نامهربانی باران و تراژدی زندگی ماهی ها در کلم بدره / حشمت اله کرمی نژاد

سرویس ایلام - بارندگی های سیل آسای روز گذشته در شهرستان بدره که باعث خسارات زیاد به پروژه های عمرانی و زیرساختی این شهرستان شد خسارات سنگینی را نیز به برخی طرحهای اشتغال زایی این شهرستان وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، دره ی ییلاقی و زیبای کلم در شهرستان بدره یکی از زیباترین مناطق طبیعی و گردشگری استان ایلام است که زیبایی خیره کننده این منطقه ناشی از رودخانه پر آب آن و بارش های باران در این منطقه از دامنه های کبیرکوه است.

باران اگرچه که منشأ همه زیبایی های این منطقه ی شناخته شده است اما این نعمت زیبای خداوند اینبار با همه برکات و مواهبی که همراه خود آورده بود اندکی نیز نامهربان ظاهر شد و باعث گردید که خسارات زیادی به مردم ساکن در دره ی زیبای کلم خصوصاً به طرحهای پرورش ماهی این روستا وارد شود.

بارش نیم ساعته باران عصر روز جمعه در شهرستان بدره بیشترین خسارات را شاید به پرورش دهندگان ماهی در کلم وارد کرده باشد، جایی که نامش برای همه مردم استان ایلام بخاطر طبیعت زیبا و ماهی قزل آلا معروف است اما در عصر روز جمعه در اندک زمانی چندین طرح پرورش ماهی با زیرساختهایشان نابود و دچار خسارت شدند.

عبدالاسلامی یکی از کسانی است که از ابتدای امسال یکی از طرحهای راکد پرورش ماهی را با دریافت 100 میلیون تومان وام کم بهره از کمیته امداد فعال و راه اندازی کرده است و علاوه بر تسهیلات کمیته امداد خودش نیز در این طرح هزینه های زیادی را انجام داده است.

او که در یکی از نقاط پایین دستی دیگر استخرهای پرورش ماهی طرح اشتغال زایی خود را راه اندازی کرده است می گوید: در سیل روز گذشته این طرح بصورت 100 درصدی نابود و همه چند هزار قطعه ماهی های در حال پرورش نیز تلف شده اند.

نیازی از دیگر پرورش دهندگان ماهی در کلم است که او نیز امسال یکصد میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه برای راه اندازی این طرح از کمیته امداد دریافت کرده است و طرح او نیز همانند چند طرح بزرگ پرورش ماهی در این منطقه بصورت 100 درصدی از بین رفته است و حالا علاوه بر خسارات هنگفتی که به او وارد شده ، باید هزینه هایی برای تخلیه کوهی از گل و لای انباشته شده در استخرهایش را چنانچه بخواهد دوباره آنها را راه اندازی کند پرداخت نماید.

گفته می شود عمده طرحهای پرورش ماهی در منطقه ییلاقی کلم در شهرستان بدره فاقد بیمه بوده و قبلا تدبیری برای مواجهه با چنین خساراتی برای آنها اندیشیده نشده است که همین موضوع جبران خسارات وارد شده به صاحبان این طرحها را دشوار کرده است اما افراد خسارت دیده از این حادثه غیرمترقبه برای راه اندازی دوباره این طرحهای نابود شده قطعا در انتظار توجه و نگاه دولت و دستگاههای مرتبط هستند تا بار دیگر بتوانند شاهد راه اندازی طرحهای خود و جولان ماهی ها در استخرهایشان باشند.

در منطقه زیبای کلم علاوه بر طرحهای پرورش ماهی خسارات دیگری نیز به این روستا وارد شده که از جمله این خسارات راههای دسترسی به این روستا و همچنین راه دسترسی به استخرهای پرورش ماهی در انتهای این دره است.

بارانهای سیل آسای روز جمعه در شهرستان بدره البته در نقاط گوناگون این شهرستان باعث خسارت به زیرساخت ها، جاده ها، منازل ، خودروها و طرحهای اشتغال زایی شد که شدت خسارتها باعث شد که مدیرکل بحران استانداری برای بررسی این خسارتها به این شهرستان سفر کند.

کد خبر 39447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha