به سر می برند نیز می توانند آثار خود را ارسال کرده و در مراسم اجرا کنند. هنرمندان دیگری مانند شوان پرور، خلیل غمگین، کاوه و دیار نیز به صورت آنلاین در این مراسم حضور خواهند داشت.

اسن همچنین از دعوت شدن نمایندگان بسیاری از سازمان‌های غیردولتی، احزاب سیاسی و انجمن‌ها از کردستان و سراسر ترکیه به این رویداد خبر داد و از مردم خواست تا با حضور در این مراسم و حمایت خود از نشریات کردی، فشار و تهدید علیه این نشریات را از میان بردارند.

کد خبر 41800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha