صدای پای شهردار انتصابی برای استانبول/اگر رهبران اپوزیسیون به برکناری شهرداران HDP اعتراض می کردند، امروز شهردار CHP نیز محکوم نمی شد

سرویس ترکیه - اندر ایمرک روزنامه نگار مشهور اهل ترکیه محکومیت شهردار CHP را نتیجه سکوت و بی تفاوتی رهبران احزاب ششگانه اپوزیسیون در برابر بی عدالتی نسبت به کردها دانست.

به گزارش کردپرس، اندر ایمرک روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی، امروز در یادداشتی نسبت به بی تفاوتی و سکوت رهبران اپوزیسیون ششگانه در برابر برکناری شهرداران منتخب در کردستان ترکیه انتقاد کرد، و محکومیت اخیر اکرم امام اوغلو شهردار استانبول را نتیجه سکوت رهبران اپوزیسیون ششگانه دانست.

ایمرک در یادداشتی که امروز با عنوان «صدای پای شهردار انتصابی برای استانبول» در روزنامه اورنسل منتشر شد، نوشت: «پس از دیاربکر، وان و ماردین، بحث انتصاب شهردار معتمد دولت در استانبول نیز آغاز شد. این احتمال بعید به نظر نمی رسد. زیرا دولت حزب عدالت و توسعه (AKP) از هر حیله ای استفاده می کند تا نتایج انتخابات آینده را به نفع خود تغییر دهد و برای این کار نه قانون می شناسد، نه عدالت و نه حد و مرز اخلاقی؛ و این کارها را تا دم انتخابات ادامه خواهد داد.»

ایمرک با اشاره به برگزاری انتخابات شهرداری ها در دوره گذشته در شهرهای کردستان ترکیه تحت تدابیر شدید امنیتی نوشت: «این که شهردارهای منتخب برکنار شده و منصوبان دولت قرار است جای آنها بنشینند از همان ابتدا و با محاصره شهرهای کرد با تانک ها خودروهای زرهی از همان ابتدا مشخص بود. خواست و اراده کردها از همان روز اول نادیده گرفته شد.»

ایمرک از کردها و نیروهای دموکراتیک ترکیه (حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و احزاب دیگر دموکراتیک و کرد) به عنوان تنها کسانی نام برد که به این بی قانونی ها در ترکیه واکنش نشان دادند، و از موضوع سکوت و بی تفاوتی احزاب ششگانه اپوزیسیون انتقاد کرد.

ایمرک نوشت: «همین سکوت بود که ترکیه را به وضعیتی که امروز در آن هستم کشاند. اگر رهبران اپوزیسیون ششگانه همان روز به این بی قانونی اعتراض می کردند، امروز کسی جرات نمی کرد که امام اوغلو را محاکمه و به زندان محکوم کند.»

روزنامه نگار اورنسل، سکوت اپوزیسیون ششگانه را نه تنها در برابر بی عدالتی علیه ترکیه، بلکه در برابر بسیاری از اقدامات غیر قانونی مورد انتقاد قرار داد.

او نوشت: «در مجموع 48 شهرداری منتخب HDP برکنار شده اند که 3 تای آنها شهرداری های کلان شهرهای ماردین، وان و دیاربکر هستند. به عبارت دیگر، خواست میلیون ها نفر شهروند کرد، به یکباره نادیده گرفته شد. در آن زمان و در دوره بعد HDP مورد حمله احزاب حاکم قرار گرفت. 15000 نفر از جمله شهرداران، نمایندگان مجلس، رهبران احزاب، اعضا و رای دهندگان HDP بازداشت شدند. 7000 نفر دستگیر شدند. هنوز پرونده انحلال HDP در جریان است. پرونده کوبانی علیه HDP ادامه دارد. تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) درباره دمیرتاش اجرا نمی شود. تصمیمات دیوان عالی تجدیدنظر و حتی تصمیمات دادگاه قانون اساسی نیز درباره اعضای آن اجرا نمی شود. کار به جایی رسیده که شریک حزب حاکم خواستار انحالا دادگاه قانون اساسی ترکیه شده است.»

ایمرک پس از برشمردن بسیاری از نقاط انتقاد برانگیز از سکوت رهبران احزاب ششگانه نوشت: «باید امروز همه از خود بپرسند که چه شد به اینجا رسیدیم؟ و با شجاعت پاسخ دهند و با حقیقت رو به رو شوند.»

او در پایان با هشدار مجدد نسبت به این که حزب حاکم از هر چیزی برای ماندن در قدرت استفاده خواهد کرد، تنها راه تقابل با آن را یک عزم عمومی در برابر اقدامات حزب حاکم دانست.

کد خبر 40528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha