نیاز جدی اپوزیسیون ترکیه به رای کردها برای غلبه بر اردوغان

سرویس جهان- از نگاه تحلیلگر موسسه تحقیقات سیاست خارجی، اگر اپوزیسیون ترکیه نتواند در انتخابات آینده، کردها را با خود همراه کند نمی تواند رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور را از قدرت برکنار کنند.

به گزارش کردپرس، هم اپوزیسیون ترکیه و هم حزب حاکم عدالت توسعه ترکیه با هدایت رجب طیب اردوغان، برای رقابت در انتخابات 2023 این کشور خود را آماده کرده اند. موسسه تحقیقات سیاست خارجی در تحلیلی به بررسی وضعیت طرفین رقابت در این انتخابات پرداخته است.

از نگاه جیمز رایان، تحلیلگر این اندیشکده سیاسی، اپوزیسیون ترکیه متشکل از شش حزب اصلی از جمله حزب جمهوریخواه و حزب خوب عزم جدی برای پایان دادن به حیات سیاسی رجب طیب اردوغان و برکناری او و حزبش از قدرت در این کشور دارند. آنها یک مشکل دارند؛ نمی توانند با حزب کردگرای دموکراتیک خلق ائتلاف کنند اما به رای کردها که حامی این حزب هستند نیاز دارند.

او تاکید کرده است احزاب اپوزیسیون ترکیه برای گذار از اردوغان و حزب عدالت و توسعه باید 50 به علاوه یک درصد آرا را به دست بیاورند؛ چیزی که بدون همراه کردن رای دهندگان کرد با خود ممکن نیست.

رایان حزب دموکراتیک خلقها را به دلیل حمایت از حقوق کردها و نزدیکی به حزب ممنوعه کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک، منزوی ترین حزب در ترکیه خوانده است. این در حالی است که این حزب همچنان از حمایت بیشتر کردهای ترکیه برخوردار بوده و مهم ترین بازیگر سیاسی در میان احزاب چپ در ترکیه است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآوری کرده است که احزاب اپوزیسیون ترکیه در حالی به دنبال کسب رای کردها هستند که بیشترین صدمه به حزب دموکراتیک خلقها از ناحیه این احزاب بوده است زیرا آنها در ایجاد محدودیت برای حزب دموکراتیک خلقها از جمله در مورد رفع مصونیت سیاسی نمایندگانش در پارلمان ترکیه نقش داشته اند.

او تاکید کرده است که بسیاری از اعضای دو حزب اصلی اپوزیسیون یعنی حزب جمهوریخواه خلق و حزب خوب، مخالف حزب دموکراتیک خلقها و مسئله کردهای ترکیه هستند. این مسئله باعث می شود آنها در کسب حمایت کردها با مشکل روبرو شوند.

این تحلیلگر با یادآوری این که پیروزی اکرم امام اغلو، نامزد جمهوریخواه خلق در انتخابات تصدی شهرداری استانبول در سال 2019، فقط با حمایت کردها میسر شد، نوشت: اما استفاده از این ترفند در سطح کلان کشور یک چالش جدی محسوب می شود.

از نظر این تحللیگر، ائتلاف اپوزیسیون می تواند با دادن وعده هایی مانند بازگشت سیستم پارلمانی به صحنه سیاسی ترکیه و آزادی زندانیان سیاسی کرد، رای دهندگان کرد را با خود همراه کند.

کد خبر 39446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha