تشریح برنامه‌های هفته کتاب 1401 در استان ایلام

سرویس ایلام - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام برنامه‌های پیش‌بینی‌شده سی‌امین دوره هفته کتاب در این استان را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، علی هوشمند با اشاره به اجرای مستمر و هدفمند برنامه‌ها و فعالیت‌های کتاب‌محور و توسعه و ترویج این رفتار فرهنگی گفت: با حضور مسئولین استانی، ناشران، مؤلفان و نویسندگان، مروجان کتابخوانی و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی همکاران این اداره کل در مراسم غبار‌روبی مزار شهدای گمنام شهر ایلام حضور خواهیم داشت و به این عزیزان ادای احترام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با هدف تشویق و قدردانی از تلاش‌ها و زحمات فرهنگی ناشران استانی، با اصحاب قلم و ناشران دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت و از زحمات فرهنگی این عزیزان تقدیر خواهیم کرد. دیدار با نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با حضور نمایندگان ناشران و نویسندگان از برنامه‌های دیگر سی‌امین دوره هفته کتاب در استان است که هرسال در هفته کتاب انجام می‌شود و در این دیدار گزارشی از روند برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در حوزه کتاب و فرهنگ کتابخوانی و برنامه‌های مرتبط خواهیم داد.

وی با اشاره به ضرورت توزیع هدفمند و برنامه‌ریزی شده کتاب در استان گفت: در اجرای توزیع و اهدای کتاب، ذائقه‌های مخاطبان را در نظر داریم و در طول سال کتاب‌‌هایی برای مخاطبان بزرگسال و کودک و نوجوان در مناطق محروم و کم‌برخوردار با موضوعات ادبی، مذهبی، دفاع مقدس، آیینی، هنری، ورزشی، تخصصی، علمی، سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و... اهدا و توزیع می‌شود. خوشبختانه این جریان فرهنگی در استان بر ریل درستی قرارگرفته و تاکنون ده‌ها هزار جلد کتاب در موضوعات متنوع در میان جوامع مختلف هدف توزیع و اهدا شده و این مهم ازسوی «کتابسرا»ی این اداره کل و در طول سال انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: نقد و آسیب‌شناسی و تحلیل حلقه کمرنگ برنامه‌های فرهنگی خصوصاً کتاب است، خوشبختانه چند سالی است با حمایت و نظارت این اداره کل و برخی مؤسسات فرهنگی برنامه‌های نقد و بررسی کتاب، مداوم و تخصصی در استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود. تلاش داریم در ادامه این جریان فرهنگی در هفته کتاب و کتابخوانی به این مهم بپردازیم.

هوشمند افزود: با عنایت به فعالیت 38 ناشر در استان در هفته کتاب از آثار منتشر شده ناشران در سال 1401 طی آیینی رونمایی خواهیم داشت و تازه‌های کتاب در موضوعات مختلف را معرفی خواهیم کرد.

وی با اشاره به نقش کتابفروشان و امکان توزیع و فروش کتاب گفت: کتابفروشان نقش مهمی در ترویج و توسعه دانایی دارند و بی‌شک مشکلات کاری خاص خود را دارند و لازم است به مشکلات این صنف توجه بیشتر شود، زیرا در جریان شیوع ویروس کرونا فعالیت این صنف فرهنگی دچار و گرفتار مشکلات و ضرردهی و پایین آمدن میزان فروش و استقبال جوامع هدف، گریبانگیرشان شد انشاالله در هفته کتاب از کتاب‌ فروشی‌های شهر ایلام بازدید خواهیم داشت و مشکلات آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

وی گفت: بازدید از کتابخانه‌های عمومی سطح استان ایلام با همراهی مسئولان کتابخانه‌های عمومی از برنامه‌های دیگر این اداره کل در هفته کتاب است که انشاالله برگزار خواهد شد. اجرای طرح کتابگردی در این هفته و حضور در کتابفروشی‌های شهر ایلام و خرید کتاب با هدف حمایت مقدور و نیز دیدار چهره به چهره با کتابفروشان و مخاطبان یکی دیگر از برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در هفته کتاب است.

هوشمند ادامه داد: آیین تجلیل از فعالان و خادمان حوزه نشر یکی از برنامه‌های مهم اداره کل در هفته کتاب است که در آن از ناشران، مؤلفان، مروجان، نویسندگان، کتابفروشان، ویراستاران، طراحان، تلاشگران حوزه کتاب و... تلاش داریم برنامه‌های شایسته و در خور و شان مخاطبان با حضور مدیران و مسئولان تقدیر به عمل آید، زیرا تکریم و تقدیر و تجلیل از ناشران و نویسندگان و فعالان حوزه نشر، تقدیر از ساحت دانایی و خردمندی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: بازدید از شهر کتاب ایلام و تجلیل از کافه کتاب‌های برتر و فعال در زمینه برگزاری نشست‌های خوانش کتاب، نقد و بررسی، جشن امضا و... با بررسی کارشناسی و میدانی و گزینش کافه کتاب برتر از برنامه‌های دیگر در این هفته است و تجلیل از صفحه مجازی فعال و برتر در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با بررسی صفحات فعال در پیام‌رسان‌های مجاز شبکه‌های اجتماعی نیز در دستور کار داریم که انشاالله فعالان این عرصه مورد تقدیر قرار گیرند.

وی در پایان گفت: ویژه‌برنامه‌های کتاب و کتابخوانی در شهرهای مختلف استان و در مجتمع‌های فرهنگی، هنری ادارات تابعه نیز برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با هدف سیاست برون‌سپاری، اجرای برنامه‌های کتاب‌محور را به «موسسه فرهنگی هنری اقلیم هشت ایلام» واگذار کرده است.

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از بیست‌ویکم تا بیست‌و‌هفتم آبان‌ماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 39208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha