مرگ مشکوک ریزان جاوید/ متهم ردیف اول پ ک ک است

سرویس اقلیم کردستان- باس نیوزاطلاعات محرمانه ای از کشته شدن ریزان جاوید توسط پ.ک.ک منتشرکرد و مدعی شد وی قربانی تسویه سازمانی شده است.

گزارش کُردپرس به نقل از باس نیوز، در نتیجه درگیری بر سر ترور رئیس مشترک سابق پژاک، چند تن از اعضای رهبری پژاک علیه پ.ک.ک موضع گیری کرده اند. یکی از فرماندهان سابق پ ک ک، گفت: اجازه دهید جسد ریزان جاوید را به خانواده اش نشان دهند.

در ۶ نوامبر، رسانه های پ.ک.ک گزارش دادند که ریزان جاوید، نام مستعار پ.ک.ک برای یوسف ربانی، در عملیات ترکیه در قامشلو کشته شده است. کشته شدن ریزان جاوید اعتراضات درون حزب کارگران کُردستان را آشکار کرده و نوع و زمان کشته شدن او باعث نگرانی پژاک شده است.

ریزان جاوید در سال ۲۰۱۵ از پ.ک.ک به دلیل توقف مبارزات در کُردستان ایران به شدت انتقاد کرد. "جمیل بایک" در پاسخ به او گفت که در شمال شرق سوریه تحت فشار هستند و برای کم کردن فشارها ناچارند با ایران برای ساکت کردن پژاک در کُردستان ایران به توافق برسند.

حمید گوهری، نویسنده و منتقد کُرد، کتابی در مورد تاریخ پ.ک.ک نوشته و کارشناس تاریخ مبارزاتی و چگونگی تشکیل پ.ک.ک است. نام اصلی ریزان جاوید، یوسف ربانی است و اهل مهاباد است. او به دلیل احساسات کُردی خود به پ.ک.ک پیوست و فکر می‌کرد که پ.ک.ک‌ برای کُردستان می‌جنگد. یوسف ربانی قبل از پیوستن به پ‌.ک‌.ک در ایران بسیار فعال بود و در تهران به فعالیت می پرداخت. جاوید با تفکرات کُردی به پژاک آمد. ریزان جاوید خودش را در پ‌.ک‌.ک پیدا کرد و گهگاهی او را به تلویزیون می‌آوردند و با سانسور سخنانش را پخش می‌کردند. پ.ک.ک نگذاشت جاوید به پژاک خدمت کند او را به خدمت پ.ک.ک درآوردند و آخرین باری که توسط قندیل به قامیشلو فرستاده شد، در آنجا کشته شد!

نوع کشته شدنش هم متفاوت است زیرا قبل از آن هزار نفر در داخل پ.ک.ک تسویه شده بودند و پ.ک.ک بدان‌ها جی پی اس وصل می‌کند و بعد اطلاعات آن‌ها را به هواپیماهای ترکیه می‌دهد و‌ بدین نحو آن‌ها را به قتل می‌رساند.

وی افزود: ریزان جاوید به شدت از پ‌.ک‌.ک انتقاد کرد، به همین دلیل او را به کُردستان سوریه فرستادند، کودار در سال ۲۰۱۶ کنگره خود را برگزار کرد، چون که یک سال پیش جاوید از پ.ک.ک انتقاد کرده بود، در کنگره کودار مورد ضرب و شتم قرار گرفت و هیچ مسئولیتی به او سپرده نشد و تنها بعنوان‌ یک‌ کادر عادی باقی ماند. سپس فردی به نام سوران رسول‌پور، که دست راست جمیل بایک بود به جای او گماشته شد. او گفت، چند تن دیگر از رهبران پژاک توسط پ.ک.ک تسویه شدند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست و اگر احوالی از آن‌ها گرفته می‌شد، اعلام می‌کردند که کشته شده‌اند. (هیوا آرگش، سیروان آرگش، مازیار کاوین که اهل مازندران بود و فرد شجاعی بود و الان‌ خبری از او در دست نیست.) اطلاعی از این افراد در دست نیست و صدها نفر دیگر نیز مفقود شده اند.

گوهری ادامه داد: پ.ک.ک دیگری اعتقادی به پژاک و رهبریت پژاک ندارد و اینک زنی به نام (اوزگوز) را آورده‌اند و تمام اختیارات را از خانواده معینی پس گرفته‌اند که پژاک را اداره می‌کنند. این زن اهل کُردستان ترکیه است و شخص تندرویی است و برای تسویه‌ حسابهای پ.ک.ک آورده شده است. پ.ک.ک هیچ باوری به گروه‌هایی که در کُردستان ایران و کُردستان عراق ایجاد کرده است، ندارد.

این نویسنده و منتقد تصریح کرد: جاوید در ابتدا یک سیاستمدار و یک نظامی بود. بعدا پ‌.ک‌.ک او را به شاخه نظامی منتقل کرد تا او را نابود کنند. نزدیکان او می‌گویند که جاوید و تعدادی دیگری از رفقایش سعی در ترک پ‌.ک‌.ک و‌ رفتن به اروپا را داشتند اما موفق نشدند. بعد دستگیر و حالا کشته شد. جسدش به خانواده اش نشان داده نشده و آنها نمی دانند که به چه شیوه‌ای کشته شده است آیا توسط گلوله و یا با هواپیمای بدون سرنشین و این شبهاتی ایجاد می کند و خانواده جاوید باید توضیح بخواهند و درخواست کنند که جسد او را از نزدیک ببینند. جاوید در تل تمر کشته شده و نه در قامیشلو، اگر در تل تمر مجروح شده بود، چرا او را به بیمارستان نزدیک حسکه منتقل نکردند، چرا او را به قامیشلو بردند؟

در همین حال، محمود رش، یکی از فرماندهان سابق پ.ک.ک که اکنون از این جریان جدا شده است، به پایگاه خبری «باس نیوز» گفت: پژاک بخشی از پ.ک.ک است و پ.ک.ک از آن استفاده می کند، خودش این جریان را درست کرده و برایش مهم نیست که رییس مشترک این جریان را به سوریه ببرد و در آنجا بکشد. در کُردستان سوریه هم، همین کار را می‌کنند و مردم را در آنجا دستگیر می کنند و به سنجار و سلیمانیه می برند. این ویژگی پ.ک.ک است.

در مورد ریزان جاوید هم به همین‌ نحو است. از کُردستان ایران به کُردستان سوریه برده شد.‌ این‌ فرد که به کُردستان سوریه برده شد چه چیزی درباره جغرافیا و طبیعت جنگ در کُردستان سوریه می‌دانست؟

درباره جاوید باید گفت، برای او سوریه جای نامشخصی بوده و نمی دانسته که چه باید بکند. بعد در اتفاقی اعلام کردند که او کشته شده است، چگونه، کی و چرا کشته شده است؟

اینها همه سوال است، از یک طرف پ.ک.ک می گوید او برای بازدید به کُردستان سوریه رفته است، از طرف دیگر می گوید به او مسئولیت داده شده است، بنابراین پ.ک.ک نتوانسته است مردم‌ را اقناع کند که جاوید چگونه کشته شده است.

وی ادامه داد: پ‌.ک‌.ک به‌ ریزان جاوید تردید داشت آن‌ هم پس از انتقاداتی که از پ.ک.ک کرد. بنابراین پ‌.ک‌.ک نمی‌دانست که چگونه او را باز دارد، زیرا جاوید می‌گفت، باشد پژاک رهرو سیاست پ‌.ک‌.ک است، اما آزادی تصمیم‌گیری را نمی‌توان از او سلب کرد. لذا الان حزب اتحاد دموکراتیک، پژاک و حزب دموکراتیک خلق‌ها می‌گویند ما را آزاد کن بگذار برای خودمان سیاست کنیم. این صدا در حال بلندتر شدن است.

چرا در اعزام جاوید به سوریه شک و شبهه زیادی وجود دارد؟ چون که جاوید با صدای بلند اعلام کرد که بگذارید برای خودمان سیاست کنیم، این آغاز پایان جاوید در پ.ک.ک بود، علاوه بر آن چند نفر دیگر هم در پ.ک.ک تسویه شده اند و این‌ها اخباری است تا ما بفهمیم که چه اتفاقی افتاده است.

این‌ فرمانده سابق پ.ک.ک افزود: پ‌.ک‌.ک دلیل اصلی قتل ریزان جاوید است. یکی از قوی‌ترین احتمالات این است که وی توسط پ‌.ک‌.ک تسویه شده است. پ.ک.ک هر که را بخواهد در قندیل تسویه می‌کند. آنچه مهم است، این‌ است تا الان جسد او به کسی نشان داده نشده که او چگونه کشته شده است. بنابراین خانواده‌ وی باید این سوال را از پ‌.ک‌.ک بپرسند. از جسد جاوید فیلمبرداری شود و به خانواده اش نشان دهند که او آیا بر اثر گلوله کشته شده یا با بمب پهپاد کشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری «باس نیوز»، برخی از اعضای رهبری پژاک خواستار توضیح از پ.ک.ک شدند و خواستار سرنوشت هیوا ارگش شدند که از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست و خانواده ریزان جاوید نیز از پ.ک.ک خواستند جسد او را نشان دهند چرا که جسد را در سوریه دفن کرده اند.

کد خبر 37094

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha