آیا ملی گرایان ترک اپوزیسیون در حال قدرت گرفتن هستند؟

سرویس ترکیه - در حالی که تنها ده ماه به انتخابات آتی ریاست جمهوری ترکیه باقی مانده است، اخباری از تحمیل یک نامزد ملی گرای ترک به اپوزیسیون ترکیه به گوش می رسد؛ در این یادداشت به موضوع احتمال قدرت گیری ملی گرایان ترک در انتخابات آتی پرداخته ایم.

ده ماه تا زمان برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه باقی مانده است و جامعه کم کم دارد برای این اتفاق آماده می شود. در حالی که رهبران اپوزیسیون ششگانه ترکیه در سخنرانی های رسمی خود اعلام کرده اند که هنوز بر سر انتخاب یک نامزد مشترک به توافق نرسیده اند، اخبار پشت پرده ترکیه حاکی از تمایل مرال آکشنر رهبر حزب خوب (İP) به نامزدی منصور یاواش شهردار ملی گرای آنکارا و عضو ارشد حزب جمهوری خواه خلق (CHP) است. تمایلی که نه تنها از سوی آکشنر مطرح می شود، بلکه بدنه ملی گرایان ترک اپوزیسیون ترکیه را در بر می گیرد.

هولکی جویز اوغلو روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی ترکیه در برنامه «دایره خرد» در شبکه CNN ترکی، مدعی تمایل مرال آکشنر رهبر حزب خوب به نامزدی یاواش شد. او ادعا کرد که آکشنر در نشست رؤسای استانی حزب خوب که هفته گذشته برگزار شد، گفته است: «اگر رهبران اپوزیسیون ششگانه یاواش را به عنوان نامزد خود معرفی نکنند، من خود این کار را خواهم کرد.»

جویز اوغلو همچنین ادعا کرد که مذاکراتی در این زمینه بین آکشنر و یاواش صورت گرفته است.

آکشنر که خود از شاگردان سابق دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی (MHP) است و دیدگاهی به شدت ملی گرایانه به سیاست دارد، در عرصه رقابت های سیاسی ترکیه هر روز محبوب تر می شود. در آخرین نظر سنجی که این هفته در چهار شهر بزرگ ترکیه انجام گرفت، این حزب با نزدیک به 14 درصد آرا، سومین حزب ترکیه در میزان آرا به شمار می رود. این موقعیت او را به جایگاهی رسانده که می تواند برای باقی احزاب اپوزیسیون ترکیه نیز خط و نشان بکشد. تا آنجا که روز گذشته او در واکنش به کمال قلیچدار اوغلو رهبر CHP که گفته بود در صورت موافقت احزاب ششگانه برای نامزدی در انتخابات آتی آماده است، گفت: «در نشست های اپوزیسیون ششگانه هیچ حرفی از نامزدی قلیچدار اوغلو به میان نیامده است.»

این پاسخ آنقدر قاطعانه بیان شد که کمال قلیچدار اوغلو رهبر CHP بلافاصله در سخنانی از موضع خود عقب نشینی کرد و اعلام کرد که «در نشست های اپوزیسیون ششگانه اولویت با برنامه پس از انتخابات است، سپس به موضوع انتخاب نامزد مشترک پرداخته خواهد شد».

جدای از موضوع توافق بر سر یک نامزد مشترک، هویت سیاسی این نامزد مشترک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

محبوبیت روز افزون فردی مانند صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک پیشین حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) که سخنان صلح طلبانه اش هر روز بیش از پیش توجه بخش های مختلف جامعه را به خود جلب می کند، همچنین گفتمان تکثرگرای HDP که آن نیز هر روز بیش از پیش بخش های مختلفی از هویت های غیر ترک و غیر حنفی ترکیه را در آغوش می گیرد، باعث واکنش جبهه ملی گرای ترکیه نیز شده است.

رهبران HDP تا کنون بارها از اپوزیسیون ششگانه دعوت کرده اند که با هدف کنار زدن ائتلاف حاکم (AKP-MHP) درباره انتخاب نامزد مشترک به اجماع برسند. با این حال آکشنر چند روز پیش در سخنانی اعلام کرد که به هیچ وجه حاضر نیست با HDP بر سر انتخاب یک نامزد مشترک توافق کند. این اظهار نظرهای تکروانه جبهه ملی گرای ائتلاف اپوزیسیون، با سکوت شریک دیگر آن CHP همراه شد. آکشنر حتی پا را فراتر گذاشت و اعلام کرد که هنوز مشخص نیست کدام یک از 4 عضو باقی مانده احزاب ششگانه در ائتلاف اپوزیسیون باقی بمانند.

در حالی که تنها ده ماه به انتخابات آتی ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه باقی مانده است، به نظر می رسد، موضوع قدرت گرفتن ملی گرایی ترکی در سایه جنگ قدرت میان دو حزب اصلی اپوزیسیون، موضوعی ادامه دار باشد.

سینان اوغان، سیاستمدار ملی گرا و نماینده سابق MHP امروز در توئیتی هشدار دهنده اعلام کرد که اگر احزاب ششگانه اپوزیسیون نخواهند نامزدی ملی گرا برای انتخابات آتی معرفی کنند، او به عنوان نماینده ملی گرایان ترک، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آتی خواهد شد.

او در این توئیت هدف خود را از اعلام نامزدی، «وجود یک نامزد ملی گرای ترک به عنوان نماینده این قشر از جامعه» عنوان کرد و گفت: «من ملی گرایان ترک را بی نامزد نخواهم گذاشت.» این توئیت حاوی هشداری جانبی برای رهبران اپوزیسیون ترکیه بود که جانب ملی گرایان ترک را در انتخاب نامزد آتی نگه دارند.

تانژو اوزجان شهردار ملی گرای افراطی بولو، و عضو ارشد CHP که محبوبیت شدیدی بین ملی گرایان اپوزیسیون ترکیه دارد، نیز هفته گذشته در سخنانی در یک برنامه تلویزیونی در شبکه TELE1 اعلام کرده بود که مایل به نامزدی منصور یاواش شهردار آنکارا است و اعتقاد دارد که قلیچدار اوغلو رهبر مناسبی برای حزب نیست.

در تعریف موضوع ائتلاف دو حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه یعنی CHP و حزب خوب باید این را در نظر گرفت که آنچه که سنگ بنای این ائتلاف را تشکیل می دهد، وجود ملی گرایان ترک در بدنه هر دوی این احزاب است. تا حدی که منصور یاواش شهردار CHP که پیشینه او نیز به جریان ملی گرایی ترکی باز می گردد، شخصیت محبوب بین طرفداران حزب خوب نیز هست.

حال باید دید، احزاب اپوزیسیون ششگانه و یا حتی ائتلاف ملت (CHP-حزب خوب) آیا می توانند بر سر انتخاب یک نامزد مشترک به اجماع برسند، یا بازی قدرت باز هم آرای اپوزیسیون را شکسته و اردوغان را دوباره بر مسند قدرت می نشاند.

شقایق کمالی

کد خبر 38001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha