گفتگوی امیرعبداللهیان و بورل / اعتراض ایران به رفتار  پارلمان اروپا

سرویس ایران - در پی صدور بیش نویس قطعنامه مداخله جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی گفت و گو و تبادل نظر کردند.

به گزارش کرد پرس، بر اساس خبر خبرگزاری دولت در این باره؛ در این گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن انتقاد شدید نسبت به رویکرد احساسی پارلمان اروپا، آن را رفتارنسنحیده و نادرست دانست.

امیرعبداللهیان افزود: متاسفانه ما امروز شاهد صدور پیش نویس یک قطعنامه احساسی، تند و غیر حرفه ای از سوی پارلمان اروپا بودیم که در تعارض با عقلانیت سیاسی و مدنیت است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما بارها گفته ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه ، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

امیرعبداللهیان افزود: اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن این نهاد امنیت آفرین ، به نوعی شلیک به پای خود اروپاست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به واکنش قانونی و قوی مجلس شورای اسلامی ایران، به پارلمان اروپایی هشدار داد که به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی ، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند .

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشت و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیر دوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد. در هر صورت پاسخ و واکنش، متقابل خواهد بود.

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این گفتگوی تلفنی ضمن ابراز خرسندی از دیپلماسی در حال انجام در موضوع توافق هسته‌ای، گفت: من به تلاش های خود برای نیل به توافق ادامه می دهم.

بورل افزود: من از شنیدن اخبار همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران و خوشبینی ها در این مسیر خرسند هستم.

بورل با اشاره به وضعیت اوکراین گفت: در پی گفتگوهای اخیرمان در اردن ، به اوکراین گفتم که برگزاری نشست مشترک فنی دو کشور مهم است .

بورل افزود: من هم موافقم که در پیش نویس پارلمان اروپا احساسات و نگرانی غالب است.

جوزب بورل در ادامه افزود: اگرچه پارلمان اروپا یک نهاد کاملا مستقل است اما این قطعنامه فاقد ظرفیت اجرایی است و صرفا بازتاب دهنده نگرانی های اروپا است.

طرفین در این تماس، آخرین وضعیت توافق برای لغو تحریم ها ، تحولات اوکراین و رایزنی های آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران را نیز مورد توجه قرار دادند.

کد خبر 41622

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha