۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
وضعیت مهاجران کرد در لبنان

سرویس جهان- بر اساس گزارش یک نشریه لبنانی، بیشتر مهاجران کرد ساکن لبنان که از سوریه و ترکیه به این کشور مهاجرت کرده اند نتوانسته اند تابعیت این کشور را کسب کنند و به حاشیه رانده شده اند.

به گزارش کردپرس، نشریه رصیف 22 گزارش مفصلی درباره وضعیت کردهای مهاجر ساکن لبنان تهیه کرده و در آن از بلاتکلیفی کردها بعد از دهها سال حضور در این کشور خبر داده است.

بر اساس این گزارش، کردهای ساکن لبنان به دلیل نگاه تبیض آمیز نمی توانند پست های دولتی را در اختیار بگیرند. این نشریه اشاره کرده است تنها یک تن از کردهای مهاجر توانسته به مقام دولتی دست پیدا کند و اکنون او یکی از اعضای شهر بیروت است.

این نشریه فعالیت های سیاسی کردهای مهاجر در لبنان را بدون سرانجام عنوان کرده است زیرا به نوشته آن، در میان شهروندان کردتبار لبنان دودستگی وجود دارد و این دو دستگی مانع از دوام احزاب سیاسی وابسته به کردها شده است.

کردها سعی کرده اند با ایجاد بنیادهای مدنی مانند بنیاد نوروز نسبت به حفظ هویت خود از جمله زبان و فرهنگ کردی اقدام کنند.

این نشریه اشاره کرده است که بیشتر کردهای ساکن لبنان تبعه ترکیه بوده و در جریان جنگ جهانی اول به لبنان مهاجرت کرده اند. با این حال بیشتر آنها نتوانسته اند تابعیت لبنان را دریافت کنند. تعداد کمتری از کردهای ساکن لبنان از سوریه به این کشور مهاجرت کرده اند.

لقمان محو رئیس انجمن کردهای ساکن لبنان می گوید کردهای ساکن لبنان نماینده سیاسی ندارند و برای حفظ حقوق خود با مشکل مواجه هستند.

بر اساس اظهارات برخی فعالین کرد که با این نشریه مصاحبه کرده اند، تنها راه برای کردهایی که به دنبال دست یافتن به حقوق برابر با لبنانیها هستند، ادغام شدن در دیگر جوامع لبنانی و عدم وابستگی به فعالیت های مختلف مرتبط با هویت کردی است.

کد خبر 37995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha