آغاز سرشماری پستانداران در زیستگاه های کردستان

سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان گفت: سرشماری پستانداران استان کردستان با انجام سرشماری منطقه شکار ممنوع چنگ الماس در شهرستان بیجار آغاز شد.

به گزارش کرد پرس، اقبال حمیدی گفت: هر ساله به منظور بررسی وضعیت گونه های جانوری و برآورد جمعیت حیات وحش، سرشماری از گونه های شاخص جانوری در طبیعت و مناطق تحت مدیریت استان کردستان انجام می شود.

وی افزود: سرشماری زمستانه پستانداران در استان با توجه به وضعیت آب وهوای، توپوگرافی، فصل جفتگیری از بیستم آبانماه لغایت پایان بهمن ماه ادامه دارد و به روش خطی و با مشاهده مستقیم با استفاده از تجهیزات موردنیاز مانند دوربین چشمی، عکاسی، تلسکوپ، ببیسیم و موبایل استفاده می شود.

سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: در سرشماری با حضور کارشناسان متخصص به مدت 70 روز در 5 منطقه حفاظت شده و 4 منطقه شکار ممنوع استان حیات وحش انجام می شود.

حمیدی ادامه داد: این سرشماری شامل آمارگیری گونه های شاخص پستاندار در مناطق تحت مدیریت و طبیعت زیبا و بکر کردستان توسط تیم های متخصص استان با بیتوته های شبانه روزی و استقرار در نقاط مختلف زیستگاه های تعیین شده، است.

وی یادآور شد: سرشماری پستانداران شاخص مناطق تحت مدیریت استان هر ساله در دو نوبت یکی در اواخر فصل بهار با هدف بدست آوردن میزان زاد و ولد و دیگری در فصل زمستان در راستای بررسی وضعیت جمعیتی حیات وحش شاخص استان و مقایسه با سال های گذشته و همچنین میزان موفقیت رشد بره های متولد شده انجام می شود.

سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز به عنوان عوامل اصلی تهدیدکننده حیات وحش استان، بیان کرد: هدف از انجام سرشماری، آگاهی از جابجایی وحوش و علل آن، به دست آوردن میزان زادآوری وحوش و جمعیت کلی آنها، مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید کننده و نقاط قوت مناطق مستعد جهت ارتقاء سطح حفاظتی، دستیابی به ترکیب جنسی و سنی گونه های جانوری، آگاهی از وضعیت زیستگاه ها و کمبودها و نارسایی های موجود، آگاهی از آمار و نتایج حاصل از سرشماری در پژوهش و مطالعات گونه های حیات وحش و در نهایت برنامه ریزی برای مدیریت بهینه مناطق است.

کد خبر 39437

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha