ورود میراث فرهنگی به «قلعه سولچه»/فرآیند احیاء کلید خورد

سرویس کردستان- پس از انتشار گزارش کردپرس و پیگیری امام جمعه قروه، متولیان میراث فرهنگی و گردشگری کردستان به «قلعه سولچه» ورود کرده و از آغاز فرآیند احیای این بنای تاریخی خبر دادند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، چندی پیش گزارشی با عنوان «قلعه سولچه؛ نماد تاریخی قروه در دوران مشروطه» در خبرگزاری کردپرس منتشر شد. گزارشی که یک واقعه مهم تاریخی و اثرگذار در دوران مشروطه در کردستان را بیان کرد.

حال پس از گذشت چند روز از انتشار این گزارش متولیان میراث فرهنگی و گردشگری کردستان احیای این قلعه تاریخی را در دستور کار خود قرار داده اند. در همین راستا صبح امروز سه شنبه مدیرکل میراث فرهنگی کردستان دیداری با امام جمعه شهرستان قروه که پیگیر این موضوع بود، داشت.

«یعقوب گویلیان» در این دیدار با بیان اینکه بعد از گزارش کردپرس احیای قلعه سولچه کلید خورد و در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: بررسی ها نشان می دهد که شهرستان قروه در زمینه آثار تاریخی حایز اهمیت بوده و به عنوان ورودی کردستان باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته او قروه از شاهراه های تاریخی در قدیم مطرح بوده و در همین راستا قلعه سولچه و احیای آن مدنظر قرار گرفته و می توان با این کار روستای متروکه سولچه را هم دوباره بازسازی کرد.

امام جمعه شهرستان قروه هم در این دیدار با تأکید بر حفاظت از آثار تاریخی، بیان کرد: آنچه در قیام مشروطه در کردستان به ویژه همین روستای سولچه رخ داده بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته «حجت الاسلام عابدین رستمی» پس از نشان دادن «قلعه سولچه» و اهمیت آن در تاریخ معاصر، هم اکنون تعداد 17 خانوار اعلام کرده اند که می خواهند به روستا بازگردند و حتی متولیان تصمیم گرفته اند که طرح هادی روستا را اجرا کنند.

او موانعی که باعث نابودی آثار باقیمانده «قلعه سولچه» می شوند را شامل «دست اندازی در منابع طبیعی و ملی، حفر چاه های غیرمجاز اطراف روستا، وجود معدن سنگ آهن صبانور که باعث تخریب محیط زیست شده» دانست.

«رستمی» بر تخلیه منطقه توسط معدن صبانور تأکید کرد و خواستار توجه به مرمت و بازسازی «قلعه سولچه» و معرفی آن از نظر اهمیتی که در شکل گیری انقلاب داشته است، شد./

کد خبر 37007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha