سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر در کردستان آغاز شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: سرشماری زمستانه از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در منابع آبی استان آغاز شد.

به گزارش کرد پرس، اقبال حمیدی گفت: با شروع پاییز و سرد شدن تدریجی هوا، مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از عرض های شمالی که هوای سردتری دارند بطرف عرض های جنوبی که دمای هوا گرمتر است آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی براساس زمان بندی از دهه دوم دی ماه سال جاری در استان آغاز و تا ۱۱ بهمن ادامه دارد، افزود: این سرشماری در منابع آبی و سدهای استان به ویژه در تالاب بین المللی زریبار مریوان توسط کارشناسان این اداره کل، محیط بانان و تعدادی از پرنده شناسان متخصص انجام می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی به منظور دستیابی به آمار دقیق، تعداد گونه ها، ترکیب جمعیتی گونه ها، بررسی تغییرات احتمالی در کانون های جمعیتی پرندگان و اطلاع از شیوع بیماری هایی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و همچنین بررسی میزان سلامتی زیستگاه ها انجام می شود.

حمیدی ادامه داد: دریاچه زریبار به دلیل برخورداری از شرایط زیستی مناسب، امنیت و آب و غذای کافی، به یکی از زیستگاه های امن برای بسیاری از پرندگان مهاجر تبدیل شده است.

وی یادآور شد: در سرشماری سال گذشته تالاب بین المللی زریباربا هفت هزار و ۴۷۹ قطعه پذیرای بیشترین جمعیت پرنده مهاجر آبزی و بیشترین تنوع پرنده در استان بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه تجهیزات مورد استفاده در سرشماری پرندگان شامل دوربین چشمی، تلسکوپ، دوربین فیلمبرداری و قایق موتوری است، بیان کرد: در مجموع سال ۱۴۰۰ افزون بر ۱۴ هزار قطعه پرنده در کل منابع آبی استان سرشماری شد.

کد خبر 41144

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha