دستاوردهای مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه در چهارمین سالگرد تأسیس

سرویس سوریه - رئیس مشترک شورای اجرایی مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه در چهارمین سالگرد تأسیس آن، به تشریح دستاوردهای این مدیریت در چهار سال گذشته پرداخت.

به گزارش کردپرس، در مراسم چهارمین سالگرد تاسیس مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه، عبدالحمید المهباش، ریاست مشترک شورای اجرایی مدیریت خودگردان دستاوردهای این مدیریت در چهار سال گذشته را برشمرد.
المهباش در آغاز این مراسم گفت: «چهار سال از تاسیس مدیریت خودگردان شمال‌ و شرق سوریه گذشت و از آن زمان، مدیریت خودگردان به سوی آبادانی، رشد و توسعه رفت که این نتیجه مدیریت مبارزان ماست.»
المهباش در این سخنرانی که توسط آژانس خبری هاوار منتشر شد افزود: «تاسیس مدیریت خودگردان شمال‌ و شرق سوریه مهمترین دستاورد سومین کنگره مجلس سوریه دموکراتیک (MSD) بود که در ۱۶م جولای ۲۰۱۸ در شهر «طبقه» برگزار شد.»
المهباش در ادامه سخنان خود گفت: «امروز چهارمین سالگرد تاسیس مدیریت خودگردان است که نقش بزرگی در موازنه و محاسبات سوریه ایفا می‌کند و اکنون به یک نظام سیاسی، نظامی و اداری تبدیل شده‌است.»
المهباش در ادامه به دستاوردهای مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه اشاره کرد و افزود: «مدیریت خودگردان از زمان تاسیس تا به امروز در حال خدمت به مردم شمال و شرق سوریه در تمامی زمینه‌ها از جمله زمینه‌های پزشکی، فرهنگی، آموزشی و حمایت‌های انسان‌دوستانه از پناهندگان در داخل و خارج اردوگاه‌ها، بوده است.»
المهباش افزود: «اماکن ویران شده بازسازی شدند، سیستم‌های تولید انرژی، سدها و راه‌های ارتباطی به بهره‌برداری رسیدند. به علاوه، بخش بهداشت نیز افتتاح گردید که اکنون دارای بیشتر از ۲۳ بیمارستان دولتی، ۷۹ بیمارستان خصوصی و ۱۲۹ مرکز ارائه خدمات پزشکی است که همگی خدمات بهداشتی رایگان ارائه می‌دهند. همزمان ۱۸۲۲ داروخانه، ۲۰ ایستگاه تولید و ارائه اکسیژن، یک آزمایشگاه PCR مختص به بیماران کووید-۱۹ وجود دارند و یک بیمارستان قلب و چشم خدمات رایگان به مردم ارائه می‌دهند.»
المهباش افزود: «ایستگاه‌های آب آشامیدنی و سیستم دفع فاضلاب، پارک ها، شهرداری‌ها و مراکز خدماتی و کارخانه‌های قیرسازی تاسیس شدند. اکنون ۱۳۲شهرداری، ۴۷ مرکز خدمات و ۱۰ کارخانه قیرسازی وجود دارند. از طرفی پروژه‌های راهبردی و مهم دیگری جهت آسفالت جاده‌های مناطق مدیریت خودگردان در حال انجام هستند.» وی افزود: «مدیریت خودگردان کارخانه‌های زیادی مانند کارخانه فراوری زیتون، نساجی، کارخانه شیر و پنیر، سم‌سازی، پرس زیتون و کارخانه فشرده‌سازی ذرت جهت امرار معاش ساکنین مناطق مدیریت خودگردان تاسیس کرده است.»
المهباش گفت: «مدیریت خودگردان مدارس را از نو بازسازی کرده و تعداد مدارس فعال هم‌اکنون ۴۷۹۷ مدرسه است که در این مدارس ۴۲۱۸۷ معلم مشغول به تدریس و ۸۶۷۲۸ دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند.
از تعداد ۷۲۸ مدرسه بازسازی شده پس از جنگ، ۳۸۰ مدرسه به بهره‌برداری رسیده‌اند و ۳۴۸ مدرسه هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند. در همان حال سازمان تحصیلات عالی ۳ دانشگاه شامل دانشگاه «روژاوا»، «کوبانی» و «شرق» تاسیس کرد که در حال حاضر در آنها ۱۵۶۰ دانشجو مشغول به تحصیل و ۴۰۰ استاد مشغول به تدریس هستند.»
المهباش یادآور شد که مدیریت خودگردان از گذشته تاکنون با موانع داخلی و خارجی زیادی مانند کمبود منابع مالی لازم برای ارائه خدمات مطلوب به ساکنین این مناطق، همچنین موانع امنیتی و احتمال از بین‌رفتن ثبات در این مناطق به‌دلیل وجود هسته‌های پنهان داعش همچنین تعداد زیاد پناهندگان در اردوگاه‌ها و مناطق دیگر تحت کنترل مدیریت خودگردان و نیاز این پناهندگان به اشتغال که از دیگر مناطق سوریه به این مناطق مهاجرت کرده‌اند، مواجه بوده است.»

المهباش ادامه داد: «مدیریت خودگردان به دلیل حضور هزاران اسیر داعش و خانواده‌های آنها در این مناطق، بار سنگینی را با توجه به عدم نقش‌آفرینی جامعه بین‌الملل، اثرات ویرانگر شیوع ویروس کرونا، تحریم‌ها، بسته‌شدن گذرگاه «تل کوچر» که بحران‌های انسانی را عمیقتر نمود و باعث برجای ماندن و محروم‌شدن پناهندگان از کمک‌های بشردوستانه شد، به دوش می‌کشد.»
المهباش همچنین به قطع‌کردن آب رود فرات و ایستگاه پمپاژ آب «علوک» توسط نیروهای ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به آن اشاره کرد و گفت: «این اقدام دولت ترکیه خلاف تمامی پیمان‌ها ‌و توافقنامه‌های بین‌المللی حقوق بشر است». وی همچنین با اشاره به تهدیدات و حملات مداوم ارتش ترکیه به مناطق مدیریت خودگردان بدون اشاره به حملات اخیر، به حملات پهپادی و هدف قرار دادن اعضا و مسئولین مدیریت خودگردان و همچنین حمایت محدود جامعه بین‌الملل و سازمان‌های حقوق بشر از مدیریت خودگردان اشاره کرد.
وی تاکید کرد با وجود این موانع ، عزم ‌و اراده آنها برای خدمت به مردم شمال‌شرق سوریه همچنان ادامه دارد.
وی در ادامه سخنان خود گفت: «در راستای خدمت به مردم این مناطق، قوانین ویژه بسیاری در راستای امور مدیریتی، اقتصادی و مالی تدوین شد. در این راستا ۳۱ قانون تدوین و به تصویب مجلس قانون‌گذاری رسید».
وی افزود: «هم‌اکنون بر روی تکمیل معاهده اجتماعی در مناطق شمال‌ و شرق سوریه به منظور تامین حقوق تمامی گروه‌ها، مشارکت فعال تمامی گروه‌ها در نهادهای اداری مدیریت خودگردان، کار می‌شود تا انتخابات به شیوه‌ای صحیح برگزار شود و مردم بتوانند به‌درستی نمایندگان خود را در دولت انتخاب کنند.»
المهباش به طرح‌های مدیریت خودگردان برای آینده اشاره کرد و گفت: «ما با دیدگاه برنامه‌ریزی شده هیئت مالی و با همکاری تمامی جناح‌های مرتبط برنامه ریزی می‌کنیم تا تولیدات را افزایش دهیم و هزینه‌های عمومی را به شیوه‌ای صحیح، انجام دهیم. با انجام این عمل می‌توانیم بودجه سرمایه‌گذاری را برای اجرای پروژه‌های زیادی همچون طرح‌های بهداشتی، اجتماعی، آموزشی، اقتصادی و کشاورزی استفاده کنیم. این پروژه‌ها برطبق یک برنامه نظام‌دار برای تضمین امنیت، ثبات و توسعه پایدار در مناطق مدیریت خودگردان اجرا خواهند شد.»
المهباش با بیان اینکه مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه، گفتگو و مذاکره بین تمامی جناح‌های سوریه را مبنای حل مناقشه در سوریه می‌داند، گفت: «سوریه متعلق به تمام مردم سوریه است. و اگر می‌خواهیم آرزوی تمامی مردم سوریه برآورده شود باید سوریه یک کشور دموکراتیک، کثرت‌گرا و غیر متمرکز باشد. همه ما باید با تفکری ملی برای بازگرداندن مناطق تحت تصرف ترکیه از عفرین تا ادلب، جرابلس، باب و اعزاز ، گری‌سپی و سرکانی به صاحبان اصلی آنها یعنی ملت سوریه بیندیشیم.»
المهباش تاکید کرد که مدیریت خودگردان هیچ‌گاه پروژه‌ای جدایی‌طلب نبوده‌است، بلکه هر پروژه سیاسی، ملی و دموکراتیکی باید برای همه مردم سوریه باشد و ادامه داد: «ملت سوریه در تمام اجزای آن یکی هستند و تسلط بیگانگان بر سوریه، از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب، خط قرمز ماست.»
در پایان المهباش از تمامی نیروهای امنیتی که از صلح و ثبات در شمال‌ و شرق سوریه محافظت می‌کنند، تشکر کرد.

کد خبر 37975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha