تفاوت نتایج آرا انتخاباتی احزاب کردی در بین دو دوره انتخابات سالهای ۲۰۲۱_۲۰۱۸

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ روز ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ دوره پنجم انتخابات شورای نمایندگان عراق در برابر شفافیت قانون شمارەی ۹ سال ۲۰۲۲ برگزار شد. براساس این قانون در کل کشور عراق به ۸۳حوزه انتخاباتی تعیین شد، هر ۴استان اقلیم کردستان (اربیل، سلیمانیه،دهوک،حلبچه)به۴۴حوزه انتخاباتی تقسیم شدند.

به گزارش کردپرس به نقل از «دراو میدیا»: سه سال قبل از این تقسیم بندی و تعیین وضعیت در ۳۰سپتامبر ۲۰۱۸ انتخابات دوره پنجم پارلمان کردستان برگزار شد. این تحقیق تلاش می کند این موضوع را مشخص کند که بعد از انتخابات عراق احزاب کردی در مرز هریک از استانهای اقلیم کردستان موفق به کسب چه تعداد رأی شده اند میزان مشارکت در رای گیری در آنها چه مقدار بوده است، برای اینکه راه برای مقایسه انتخابات بعدی درسال ۲۰۱۸باز شود، به این شکل این گزارش جواب دو پرسش زیر را به ما می‌دهد درباره اینکه:
۱_آیا میزان آرای بدست آمده برای هریک از احزاب کردی بین دو دوره انتخاباتی افزایش داشته یا کاهش داشته است؟
۲_آیا میزان مشارکت عمومی در رای گیری روندصعودی داشته یا نزولی؟
آنچه که از این تحقیق بدست آمده تا اندازه‌ای روند صعودی و نزولی بودن آرا احزاب کردی و میزان مشارکت در آنها را نشان می‌دهد.
که می‌تواند بعنوان شاخصی برای اعلام نتایج انتخابات آینده پارلمان کردستان بکار گرفته شود ، مشخص است که این مسئله با سیستم انتخاباتی شورای نمایندگان (براساس منطقه ای) عراق متفاوت بود و نتوانسته اکثریت آرا را بدست آورد. اما سیستم انتخاباتی اقلیم کردستان بر اساس تعداد جمعیت رأی دهندگان است که این عامل تاثیر کمی بر نتایج آرا دارد و اثر چندانی نخواهد گذاشت.
اول: در فاصله دو دوره انتخابات ۲۰۱۸و۲۰۲۱ میزان مشارکت در انتخابات اقلیم کردستان ۱۸%کاهش پیدا کرده است. با استناد به اینکه پنجمین دوره انتخاباتی پارلمان کردستان که در ۳۰سپتامبر ۲۰۱۸ برگزار شد، میزان مشارکت عمومی ۵۶%بود ولی در انتخابات دوره پنجم مجلس نمایندگان عراق در اکتبر سال ۲۰۲۱به میزان ۳۸%کاهش داشته است.
دوم: هرسه حزب تشکیل دهنده کابینه نهم دولت اقلیم کردستان در مقایسه با انتخابات سپتامبر ۲۰۱۸ میزان آرا آنها کاهش داشته است:

حزب دموکرات کردستان عراق ۱۱۰ هزارو ۱۱۸ رای کاهش داشته است.
حزب اتحادیه میهنی ۱۰۵ هزار و ۳۴۵رای کاهش داشته است
جنبش تغییر ۱۶۴هزار و ۸۱۲ رای کاهش داشته است

سوم: حزب نسل نو و اتحاد اسلامی در مقایسه با انتخابات سپتامبر ۲۰۱۸ میزان رأی آنها در مقایسه با انتخابات ۲۰۲۱ افزایش داشته است.
نسل نو ۷۷هزار و ۲۶۹رای افزایش داشته است.
حزب اتحاد اسلامی ۲۸ هزارو ۵۲۹رای افزایش داشته است.
چهارم: تعداد رأی های جماعت عدالت کردستان عراق ۴۵هزار و ۴۶۹رای کاهش داشته است.
پنجم: میزان مشارکت عمومی در انتخابات استانهای اقلیم کردستان در فاصله دو دوره انتخاباتی سالهای ۲۰۲۱و ۲۰۱۸ به شرح زیر کاهش داشته است:
استان اربیل به میزان ۲۵%کاهش داشته است.
استان سلیمانیه به میزان ۲۸% کاهش داشته است.
استان دهوک به میزان ۱۶%کاهش پیدا کرده است.

کد خبر 40560

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha