مواضع بازیگران داخلی و خارجی بحران سوریه درباره حمله احتمالی ترکیه به کردها

سرویس جهان- نیروهای کرد و بازیگران بین‌المللی پس از هفته‌ها حملات هوایی مرگبار ترکیه در شمال سوریه، در تلاش هستند ببینند که آیا تهدیدات آنکارا مبنی بر انجام حمله زمینی جدی است یا خیر.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از بمب گذاری مرگبار 13 نوامبر در استانبول، بارها نسبت به تهاجم زمینی جدید برای بیرون راندن گروه های کرد از مرز ترکیه و سوریه هشدار داده است. مقامات ترکیه، حزب ممنوعه کارگران کردستان ترکیه یا پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق مستقر در سوریه یا YPG را مسئول این حمله می‌دانند. با این حال، هر دو دخالت خود را رد کرده اند.

آنکارا در 20 نوامبر سلسله حملات هوایی را آغاز کرد که در آن ده ها نفر از جمله غیرنظامیان و همچنین مبارزان کرد و نیروهای دولتی سوریه کشته شدند. دیده بان حقوق بشر هشدار داده است که این حملات با ایجاد اختلال در سیستم های برق، سوخت و کمک رسانی، بحران انسانی در این مناطق را تشدید می کند.

در تازه ترین تحول پیرامون این موسسه، سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه، این هفته برای گفتگو در مورد اوضاع سوریه به ترکیه رفت.

در اینجا نگاهی می اندازیم به منافع و یا امتیازاتی که قدرت ها و گروه های خارجی مختلف درگیر در مناقشه سوریه می توانند به دست آورند یا از دست بدهند:

خواسته های ترکیه

ترکیه حضور نیروهای کرد را در امتداد مرز خود با سوریه به عنوان تهدید می‌بیند و از سال 2016 سه تهاجم نظامی بزرگ را در این مناطق انجام داده و کنترل بخش‌های وسیعی از خاک سوریه را در دست گرفته است.

اردوغان امیدوار است بسیاری از 3.6 میلیون پناهجوی سوری ساکن در ترکیه را به شمال سوریه منتقل کند. ترکیه ساخت واحدهای مسکونی را در آنجا آغاز کرده است. این طرح می تواند احساسات رو به رشد ضد پناهجویان در ترکیه را تشدید کرده و حمایت از اردوغان را قبل از انتخابات سال آینده تقویت کند. در عین حال، اسکان پناهندگان سوری غیر کرد در این منطق کردنشین جعیت کردها را تحت تاثیر قرار می دهد.

اردوغان همچنین از طرح هایی برای ایجاد یک کریدور امنیتی 30 کیلومتری در مناطق تحت کنترل کردها نیز خبر داده است. حمله برنامه ریزی شده ترکیه در اوایل سال جاری در بحبوحه مخالفت ایالات متحده و روسیه متوقف شد.

واکنش کردها

گروه‌های کرد بر آمریکا و روسیه که هر دو دارای پست‌های نظامی در شمال سوریه هستند، فشار می‌آورند تا بار دیگر از اجرای شدن تهدیدات ترکیه جلوگیری کنند.

کردها نگران هستند که غرب این بار برای راضی کردن آنکارا در ازای موافقت ترکیه پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو فقط نظاره گر حمله زمینی ترکیه باشد.

بدران جیا کرد، معاون مشترک اداره خودگردان شمال و شرق سوریه گفت: این سکوت در برابر وحشیگری ترکیه، این کشور را به انجام عملیات زمینی تشویق می کند.

گروه‌های کرد که در کنار ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده علیه گروه دولت اسلامی می‌جنگیدند و اکنون نیز از هزاران جنگجو و اعضای خانواده‌های اسیر داعش محافظت می‌کنند، هشدار می‌دهند که تشدید تنش ترکیه تلاش‌ها برای از بین بردن این گروه افراطی را تهدید می‌کند.

مقامات ایالات متحده و نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها در هفته‌های اخیر گفتند که گشت‌زنی‌های مشترک علیه داعش را به دلیل حملات هوایی متوقف کرده یا کاهش داده‌اند اما گشت‌زنی‌ها از سر گرفته شده است.

نقش شورشیان سوری

ائتلافی از گروه‌های مخالف سوری تحت حمایت ترکیه با ده‌ها هزار جنگجو موسوم به ارتش آزاد سوریه، احتمالاً سربازان پیاده هرگونه حمله زمینی آینده ترکیه خواهند. این نیرو در تهاجمات قبلی، از جمله حمله سال 2018 به شهر عفرین، متهم به ارتکاب جنایات علیه کردها و آواره کردن ده ها هزار نفر از خانه هایشان بود.

چندین تن از فرماندهان نیروهای ارتش آزاد سوریه به تماس ها و پیامک های آسوشیتدپرس پاسخ ندادند. یکی از مقاماتی که پاسخ داد گفت که مقامات ترکیه به آنها دستور داده اند در مورد برنامه های تهاجم جدید صحبت نکنند.

موضع دولت سوریه

دولت سوریه با تهاجمات گذشته ترکیه مخالفت کرده است اما نیروهای دموکراتیک سوریه را نیز نیرویی جدایی طلب و اسب تروا برای نفوذ ایالات متحده در داخل سوریه می داند. آمریکا تحریم های فلج کننده ای را علیه دولت بشار اسد اعمال کرده است.

دمشق و آنکارا اخیراً پس از 11 سال تنش ناشی از حمایت ترکیه از جنگجویان مخالف در جنگ داخلی سوریه، برای بهبود روابط در حال تحرک هستند. دمشق در مورد کشته شدن سربازان سوری در حملات اخیر ترکیه تقریبا سکوت کرده است.

آیا ایالات متحده وارد عمل خواهد شد؟

ایالات متحده حضور نظامی کمی در شمال سوریه دارد. حمایت قوی آن از نیروهای دموکراتیک سوریه در این منطقه خشم ترکیه را برانگیخته است.

با این حال، ایالات متحده در ابتدا علناً به صورت محدود در مورد حملات هوایی ترکیه صحبت کرد. این کشور تنها پس از آن که حملات خطرناکی نیروهای آمریکایی را نیز هدف قرار داد و منجر به توقف موقت گشت زنی های ضد داعش شد، با قدرت بیشتری در این باره صحبت کرد. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده هفته گذشته «مخالفت شدید» این کشور را با حمله جدید ترکیه ابراز کرد.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده تضمینی برای محافظت از کردها دارد؟ کردها نگران هستند که ایالات متحده آنها را تنها بگذارد تا توافق ناتو را با همراهی ترکیه تکمیل کند. یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، تنها گفت که هیچ تغییری در سیاست ایالات متحده در منطقه ایجاد نشده است.

آیا روسیه میانجی معامله خواهد بود؟

روسیه یکی از نزدیک ترین متحدان دولت سوریه است. دخالت این کشور در درگیری سوریه به تغییر جریان به نفع بشار اسد کمک کرد.

اگرچه ترکیه و روسیه از طرف های رقیب در درگیری حمایت می کنند اما این دو در شمال سوریه از نزدیک با یکدیگر هماهنگ شده اند. روسیه در ماه های اخیر، برای ایجاد آشتی بین دمشق و آنکارا به فشار آورده است.

مسکو نسبت به اقدامات نظامی اخیر ترکیه در شمال سوریه ابراز نگرانی کرده و تلاش کرده است به توافقی دست یابد. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین مستقر در لبنان، سپهبد الکساندر چایکو، فرمانده نیروهای روسیه در سوریه، اخیراً به مظلوم عبدی فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه پیشنهاد کرد که نیروهای دولتی سوریه، برای جلوگیری از تهاجم ترکیه، در امتداد مرز سوریه با ترکیه مستقر شوند.

ایران نیز به عنوان یکی از متحدان کلیدی سوریه، در اوایل سال جاری به شدت با عملیات نظامی ترکیه در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه مخالفت کرد.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

کد خبر 40313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha