ضرورت تهیه کانکس برای زلزله زدگان خوی/ شاخص مقاوم سازی مساکن روستایی پایین است

سرویس آذربایجان غربی- نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: شاخص مقاوم سازی مساکن روستایی در شهرستان خوی از شاخص کشوری و استانی پایین تر است و این موضوع را در ٦ ماه گذشته در مجلس تذکر داده بودم.

عادل نجف زاده، در بازدید از روستای زلزله زده قریس از بخش صفاییه خوی گفت: متاسفانه خانه های روستایی که وام گرفته و احداث شده اند نیز در این زلزله آسیب دیده اند و این نشان می دهد خوی به عنوان دومین شهر بزرگ استان، در توسعه زیر ساخت های روستای عقب است.

نجف زاده با بیان اینکه در این وضعیت سرمای زیر صفر درجه و مناطق کوهستانی روستاهای زلزله زده، زندگی در چادر امکان پذیر نیست، اظهار کرد: ضروری است در اسرع وقت کانکس برای مردم زلزله زده روستاها تهیه شود.

او ادامه داد: به وسایل گرمایشی نیازمبرم داریم و باید مشکلات و کمبود سوخت نیز در این منطقه حل شود در واقع بصورت جهادی و میدانی مشکلات مردم را در بخش تامین گرمایش، اسکان و غذا حل و فصل شود.

در روزهای گذشته رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفته بود: مناطق زلزله خیز شهرستان خوی در ٣ تا ٥ سال آینده به طور کامل مقاوم‌ سازی می‌شود.

حسب ارزیابی های نهایی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی؛ در شهر فیرورق و ۱۵ روستای کانون زلزله در شهرستان خوی ۲۵۰واحد مسکونی با خسارت بالای ۵۰ درصد به عنوان واحد احداثی شناسایی شد.

همچنین ٣ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی نیز با خسارت زیر ۵۰ درصد به عنوان واحدهای تعمیری مورد شناسایی قرار گرفتند.

بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۸‌دی‌ماه، زمین لرزه ای به قدرت ۵.۴ ریشتر بخش فیرورق خوی را لرزاند این زمین‌لرزه تا کنون ٢٠ پس‌لرزه داشته که بزرگترین آن ٤.٢ ریشتر بوده است.

بر اثر این زلزله ٣ هزار واحد مسکونی خسارت دیده و ۲۳۹ نفر که به دلیل ترس از زلزله فرار کرده بودند، مصدوم شدند.

گفتنی است؛ ۱۳ مهر امسال نیز زمین لرزه‌ای با قدرت ۵.۴ ریشتر روز در خوی رخ داد ه بود که موجب خسارت کلی به هزار و ۱۰۰ واحد و خسارت جزئی به بیش از چهار هزار واحد مسکونی شهری و روستایی شد.

کد خبر 41743

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha