نگاه ما به توسعه شهری تخصصی و قانونی است/ ارومیه ۸۲۲ هزار نفر جمعیت دارد

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در واکنش به انتقادات اعضای شورای شهر ارومیه در خصوص تصویب طرح جامع شهری گفت: با توجه به سرشماری سال ۱۳۹۵ و اعمال درصد رشد جمعیت تا سال ۱۴۰۱، جمعیت فعلی ارومیه ۸۲۲ هزار و ۱۰۰ نفر است و مطالعات طرح جامع شهری نیز، ۱۳ ماه پیش توسط مشاور آغاز شده و در حال حاضر با تصویب اکثریت اعضای جلسه برای مصوبه به تهران ارسال شده است.

به گزارش کردپرس، سید محسن حمزه‌لو طی نشستی با اصحاب رسانه در رابطه با حاشیه‌های ایجاد شده با موضوع طرح جامع شهر ارومیه اظهار کرد نگاه ما به آینده توسعه شهری تخصصی و قانونی است و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه «برخی اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت و گو با رسانه‌ها به شتابزدگی در تصویب طرح جامع این شهر اشاره کرده‌اند»، بیان کرد: طی نامه‌ای رسمی خواستار معرفی نماینده‌ای ثابت از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر ارومیه به جلسات بررسی مطالعاتی طرح جامع شهر ارومیه شدیم که آقای توماج وحید افشار از شورا و آقای امیر کیامهر از شهرداری معرفی شدند؛ اما باید اعلام کنیم که از چهار جلسه برگزار شده در این راستا، هم نماینده شهرداری و هم نماینده شورا ۲ جلسه غیبت داشتند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طرح مطالعاتی جامع شهر ارومیه با بررسی تخصصی و کارشناسی به تصویب اکثریت اعضای جلسه رسیده و برای مصوبه به تهران ارسال شده است، افزود: برای طرح جامع یک اطلاعات پایه لازم است که این آمار و اطلاعات فقط باید از طریق متولی آن در اختیار ما قرار گیرد.

و ادامه داد: به طور مثال مسئولیت ارائه آمار جمعیت شهری در استان‌ها بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی است؛ در همین راستا سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌غربی طی آخرین مکاتبه به شهرداری ارومیه اعلام کرده که با توجه به سرشماری سال ۱۳۹۵ و اعمال درصد رشد جمعیت تا سال ۱۴۰۱، جمعیت فعلی ارومیه ۸۲۲ هزار و ۱۰۰ نفر است.

حمزه‌لو با بیان اینکه جمعیت فقط یکی از هفت پارامتر کلانشهر محسوب شدن یک شهر است، گفت: شهرداری طی نامه‌ای با اشاره به میزان خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌های خدمات رسان در ارومیه مدعی شده که به بیش از یک میلیون نفر در این شهر خدمات ارائه می‌دهد؛ اما اینکه انتظار این را داشته باشیم که آمار جمعیتی با استناد به میزان اشتراک ارائه شده از سوی شرکت گاز مورد بحث و تایید قرار گیرد، عملا ممکن نیست؛ تنها مرکز رسمی اعلام آمار جمعیتی در استان سازمان برنامه و بودجه است که طبق قانون قابل استناد است.

او اضافه کرد: مطالعات طرح جامع، ۱۳ ماه پیش توسط مشاور آغاز شده و اینگونه نیست که یک شبه نهایی شده باشد؛ در صورت لزوم صورت جلسه امضا شده جلسات در رابطه با طرح جامع ارومیه، توسط روابط عمومی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد تا اهداف توسعه به بی‌راهه کشیده شود، گفت: اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در مسیر توسعه شهری تمام قد در کنار مجموعه مدیریت شهری قرار دارد و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نخواهد نکرد.

گفتنی است؛ پیشتر پس از آنکه دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به محرومیت ارومیه از بودجه های ملی با تصویب طرح جامع شهر گفته بود: شورای اسلامی شهر اجازه نخواهد داد آینده دو دهه مردم شهر ارومیه با تصویب شتابزده طرح جامع شهر به یغما برود.

علی مصطفی زاده، سخنگوی شورای شهر ارومیه نیز نسبت به شتابزدگی در تصویب طرح جامع شهر ارومیه اعتراض کرد و گفته بود: متاسفانه مسئولان مرتبط در اداره راه و شهرسازی بدون در نظر گرفتن نکته نظرات شورای شهر و شهرداری (اصلی ترین نهادهای مرتبط با این موضوع) شتابزده سعی دارند مطالعه طرح جامع فعلی را نهایی کنند، در حالیکه اسناد و مدارک معتبر ارائه خدمات روزانه به یک میلیون نفر توسط شهردار ارومیه (در اعتراض به تحلیل ها و برآوردهای جمعیتی مشاور) به وزارت راه و شهرسازی و سایر ارگانهای مرتبط ارائه شده و تصویب طرح بدون لحاظ جمعیت یک میلیونی شهر ارومیه که به جلوگیری از کلانشهر شدن ارومیه می انجامد، شهرداری ارومیه را تا بیست سال از ماهانه دهها میلیارد تومان کمک دولتی محروم می کند.

کد خبر 39221

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha