مشکل اصلی کردها اختلافات میان اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان است/ بارزانی ها به دنبال تسخیر همه پستها در اربیل و بغداد هستند

سرویس جهان- جوئل وینگ به خبرگزاری کردپرس گفت: مهم ترین مشکل کردها اختلاف و شکاف میان دو حزب کردی حاکم بر اقلیم کردستان یعنی اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق است. بارزانی ها می خواهند نه تنها بر اقلیم کردستان تسلط داشته باشند بلکه همه موقعیت های مهم در بغداد را نیز از آن خود کنند.

به گزارش کردپرس، تشکیل دولت جدید عراق پس از گذشت یک سال از انتخابات، مهمترین اقدام برای ایجاد ثبات سیاسی و خارج شدن از بن‌بست موجود بود. جوئل وینگ که از بیست سال پیش وضعیت عراق را رصد کرده است، در مصاحبه با خبرگزاری کردپرس پیامدهای مثبت تشکیل دولت جدید عراق، چالش‌های پیش روی آن و نیز اختلافات میان دو حزب اصلی اقلیم کردستان یعنی حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی بر امور عراق را مورد بررسی قرار داد.

تشکیل دولت پایانی بر بن بست سیاسی در عراق؟

جوئل وینگ درباره تاثیر تشکیل دولت جدید عراق بر پایان بن بست سیاسی این کشور به کردپرس گفت: درست است. با تشکیل دولت جدید عراق، این کشور از بن بست سیاسی که پس از برگزاری انتخابات به آن دچار شد خارج شده است. اکنون پارلمان عراق می تواند به مسائل مهم تری از جمله تصویب بودجه عمومی بپردازد که یکی از مسائل مهم و عقب مانده است. این مسئله به این خاطر است که عراق، به دلیل این که از داشتن دولت مستقر پس از انتخابات 2021 محروم بوده نتوانسته است درآمدهای نفتی را هزینه کند.

تعامل کردها با دولت محمد السودانی

کارشناس مسائل عراق درباره سرنوشت مناقشات کردها با دولت فدرال عراق پس از تشکیل دولت جدید افزود: اقلیم کردستان عراق درباره گفتگو بر سر مسائل مختلفی با دولت مرکزی عراق از جمله بودجه حرف می زند که از مدتها بر سر آن مناقشه داشته اند. آنها حتی مناقشات بزرگتری مانند موضوع ماده 140 قانون اساسی عراق را مطرح کرده اند که قرار است به مناقشات بر سر مناطق مورد مناقشه پایان دهد. بودجه به دلیل این که همگان به آن نیاز دارند تصویب می شود اما من فکر نمی کنم مسائل مهم مورد مناقشه و اختلافات عظیم میان آنها به این زودی حل شود. هر دو غیرقابل انعطاف هستند و هیچ کدام حاضر به سازش بر سر این مسائل نیستند.

سایه اختلافات داخلی کردها بر سر عملکرد دولت مرکزی عراق

او درباره اختلافات دو حزب کردی حاکم بر اقلیم کردستان و تاثیر این اختلافات گفت: مهم ترین مشکل کردها اختلاف و شکاف میان دو حزب کردی حاکم بر اقلیم کردستان یعنی اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق است. بارزانی ها می خواهند نه تنها بر اقلیم کردستان تسلط داشته باشند بلکه همه موقعیت های مهم در بغداد را نیز از آن خود کنند. این مسئله یکی از دلایلی بود که تشکیل دولت در عراق را یک سال عقب انداخت زیرا حزب دموکرات کردستان عراق خواهان در اختیار گرفتن پست ریاست جمهوری عراق بود در حالی که عرفا به اتحادیه میهنی تعلق داشت. این مسئله در نهایت حل شد اما خلا میان دو حزب ادامه خواهد داشت و احتمالا حزب دموکرات کردستان عراق، در بغداد و به حساب اتحادیه میهنی موقعیت برتری خواهد یافت.

تاثیر انتخاب لطیف رشید به جای برهم صالح به عنوان رئیس جمهور جدید عراق

جوئل وینگ در پاسخ به سوالی درباره عدم انتخاب مجدد برهم صالح به عنوان رئیس جمهور عراق بر اثر اختلافات حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی به کردپرس گفت: انتخاب لطیف رشید به جای برهم صالح برای حزب دموکرات کردستان که با برهم صالح مناقشه ای طولانی داشت یک پیروزی محسوب می شود. معامله بر سر این بود که حزب دموکرات کردستان، در صورتی که برهم صالح از پست ریاست جمهوری عراق برداشته شود از ادعا برای در اختیار گرفتن این پست صرف نظر خواهد کرد. اتحادیه میهنی دوباره این پست را به دست آورد هرچند که فرد ضعیف تری برای این پست انتخاب شد.

چالش های اصلی پیش روی دولت جدید عراق

کارشناس مسائل عراق درباره چالش‌های پیش روی دولت جدید عراق افزود: ناکارآمدی دولت در عراق همچنان ادامه خواهد داشت. اولویت اصلی دولت جدید تصویب بودجه عمومی است زیرا از مدت قانونی برای تصویب آن گذشته است. دولت عراق از افزایش شدید قیمت نفت خام به دنبال حمله به اکراین منافع زیادی کسب کرده است اما نتوانسته بخش زیادی از آن را هزینه کند. اما دولت السودانی نمی تواند کار زیادی درباره دیگر مسائل انجام دهد. احزاب به شدت دچار اختلاف و تفرقه هستند و معلوم نیست السودانی بتواند مستقلا هر گونه دستور کاری را به پیش ببرد. برای مثال، او گفته است می خواهد با فساد مبارزه کند اما این راه به جایی نخواهد برد زیرا همه احزاب در این فساد دست دارند و نخواهند گذاشت تغییری ایجاد شود.

کد خبر 40373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha