تنها راه نجات اردوغان آشتی با کردهای سوریه است

سرویس جهان- دانیا خطیب به رئیس جمهور ترکیه توصیه کرده است به جای جنگیدن با کردهای سوریه، راه صلح با آنها را انتخاب کند تا کردهای ترکیه هم در انتخاب دوباره اش به عنوان رئیس جمهور ترکیه به او کمک کنند.

به گزارش کردپرس، دانیا خطیب، تحلیلگر روابط اعراب و آمریکا و بنیانگذار موسسه همکاری و برقراری صلح معتقد است رجب طیب اردوغان که با کاهش محبوبیت و احتمال کنار رفتن از قدرت در ترکیه مواجه است، بهتر است برای کسب دوباره رای کردهای ترکیه، با کردهای سوریه صلح کند.

او در یادداشت خود که در روزنامه انگلیسی زبان عرب نیوز منتشر شده، معتقد است مذاکرات صلح کردهای سوریه با دولت مرکزی سوریه بی ثمر بوده و در آینده نیز نتیجه ای از آن حاصل نخواهد شد.

اما او با اشاره به پیوستگی میان کردهای سوریه و ترکیه و نقش مهم کردهای ترکیه در انتخابات ترکیه معتقد است اگر رئیس جمهور ترکیه راه مصالحه با کردهای سوریه را انتخاب کند، کردهای ترکیه نیز با او کنار خواهند آمد و انتخاب دوباره اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه ممکن خواهد بود.

از نگاه این تحلیلگر سیاسی غربی ها از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا نیز باید مصالحه میان کردهای سوریه و دولت رجب طیب اردوغان را تسهیل کنند.

او تاکید کرده است که کشورهای غربی بویژه آمریکا باید به سازش میان ترکیه و کردهای سوریه کمک کنند تا از شلعه ور شدن آتش جنگ دیگری در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه جلوگیری کنند.

دکتر دانیا خطیب به کردهای سوریه نیز توصیه کرده است که از یکجانبه گرایی پرهیز کنند و اعراب و دیگر تشکل های ساکن در منطقه تحت کنترل اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه را در اداره این منطقه مشارکت دهند.

کد خبر 37092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha