وضعیت بحرانی کشاورزی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- بر اساس گزارش سیریا دیرکت، عدم ارتباط اداره خودگردان کردی در سوریه با نهادهای بین المللی و تحقیقاتی، تغییر وضعیت آب و هوا، جنگ و آلودگی باعث بوجود آمدن بحران در بخش کشاورزی بویژه کشت محصولاتی مانند گندم شده است.

به گزارش کردپرس، نشریه مستقل سیریا دیرکت که به بررسی وضعیت سوریه می پردازد، در گزارش مفصلی به بحرانی شدن وضعیت کشت محصولات کشاورزی در منطقه تحت کنترل کردها در سوریه پرداخته که به سبد غذای سوریه مشهور است.

بر اساس این گزارش یکی از علل بحران در تامین مواد غذایی کاهش قابل توجه میزان محصولات کشاورزی بویژه گندم در این مناطق است.

این نشریه از جمله مشکلات برای تولید محصولات کشاورزی را از بین رفتن گونه های پرمحصول بذر گندم در این سالهای جنگ و بی ثباتی دانسته است. منطقه خودگردان کردی در شمال شرق سوریه ارتباط دیپلماتیک ناچیزی با جهان خارج از سوریه دارد که بر اساس گزارش این نشریه، این مسئله باعث شده است کردها نتوانند با نهادهای تحقیقاتی برای تامین بذر مناسب ارتباط داشته باشند. این مسئله به کاهش محسوس برداشت منجر شده است.

درگیر بودن کردها با داعش و نیز حملات بدون وقفه ترکیه به این مناطق مانع از توسعه محصولات شده است. بر اساس این گزارش کاهش میزان آب رودهایی مانند فرات از سوی ترکیه و کاهش نزولات آسمانی نیز به ایجاد بحران در کشاورزی این منطقه کمک کرده است.

با این حال، محمد الدخیل، وزیر امور کشاورزی اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه از تامین بذر مورد نیاز برای فصل کشت جاری در این منطقه خبر داده است. او گفته است 75000 تن بذر مناسب در اختیار کشاورزان این منطقه قرار گرفته است.

کد خبر 39205

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha