گیریم که خلق را به طریقی فریفتی.../ وفا قادری

سرویس آذربایجان غربی- وفا قادری، سردبیر نشریه علوم انسانی ارومیه، در واکنش به جوسازی های قوم گرایانه تعدادی از اعضای شورای شهر ارومیه می نویسد: شما صنوبران راست قامت که قبل از انتخابات غرقه در افقی دلپذیر همواره دم از آبادی برای شهر و آرامشی برای شهروندان می زنید اکنون با این گام های لرزانِ تفرقه‌انگیز نه خبری از آبادانی در آستین دارید و نه کسی آراسته به آرامش.

هزینه از نام و آوازهٔ شهدا برای فریفتنِ فطرت های پاک...شاید ناجوانمردانه‌ترین عملی باشد که با قهرمانان یک ملت بشود انجام داد . خاصه زمانی که گفتار و کردار در تقابل با هم اذهان عموم را آشفته کرده و جوابِ هرگونه مصلحت خواهی و رواداری را با دهان‌های وقاحت پاسخ می دهند. وقتی در میدانِ پرحادثهٔ این ایام، تمام‌قد علیه منافع ملی، پرچمِ سرخِ نفاق برافراشته اید، چگونه دم از میهن دوستی و ایثار برای وطن می زنید. کاش بزرگتری به شما یادآوری می کرد که اگر از عهدشکنان نیستید امروز در میدان وحدت و انسجام ملی گام برداشته و خودتان در راه امنیت و امید مملکت سنگِ آزمون باشید که این نوبت از کَسان به شما رسیده است.

خوش بود گر محک تجربه آید به میان/تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

شما صنوبران راست قامت که قبل از انتخابات غرقه در افقی دلپذیر همواره دم از آبادی برای شهر و آرامشی برای شهروندان میدهید اکنون با این گامهای لرزانِ تفرقه‌انگیز نه خبری از آبادانی در آستین دارید و نه کسی آراسته به آرامش. حال که با آمال ذهنی خود آمار اقلیت و اکثریت از گریبان خارج و با همان پشتوانه، حکم به حَکَمیَت زبانی خود داده اید باید پرسید که از این قیاسِ موهوم، چگونه مطلوب خود را برداشت کرده اید ؟ مثال آن طوطی که از قیاسش خنده آمد خلق را، اینگونه پنداشت نارس خود را به واقعیت تحمیل کرده اید. چگونه باید انتظار داشته باشیم که مردم به رسالت شما که همان خدمت به شهروندان این بخش از ایران‌زمین است، سرِ اعتماد فروگذارند؟

تحمیل زبان و گویش خود بر بخشی دیگر از شهروندان و ساکنان سلسله ای است که در غفلتِ عدالت چندی است که سایهٔ ظلمت خود را چنان گسترانده که گویی موجب ایجادِ حقی برای قوم‌گرایان و نژادپرستان در همهٔ ارگان های دولتی و غیردولتی، دانشگاهها و مراکز آموزشی شده است. گرچه ما هنوز امید اصلاح بر نگرفته ایم اما این سوال پیوسته در اذهان سلیم باقیمانده که کسانیکه در رأس امور، زیر عَلَم قانون سینه میزنند چگونه برخلاف نصّ صریح آن خودشان مرتکب تعدی و تخلف می شوند. (البته اگر خود را متعهد به قانون اساسی این مملکت می دانند) آنها که سفیهانه در خدمت بیگانه و کاملا هماهنگ به نقض مصالح ملی و نفع اوهام قفقازی ها و نوعثمانی های خام عمل می کنند اکنون چه توجیهی و چه جوابی برای ولی‌نعمتان خود دارند؟

کدام پشتوانهٔ مردمی شما را به این جریان انداخته که همهٔ نهالها و جوانه های مدنیت و معرفت و اخلاق را از ریشه برکنده اید ؟ یا خیر این سامانهٔ سرخ شمالی و مسمومی است که بر مرزهای منافع و مصالح ملی می‌وزد و می‌بارد و این انرژی مضاعف را به منتظران مطیع میدماند .هرکدام که باشد باید در پیشگاه قانون و مردم پاسخگو باشند.

باری....اسب بلاغت در میدان فتنه و فرقه می دوانند و گمان برده اند که اگر به بازوی هر عنوانی و جریانی بازوبندِ مبارکی از شجرهٔ طیبهٔ شهدا بستند، مکر و مرادِ نامبارکشان بر ذهن غیور ایران پوشیده خواهد بود و کسی هم ظنِ ناروا نخواهد برد، گرچه این پدیدهٔ شوم تنها از این ریشه آب نمی‌خورد و این چند نفر گویا خود را در عدد بزرگی ضرب کرده و بر سریر‌ِ خامی خفته اند اما خاطرآسوده نباشند که در منشور مروت و مدارا برای ایرانیان چندان سر سازگاری با حریم شکنان وجود ندارد و مردم بی کفایتی های ویرانگر و ایران سوز را تحمل نخواهند کرد.

کد خبر 37935

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha