کلید حل مسئله در دست اوجالان است/تنها یک ملت و یک زبان شعار هیتلر است/کردها و ترک ها باید بالاخره با هم آشتی کنند

سرویس ترکیه - صلاح الدین دمیرتاش در سخنانی در دادگاه کوبانی بر امکان و لزوم وحدت ترکیه در عین کثرت فرهنگی آن تاکید کرد.

به گزارش کردپرس، صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک پیشین حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در دفاعیات خود در دادگاه موسوم به «دادگاه کوبانی» بر امکان و لزوم وحدت ترکیه در عین کثرت هویت های فرهنگی و زبانی آن تأکید کرد. او همچنین از عبدالله اوجالان رهبر در بند حزب کارگران کردستان (PKK) به عنوان کلید حل مسئله کُرد یاد کرد.

در ششمین نشست از شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اعتراضات کوبانی، صلاح الدین دمیرتاش با اشاره به تمرد ترکیه از تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) مبنی بر آزادی خودش، ادامه این پرونده را غیر قانونی دانست و گفت: «تصمیمی مبنی بر زندانی کردن متهمان این پرونده به دلایل سیاسی وجود دارد.»

دمیرتاش با بیان این که این پرونده را یک پرونده سیاسی مهم در تاریخ ترکیه می داند، به ریشه های تاریخی جدایی جمهوری خواهان از دموکرات ها در تاریخ عثمانی و آغاز ترکیه مدرن اشاره کرد و گفت: «حکومت لاییک جمهوری تصمیم گرفت برای حفظ بقای خود همه هویت های موجود در ترکیه را انکار کند و ترکیه مدرن را بر پایه این انکار انشا کرد. به این ترتیب تعریف ملت در سرزمین آناتولی بر اساس ترک بودن شکل گرفت. کمیته اتحاد و ترقی نیز با این موضوع هم نظر است. این ملت باید تنها یک زبان داشته باشد و همه افرادی که در ترکیه زندگی می کنند ترک نامیده می شوند.»

دمیرتاش با تاکید بر اینکه کسانی که در پرونده کوبانی محاکمه می شوند نیز سیاستمدارانی هستند که مخالف ایدئولوژی رسمی هستند، گفت: «اگر عقاید هنرمند یا سیاستمدار یا هر کس دیگری با ایدئولوژی رسمی مطابقت نداشته باشد، تروریست محسوب می شود. من فکر می کنم که نیروهای پلیس و مقامات دولتی حاضر در سالن به این ایدئولوژی رسمی اعتقاد دارند و فکر می کنند که چگونه می توان از تمامیت دولت محافظت کرد. شما در این کشور از سال 1925 تا کنون با همین ایده ها در حال ادامه دادن هستید. اما اشتاه می کنید و این اشتباه که سال ها ادامه یافته قابل اصلاح است. بدون از هم پاشیدن دولت و از بین بردن وحدت ملی می توان تعاریف جدیدی ایجاد کرد. جغرافیای آناتولی و بین النهرین نیز دارای یک مرکز تمدن بزرگ مانند مصر و یک مرکز تمدنی مانند استانبول است.پس انداز عظیمی وجود دارد که ادیان به ما داده اند. جنگ و نسل کشی هم داریم. شورش کردها وجود دارد. از اینجا می توان درس هایی آموخت.»

او افزود: «جغرافیای آناتولی ترکیبی از مردم و تمدن ها است. فرهنگ های متعددی در این منطقه وجود دارند. امكان نابود كردن و یا همسان سازی همه آنها وجود ندارد. این کار هم یک خیانت است و هم کاری بی فایده است. ارزش های ملی مشترک را می توان بدون ادغام شدن در یک هویت واحد نیز ایجاد کرد. قانون یکی از ضامن های وحدت ملی است. زبان یکی از این عناصر است. وطن ما ترکیه است. برخی می گویند هر کسی که این شرایط را دوست ندارد از اینجا برود. نه، اینجا خانه ما است. من به عنوان یک کُرد حقی از آنکارا و ترابزون دارم. ما می توانیم در کثرت وحدت پیدا کنیم. تنها یک زبان و یک ملت شعار هیتلر است.»

دمیرتاش با اشاره به نقش گروه های دیگر مانند کردها و چرکسی ها در تاسیس جمهوری ترکیه، گفت: «پس از پیمان لوزان با نوشته شدن قانون اساسی در 1924، ایدئولوژی ترکی در ترکیه رسمیت یافت. حالا در سال 2022 دادستان یک پرونده جلوی ما گذاشته است که اساس آن را مسئله کُرد، سخن گفتن به زبان کردی، و موضوعات مربوط به کردها تشکیل می دهد. همه ما باید از تاریخ عبرت بگیریم. ما باید به رنجی که سال ها است بر یکدیگر تحمیل کرده ایم، پایان دهیم. در روند مذاکرات راه حل بین سال های 2012 و 2013 هیچ خونریزی ای رخ نداد. ما می خواستیم حکومت ترکیه با مردم کرد خود رفتاری صادقانه و عادلانه و برابر داشته باشد تا کردها هم به سوی دولت سنگ پرتاب نکنند.»

رهبر پیشین HDP در ادامه گفت: «موضوع امپریالیسم را نیز نباید از خاطر برد. امپریالیسم به این که ترک کرد را زده یا برعکس نگاه نمی کند، بلکه تمرکز آن بر روی رانت است. حل این مسئله نیاز به شجاعت و جسارتی دارد که با سیاستمداران ترسو و بزدل به جایی نخواهد رسید. ما به سیاسیون فداکار نیاز داریم. شما باید پیه این را به تنتان بمالید که در این راه انگ تروریست به شما بزنند.»

دمیرتاش با بیان این که راه حل مسئله کرد در دست اوجالان است، گفت: «جمهوری ترکیه برای رسیدن به دموکراسی باید با اوجالان مذاکره کند. باید به PKK نوید آزادی و دموکراسی بدهد، نه بیشتر.»

او از ائتلاف رجب طیب اردوغان رئیس حزب عدلت و توسعه (AKP) و دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی (MHP) به عنوان ائتلافی که در انجام همه بی قانونی ها پیشرو است، نام برد و گفت: «من از این که AKP نام اسلام را نیز اینگونه به ابتذال کشیده است، ابراز تأسف می کنم.»

دمیرتاش پرونده کوبانی را نتیجه درگیری های سیاسی حکومت با کردها دانست و گفت: «ما به عنوان HDP هیچگاه دست به سلاح نبرده ایم. ما سیاستمدار هستیم. این PKK است که سلاح به دست دارد. HDP چه خطری برای ساختار حکومت در ترکیه دارد؟ آنچه که خطرناک است، ثروت 26 میلیارد دلاری بن علی ییلدیریم [نخست وزیر سابق ترکیه] در هلند است.»

او با دادن نوید ظهور یک جمهوری دموکراتیک در ترکیه گفت: «صد سال است که کردها نتوانسته اند دولت خود را تشکیل دهند. صد سال است که ترک ها هم نتوانسته اند کردها را نابود کنند. ما بالاخره در یک نقطه از تاریخ باید با هم سازش کنیم. بچه های ما نباید در این سرزمین ها یکدیگر را بکشند. دیگر نباید هیچ سرباز ترک و رزمنده کردی در درگیری ها کشته شود.»

رهبر پیشین و دربند HDP در پایان خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی شد.

نشست های دادگاه کوبانی در پردیس زندان سینجان آنکارا ادامه دارند.

کد خبر 37982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha