وزرای اتحادیه میهنی در کابینه اقلیم بر سرکار حاضر می شوند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- وزرا و مسئولیت دولتی حزب اتحادیه میهنی در دولت اقلیم کردستان بر سر کار خود حاضر می شوند و تنها در جلسات و نشست های رسمی حضور نمی یابند

به گزارش کردپرس به نقل از دراو میدیا، امروز وزرا و مسئولین اتحادیه میهنی کردستان در دولت اقلیم بر سر کار خود حاضر شدند. سیاست یکیتی تنها عدم حضور در نشست ها و برنامه های رسمی دولتی بود و بعنوان نخستین گام در اجرای دستور ریاست تیم یکیتی ، اعضای اتحادیه میهنی در هیئت مذاکرات بغداد انصراف دادند و در نشست حاضر نشدند.

نزدیک به دوماه است که قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان در نشست های هیئت وزیران حضور نیافته است. پنجشنبه گذشته قباد طالبانی ریاست تیم اتحادیه میهنی در دولت اقلیم دستور داد تا تیم این حزب در مقابل دو تصمیم هیئت وزیران در هیچ نشست و مراسم رسمی شرکت نکند.

تصمیم نخست بازنشست نمودن سرکوت حسن گزینه جانشینی چتو صالح معاون وزیر داخلی بود که پیشتر یکیتی به صورت رسمی به هیئت وزیران اعلام کرده بود که با فعالیت سرکوت حسن در این سمت موافق است. اما وزیر داخلی دستور بازنشست کردن وی را صادر کرد. اگر چه این یک دستور قانونی است اما یکیتی آن را سیاسی می داند و معتقد است برعلیه خواست یکیتی برای تغییر معاون وزیر داخلی اقلیم است.

تصمیم دوم دادن تمامی اختیارات شورش اسماعیل وزیر امور پیشمرگه از سهم حزب یکیتی به سربست لزگین معاون وزیر امور پیشمرگه ازسهم پارتی است. یکیتی قصد داشت فرد دیگری را بجای شورش اسماعیل نامزد وزارت امور پیشمرگه کند اما پارتی با این موضوع مخالف است و استعفای شورش اسماعیل را نمی پذیرد.

دستور ریاست تیم یکیتی مختص به عدم حضور وزرا و مسئولان دولتی یکیتی در مراسم و نشست ها و برنامه های دولتی بود و به معنای عدم حضور در نشست های هفتگی هیئت وزیران نیز هست.

بعنوان نخستین گام برای اجرای این دستور، اعضای یکیتی در هیئت مذاکرات اقلیم در بغداد ( دکتر دارا رشید وزیر برنامه ریزی و دکتر آمانج رحیم دبیر هیئت وزیران) در این هیئت حضور نیافتند.

اکنون یکیتی و پارتی روابط تیره ای دارند و یکیتی معقتد است چنین اداره نمودن دولت را نمی پذیرد و در قدرت شریک نیستند. پارتی هم معتقد است تصمیمات یکیتی سیاسی است و آنها مشکل داخلی دارند.

کد خبر 40333

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha