ورود جدی آمریکا به مناقشات نفتی اربیل و بغداد

سرویس جهان- دو مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا بر فشار دولت این کشور بر بغداد برای جلوگیری از تاثیر منفی تصمیمات اخیر بغداد بر صنعت نفت اقلیم کردستان و لزوم تسریع در مذاکرات میان اربیل و بغداد بر سر نفت و گاز خبر دادند.

به گزارش کردپرس، بعد از مدتها مواضع محتاطانه آمریکا در قبال اختلافات نفتی میان اربیل و بغداد، دو مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا از ورود جدی این کشور به این مناقشات برای پایان دادن به مناقشه نفتی میان کردها و دولت مرکزی خبر دادند.

باربارا لیف، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه از دولت مرکزی عراق خواسته است حکم دادگاه فدرال عراق در مورد غیرقانونی اعلام شدن فعالیت نفتی اقلیم کردستان و لزوم تحویل نفت تولید شده در این منطقه به بغداد را اجرا نکند.

به نوشته نشریه میدل ایست آی، باربارا لیف شب گذشته در دبی، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: دولت آمریکا از دولت مرکزی عراق خواسته است این حکم را اجرا نکند زیرا به بحران اقتصادی در عراق دامن می زند.

او از نگرانی واشنگتن نسبت به خروج شرکت های آمریکایی از عراق خبر داد و گفت: واشنگتن از این که تعجیل در اجرای این حکم خطر خروج شرکت های آمریکایی و غیره را از عراق در پی داشته باشد کاملا نگران است.

این مقام آمریکایی هشدار داد اجرای حکم دادگاه فدرال عراق در مورد نفت اقلیم کردستان می تواند بی اعتمادی و بی میلی نسبت به سرمایه گذاری در عراق ایجاد کند و پیامدهای گسترده تری، اقتصادی فراتر از اقلیم کردستان عراق ایجاد کند.

بابارا لیف گفت او نگرانی مقامات آمریکا را در این خصوص با مقامات کرد در اربیل و دولت مرکزی در بغداد در میان گذاشته است.

با این حال، این مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد کشورش هیچ اقدام حقوقی علیه حکم دادگاه عالی عراق انجام نخواهد داد

جنیفر گاویتو، معاون دستیار وزارت خارجه آمریکا نیز در مصاحبه با نشریه خبری-تحلیلی المانیتور آمریکا از تلاش جدی کشورش برای جلوگیری از تشدید تنش میان اربیل و بغداد خبر داد زیرا به گفته او، این مسئله بر ثبات بازار انرژی تاثیر منفی می گذارد.

گاویتو تاکید کرد حکم دادگاه فدرال عراق مبنی بر لزوم توقف فعالیت نفتی مستقل نفتی کردها از نظر آمریکا مهم است. او اداعا کرد این مسئله به این دلیل نیست که شرکت های آمریکایی در بازار انرژی اقلیم کردستان و عراق حضور دارند و می خواهند عامل مدرن سازی صنعت نفت در این منطقه و عراق باشند.

او افزود: وضعیت کنونی به نفع اربیل و بغداد نیست. آمریکا ضمن احترام گذاشتن به چهارچوب قانون اساسی عراق، هر دو طرف را به مذاکره برای یافتن راه حل ترغیب می کند. چنین راه حلی باید پشتیبان سرمایه گذاری های کنونی و آینده و تضمین کننده حقوق طرفین هم اقلیم کردستان و هم دولت مرکزی عراق باشد.

این مقام آمریکایی بر بر لزوم در پیش گرفتن راه حلی تاکید کرد که به گفته او ثبات عراق را بیشتر کند، تاثیر تصمیم گیریهای قبلی حوزه انرژی در عراق بر شرکت های آمریکایی را کم کند و بازارهای انرژی جهانی را آرام تر کند.

او تاکید کرد کشورش با هدف اطمینان حاصل کردن از رفتار منصفانه دولت عراق با شرکت های آمریکایی و انجام مذاکره میان عراقیها برای کاستن از تنشها بر سر تشکیل دولت، و در نتیجه پرداختن به مناقشات نفتی میان اربیل و بغداد در شرایطی بهتر، به ادامه فشار بر دولت عراق ادامه خواهد داد.

حکم دادگاه فدرال عراق در ماه فوریه گذشته که فعالیت مستقل نفتی اقلیم کردستان را غیرقانونی توصیف کرد، انصراف چهار شرکت آمریکایی از همکاری با اقلیم کردستان را به دنبال داشت. چندین تن از مقامات کنگره و سنای آمریکا نیز با ارسال نامه هایی به آنتونی بلینن، وزیر خارجه این کشور خواستار مداخله شده بودند.

برخی شرکت های نفتی بین المللی نیز که در اقلیم کردستان فعالیت می کنند، نامه هایی برای مقامات آمریکایی نوشته و خواستار مداخله در این قضیه شده بودند.

کد خبر 38375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha