دومین جشنواره عسل طبیعی در پیرانشهر برگزار می شود

سرویس آذربایجان غربی- پس از انتقاد کردپرس، دبیر جشنواره عسل طبیعی پیرانشهر از برگزاری دومین جشنواره عسل طبیعی در مهرماه آتی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ پس از انتشار یادداشت خبرگزاری کردپرس مبنی بر پیرانشهر و جای خالی جشنواره ها، دبیر جشنواره عسل طبیعی پیرانشهر از برگزاری این جشنواره در مهرماه آتی در این شهرستان خبر داد.

برگزاری جشنواره ها و گرامیداشت هر رویدادی در یک منطقه و شهرستان می تواند در راستای معرفی ظرفیتها و پتانسیل های آن منطقه تأثیر بسزایی داشته باشد.

بدون شک شهرستان پیرانشهر نیز با توجه به برخورداری از ظرفیت ها و موقعیت‌های خاص خود در زمینه های مختلف این ظرفیت را دارد تا بعنوان یکی از قطب های استان، منطقه و کشور در زمینه تولید عسل طبیعی مطرح شود.

استقبال چشمگیر زنبورداران، مردم و مسئولان از اولین جشنواره عسل طبیعی پیرانشهر که در مهرماه ۱۳۹۸ برگزار شد هر چند که با کمبودها و مشکلاتی همراه بود اما نویدبخش این شد تا این جشنواره بصورت متوالی و در راستای معرفی ظرفیت این شهرستان در تولید عسل طبیعی بادامه داشته باشد.

در طی دو سال‌ اخیر که جهان درگیر شیوع ویروس کرونا بود برگزاری این جشنواره در پیرانشهر نیز به تعویق افتاده بود و حتی ترس از لغو برگزاری این جشنواره در سال جاری نیز می رفت تا اینکه پیگیری رسانه ها بویژه خبرگزاری کردپرس و افکار عمومی باعث شد تا روند برگزاری دومین جشنواره عسل طبیعی پیرانشهر مجددا به چرخه کار مسئولان مربوطه بازگردد و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار براین است تا دومین جشنواره عسل پیرانشهر در مهرماه آتی برگزار شود.

"سیامند اهتمام" دبیر جشنواره عسل طبیعی پیرانشهر در حاشیه برگزاری جلسه هماهنگی جشنواره عسل پیرانشهر به خبرنگار کردپرس گفت: با توجه به برنامه ریزهای صورت گرفته دومین جشنواره عسل طبیعی پیرانشهر در ۶ مهرماه امسال و با دعوت از مسئولان استانی و کشوری و فعالین حوزه زنبورداری برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: تعاوانی زنبورداران شهرستان پیرانشهر که از سال ١٣٦٧ تأسیس شده است هم اکنون دارای ٦٠٠عضو فعال می باشد که در حوزه زنبورداری مشغول فعالیت هستند که سالانه میانگین ١٢٠٠تن عسل طبیعی تولید می کنند که در صورت حمایت های لازم این میزان تولید می تواند به چندین برابر آمار فعلی برسد و هم اینکه فرصتی برای صادرات این محصول به خارج از استان و کشور فراهم شود.

اهتمام در بخش دیگری از سخنان خود ضمن درخواست همکاری از زنبورداران منطقه در راستای برگزاری دومین جشنواره عسل طبیعی پیرانشهر، یادآور شد؛ بدون شک ما باید در این موضوع با تمام توان پای کار باشیم و با آسیب شناسی اولین جشنواره عسل طبیعی پیرانشهر نسبت به رفع مشکلات اقدام کرده و نقاط ضعف را از بین برده و نقاط قوت آن را برای جشنواره پیش رو تقویت بخشند.

عمر علییور، مدیر جهاد کشاورزی پیرانشهر نیز با اشاره به فرصت پیش آمده برای برگزاری دومین جشنواره عسل طبیعی پیرانشهر گفت: بهره وری تولید عسل جدای از معرفی این محصول در منطقه و کشور در حوزه اقتصادی هم نقش بسزایی دارد و می توان گفت که کسانی که در این چرخه فعالیت دارند با کمترین هزینه و تلاش صاحب درآمد زیادی می شوند.

وی ادامه داد: استان آذربایجان غربی در تولید عسل در سطح کشور کاملاً شناخته شده است اما در میان شهرهای استان نیز شهر پیرانشهر به واسطه برخورداری از مناطق طبیعی و کوهستانی دارای نابترین و طبیعی ترین عسل منطقه و کشور است که بدون اغراق باید گفت که عسل هیچ کجای استان و ایران توان رقابت با عسل طبیعی پیرانشهر را ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که در کنار تولید عسل طبیعی به سایر فراوریهای محصول عسل از جمله، ژله رویال، گرده، موم، عسل، و... توجه شود و حداقل در چند سال آتی با ایجاد کارخانجات صنایع تبدیلی شاهد رشد و توسعه بیش از پیش تولید عسل طبیعی در این منطقه باشیم.

این مسئول پیرانشهری اضافه کرد: متأسفانه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که محصول عسل طبیعی پیرانشهر که از کوهستانهای منطقه پیرانشهر جمع آوری شده گاهاً توسط سایر افراد به استان ها و شهرستان های دیگر منتقل شده و با برندهای غیر پیرانشهری به فروش می رسد که واقعاً جای تأسف است.

شایان ذکر است که پس از وقفه ۳ ساله و در آخرین نشستی که در خصوص برگزاری دومین جشنواره عسل طبیعی پیرانشهر با حضور معاون فرمانداری، دبیر جشنواره و جمعی از مسئولان و زنبوردان پیرانشهری برگزار شد قرار بر این شد تا این جشنواره در پارک نیلوفر و در تاریخ ۶ الی ۸ مهر ۱۴۰۱ برگزار شود.

اولین جشنواره عسل طبیعی پیرانشهر مهرماه سال ٩٨با استقبال چشمگیر مردم و مسئولان و با استقرار ٣٠غرفه فروش و معرفی محصول عسل طبیعی پیرانشهر به مدت ٢روز برگزار شد.

گفت و گو؛عثمان حسن زاده

کد خبر 37851

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha