از زمان امضای توافق تشکیل دولت جدید عراق درباره سهم  منصفانه اقلیم در بودجه تفاهم شده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- حزب دموکرات کردستان از توافق با بغداد درباره «سهم عادلانه و منصفانه» اقلیم کردستان عراق از بودجه 2023 خبر داد.

به گزارش کردپرس به نقل از میدل است نیوز،شریف سلیمان، نماینده حزب دموکرات کردستان به خبرگزاری رسمی عراق، گفت که رئیس دولت اقلیم کردستان عراق «استراتژی شفاف و فراگیری» برای حل همه اختلافات میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی به خصوص در مورد ترکیب کابینه ایالتی و درآمدهای نفتی و یکپارچه کردن نیروهای پیشمرگه تنظیم کرده است.

او گفت که تفاهمات درباره سهم اقلیم کردستان در بودجه عراق ادامه دارد و افزود که از زمان امضای توافق تشکیل دولت جدید عراق درباره سهم «عادلانه و منصفانه» اقلیم در بودجه تفاهم شده است.

شریف سلیمان افزود که اقلیم در سال‌های گذشته به برخی حقوق خود در بودجه دست نیافته ضمن اینکه 8 سال حضور آوارگان در مناطق مورد مناقشه نادیده گرفته شده و حقوق نیروهای پیشمرگه و کارکنان اقلیم پرداخت نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد که سهم اقلیم کردستان از بودجه بیش از 14 درصد باشد.

این نماینده حزب دموکرات گفت که این حزب در دولت مشارکت دارد و حامی آن است و امیدوار است که گام‌هایی جدی‌تر و اثرگذارتر برای ارائه خدمات بردارد.

پیش از این، «مسرور بارزانی»، رئیس دولت ایالتی اقلیم کردستان عراق، در حاشیه نشست اقتصادی داووس، اظهار کرد: «توافق کرده‌ایم که همه فشارها بر اقلیم کردستان متوقف شود، این فشارها هم‌اکنون متوقف شده و منتظر تصویب نهایی قانون نفت و گاز هستیم».

وی که هفته گذشته به بغداد سفر کرده و با نخست‌وزیر عراق مذاکره کرده بود، خبر داد که دولت فدرال عراق متعهد شده که در حال حاضر اقدامات قضائی خود برای به دست گرفتن درآمدهای نفتی و گازی اقلیم کردستان عراق را متوقف کند.

بارزانی تأکید کرد که تا زمان تصویب نهایی قانون نفت و گاز، دو طرف در اداره میدان‌های نفتی و درآمدهای نفتی همکاری می‌کنند.

رئیس دولت اقلیم کردستان عراق در پاسخ به این سؤال که توافق بر سر قانون نفت و گاز چه زمانی انجام می‌شود، گفت: «تا چند ماه آینده انجام می‌شود» و ادامه داد که پیش‌تر بر سر جدول زمانی 6 ماهه برای تصویب این قانون توافق شده بود «اما نمی‌دانم که زمان چقدر واقع‌بینانه باشد، به هر حال امیدوارم هرچه سریع‌تر توافق انجام شود».

کد خبر 41609

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha