حمایت باغچه لی از گفتگو با دولت دمشق

سرویس ترکیه - دولت باغچه لی بر لزوم گفتگو با دولت دمشق برای برقراری صلح در سوریه تاکید کرد.

به گزارش کردپرس، دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی (MHP) در سخنانی حمایت خود را از برقراری صلح بین دولت دمشق و مخالفان سوری اعلام کرد.

هفته گذشته مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی در سیزدهمین کنفرانس سفیران در آنکار بر لزوم گفتگو و برقراری صلح میان دولت سوریه و مخالفان سوری برای حل بحران سوریه تاکید کرده بود. سخنان وزیر خارجه با واکنش های مختلفی از سوی گروه های مختلف سیاسی در ترکیه مواجه شده بود. روز گذشته، نیز دولت باغچه لی باغچه لی با اشاره به سخنان ویزر خارجه، گفت: «اقدامات ترکیه در مورد سوریه ارزشمند و تاثیر گذار است. در این کشور هیچ کسی به دلیل مذهب و نژاد خود طرد نمی شود. مردم سوریه هم همه برادران ما هستند و ما پیوندهای محکمی بر اساس تاریخ، فرهنگ و باور مذهبی مان داریم. سخنان سازنده و واقع بینانه وزیر امور خارجه کشورمان در مورد برقراری صلح بین مخالفان سوریه و رژیم دمشق، گامی قدرتمند برای جستجوی راه حل دائمی است. کسی نباید از این بابت احساس ناراحتی کند.»

باغچه لی افزود: «امیدواریم که تا سال 2023 فضای عادی سازی (روابط) در منطقه و با همه همسایگانمان حاکم شود. زندگی در این جغرافیای وسیع به ما آموخت که تنها گزینه بقای ما نه در جنگ بلکه در در آغوش گرفتن است. قاعدتا تنها گروهی که می تواند در این امر موفق باشد، ائتلاف جمهور (ائتلاف حاکم) است. باقی صداها همگی آلودگی صوتی هستند.»

او درباره به آتش کشیده شدن پرچم ترکیه در اعزاز توسط مخالفان سوری و گروه های تحت امر ترکیه، آن را متاثر از تحریک «فرصت طلبان و اشرار» دانست و گفت: «هر کسی که به پرچم سرخ ترکیه و نماد استقلال آن دست درازی کند، و علیه ملیت این کشور زبان درازی کند، تاوان آن را پس خواهد داد».

گفتنی است، دولت باغچه لی در حالی از گفتگو با حکومت دمشق حمایت می کند که پیشتر بارها بر لزوم سرنگونی این حکومت تاکید کرده بود. برای مثال او در سخنانی در سال 2018 خواستار حمله به دمشق و سرنگون کردن دولت سوریه شده بود و با «قاتل» خواندن رئیس جمهور سوریه هشدار داده بود که «کسانی که رویای گفتگو با اسد را در ذهن می پرورانند، حواسشان را جمع کنند».

کد خبر 37032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha